Gezocht: slijphulp / honing guide

Dizkobeatz

Nieuw lid
9 dec 2020
12
5
Ik zoek een slijphulp/honing guide voor normale beitels en kleine schaaf. Ik zie alleen producten van twijfelachtige kwaliteit of wat niet in het budget past
Wellicht dat iemand wat heeft liggen waar die niks meer mee doet?
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Ik heb bij Baptist toen deze en de Veritas vergeleken. Bij Veritas is het comfort uiteraard een stuk beter, maar uiteindelijk doen ze hetzelfde.

Ik gebruik deze al een tijdje met plezier; Baptist
 

Dizkobeatz

Nieuw lid
9 dec 2020
12
5
Ik heb bij Baptist toen deze en de Veritas vergeleken. Bij Veritas is het comfort uiteraard een stuk beter, maar uiteindelijk doen ze hetzelfde.

Ik gebruik deze al een tijdje met plezier; Baptist
Bedankt voor je reactie. Deze is momenteel niet leverbaar. Ook wordt aangegeven dat er eerst het e.e.a. gevijld zal gaan moeten worden om hem up en running te krijgen. Liever heb ik er eentje die het direct goed doet
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
834
70
Veldhoven
Deze gebruik ik nu ook. Opzich prima ding voor het geld maar omdat je bij deze niet automatisch je beitel 90 graden erin hebt zoek ik toch een andere voor de consistentie
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit klopt, maar dat ik er toch wel enige handigheid heb ontwikkeld in combinatie met een klein instrumentmakersblokhaakje.
 

Dizkobeatz

Nieuw lid
9 dec 2020
12
5
ik heb nog een Veritas mk 1 ongebruikt liggen - deze Veritas Tools - Sharpening - Sharpening System (alleen het houdertje, niet de hoekinsteller - oorspronkelijk waren ze afzonderlijk te koop). Ik gebruik m niet meer omdat ik ook de Mk 2 heb - voor mijn bamboeschaven, en daarnaast de honing guide van woodpeckers - voor beitels...

Ik vermoed dat dit een zelfde soort systeem is wat ik al heb en Jan ook aanhaalt? Ik zoek een systeem dat je alleen in 90 graden erin kan zetten. Bedankt voor het aanbod
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Bedankt voor je reactie. Deze is momenteel niet leverbaar. Ook wordt aangegeven dat er eerst het e.e.a. gevijld zal gaan moeten worden om hem up en running te krijgen. Liever heb ik er eentje die het direct goed doet

Beetje OT maar het aanpassen van die guides is heel prima te doen. Onze Chinese vrienden verkopen ze overigens ook.

Succes met de zoektocht
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bedankt voor je reactie. Deze is momenteel niet leverbaar. Ook wordt aangegeven dat er eerst het e.e.a. gevijld zal gaan moeten worden om hem up en running te krijgen. Liever heb ik er eentje die het direct goed doet
Beste Diskobeatz,

Ik heb deze van de Baptist op voorraad liggen ivm met mijn cursussen. In beginsel hoef je deze slijphulpjes niet aan te passen er is zo prima mee te werken. na mate je meer slijp ervaring krijgt kun je hem prima fijn tunen.
Geef maar even een berichtje als je belangstelling hebt.

Of kijk eens op Ebay daar worden de originele slijphulpjes van Eclips vaak aangeboden je hebt drie uitvoeringen: de aluminium uitvoering, de grijze uitvoering en de blauwe uitvoering kosten rond de 20 a35 euro afhankelijk van de staat. Soms echter gaan ze voor 50 euro of meer weg.
De slijphulp van Stanley is waardeloos in mijn ogen, het kost te veel tijd om deze goed in te stellen dit gaat veel sneller met de Eclips of eclips kloon.
Maar uit de hand is natuurlijk het snelst. :)

Groetnis, Roeland
 

Dizkobeatz

Nieuw lid
9 dec 2020
12
5
Ik heb inmiddels een goede slijphulp. Nu even kijken hoe ik een mal ga maken voor de correcte hoek zonder een bevel gauge
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb inmiddels een goede slijphulp. Nu even kijken hoe ik een mal ga maken voor de correcte hoek zonder een bevel gauge
Redelijk eenvoudig. Even rekenen hoe ver de beitel over de voorrand van de slijphulp moet uitsteken om een bepaalde hoek te krijgen. Dan een blokje maken met een 'step' erin. slijphulp tegen de rand van het blokje, en beitel doorschuiven tot ie tegen de step ligt. Dan vastzetten. Op die manier is gelijk ook de beitel haaks tov de slijprichting.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
714
744
de buurt van den bosch
Bij lie nielsen op de website staat onder information en dan downloads hoe je een stopblock moet maken.
Dit is een hulpmiddel om diverse hoeken op je schaafbeitel te zetten.
Ben goed met een stuur in mijn handen maar niet met een muis,anders had ik wel een
link doorgestuurd😂
 

Dizkobeatz

Nieuw lid
9 dec 2020
12
5
Bij lie nielsen op de website staat onder information en dan downloads hoe je een stopblock moet maken.
Dit is een hulpmiddel om diverse hoeken op je schaafbeitel te zetten.
Ben goed met een stuur in mijn handen maar niet met een muis,anders had ik wel een
link doorgestuurd😂
Bij deze de link voor anderen
Downloads Lie-Nielsen Toolworks

Ik kan niet direct eruit halen of hierbij de dikte nog uit maakt voor de hoek of dat deze afstand altijd goed is? (Bijv een schaaf die dunner is dan een beitel?)

Screenshot_20210814-195615_Drive.jpg
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
714
744
de buurt van den bosch
Je kan een gradenboog gebruiken voor het instellen van je schaafhoek,
je zet je gradenboog op de gewenste graden en houdt hem onder een vlak stuk hout of mdf.
op de foto heb ik hem even vast gezet met een klemmetje ivm foto maken maar je houd hem vast
met je hand.
daarna doe je de beitel in je slijphulp en schuift het voorzichtig onder de gradenboog tot de beitel
er tegen aan komt en zet het vast even checken met een klein blokhaakje.dit is in dit geval 25 graden.leg dit nu tegen de zijkant van een stukje hout en trek een lijn bij de beitel.lijm of schroef op deze lijn een blokje hout en je hebt een mal.dit doe je bij alle graden die je wilt hebben.
je kan het ook doen met een magnetische gradenmeter,nog makkelijker.
dit zal niet werken bij alle slijphulpstukken maar wel bij diverse.
 

Bijlagen

  • DSC00309.JPG
    DSC00309.JPG
    109,1 KB · Weergaven: 17
  • DSC00310.JPG
    DSC00310.JPG
    86,4 KB · Weergaven: 15
  • DSC00311.JPG
    DSC00311.JPG
    87,3 KB · Weergaven: 15
  • DSC00312.JPG
    DSC00312.JPG
    133,7 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.