Gezocht: schaaf no5

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Hallo!

ik zoek een no. 5 of 5.1/2 schaaf om mijn zelfgemaakte snijplanken te vlakken, mijn blokschaaf schiet tekort.
Ik heb geen merkvoorkeur, echter wel een kwaliteitsvoorkeur. Dus ik wil geen werk hebben om eerst de schaaf vlak te krijgen.
Ik ben van regio Enschede, maar verzenden is ook optie!

Met vriendelijke groet,

Pascal
 
Laatst bewerkt:

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Daar ben ik het mee eens, Wim! Echter zit ik ook met het netjes op elkaar aan laten sluiten van de delen hout. Ik heb nog nooit met een bovenfrees gewerkt, maar vermoed dat ik daarmee niet de toleranties kan krijgen die zorgen voor een naadloze lijmverbinding. Mijn gedachte was dat ik met een schaaf kon pas maken en vlakken, maar met een frees alleen vlakken. Beide gereedschappen staan wel op mijn wenslijst!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Voor een naadloze lijmverbinding gaat er niets boven een handschaaf! Voor snijplanken vind ik een nr.5 wel wat te lang. Die gebruik ik enkel voor langere planken. Voor een snijplank van om en bij de 50 cm lengte zou ik het op een nr.4 houden. De vlakheid controleer je dan desnoods met een lange regel (waterpas of zo). Bovendien kun je met een nr.4 licht hol schaven, zodat de uiteinden van de lijmverbinding nooit lossen omdat er daar dan meer klemkracht is. Als je nieuw wil kopen, kijk dan eens naar het huismerk van Baptist:
Die schijnen heel goed te zijn voor hun geld. Tweedehands kopen kan ook, maar daar is dan vaak wat opknapwerk aan. Niemand zal dit voor jou willen doen, want het werk dat erin gaat is niet evenredig met de prijs die ze ervoor kunnen vragen (laat ons zeggen max. 65 euro).
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Bedankt voor alle bruikbare tips! Ik heb besloten zowel een schaaf als een bovenfrees aan te schaffen. Met een combi van bovenfrees en excenter schuurmachine wil ik de kopshouten planken vlakken. Voor de rest, plus pas maken van verschillende afmetingen hout, wil ik een schaaf gebruiken. Een volgende stap is een tafelzaag. Is er een stelregel voor wanneer een 4 of wanneer een 5 schaaf gebruikt wordt, of is dit persoonlijke voorkeur?

Lastig in de houtbewerkingswereld is wel de overmaat aan wijzen waarop iets gemaakt kan worden. Zoveel mogelijkheden!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Voor een deel is het voorkeur, maar uiteraard zit er ook wel een beetje systematiek in.

De 3 en 4 zijn zoetschaven. Daarmee haal je de laatste oneffenheden uit reeds gevlakt hout. Normaliter stel je deze schaven heel dun af, en je gebruikt een kleine mondopening om uitbreken te voorkomen. Als de beitel goed gewet is en de schaaf goed afgesteld is dan kun je met een 3 of 4 prima kops hout schaven.
De 6 is een voorloper, bedoeld om hout dat met de roffelschaaf ruw in vorm is geschaafd vlak te maken. Deze schaaf gebruik je met een grote opening, en in vergelijking met de 3 en 4 een behoorlijk grote afname.
De 7 en 8 zijn reischaven, om na de voorloper de kleine afwijkingen op grotere lengtes weg te werken. Je stelt deze qua afname meestal in tussen de 4 en 6. Door het lagere gewicht zijn de lange houten reischaven eigenlijk een betere optie voor dit soort werk, zeker als je behoorlijk veel schaafwerk hebt.
De 5 ontbreekt in het rijtje omdat het een soort bastaard is: te lang om echt puur als zoetschaaf te dienen, te kort om als reischaaf te gebruiken. Aan de andere kant is deze schaaf redelijk bruikbaar voor al het werk, en door zijn relatief geringe gewicht kun je deze lange tijd achter elkaar blijven gebruiken. Hierdoor werd dit model vaak gebruikt voor al het ruwe werk, vooral als je op klus was omdat alles in de kist meegesleept moest worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pascall

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Ik heb nog wel een Stanley 5, een 5 gebruik ik zelf best vaak om dingen recht te maken. Maar om je een alternatief te geven (of de keus nog wat moeilijker :) ) als het kopshout is, dan is een 4 1/2 misschien ook wel fijn, wat meer massa.
Een 5 1/2 of 6 vind ik zelf echt zwaar (hoewel het afhangt van welk merk/generatie je hebt, mijn Stanley 6 is loeizwaar, mijn Record 5 1/2 ook nogal).
Maar ik heb een Stanley 5 voor je, gladde zool, met doos volgens mij (de oranje doos). Getuned dus zo te gebruiken.
Kan ik zelf op zoek naar een Record 5 (wil alles blauw, geen kwaliteitsverschil, maar wel mooi :cool: )
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Nee, ik vind van niet. De 4 1/2 en 5 1/2 zijn breder. Omdat je bij kops schaven alle vezels echt af moet snijden wordt het met heel brede schaven meestal zwaar werken om erdoor te komen. Bij het kopse vlak van een grote balk zal dat nog wel gaan, maar als je een hele snijplank moet schaven wordt je denk ik niet vrolijk.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.027
368
Alphen aan den Rijn
Dacht dat je een low angle schaaf gebruikt voor kops hout schaven ?
Net een stukje geprobeerd met de low angle schaaf van Veritas , maar dat werkt perfect .

Groeten Willem
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Een 62 is een low angle schaaf. En ja, die werkt voor kops hout het best maar dat wil niet zeggen dat een gewone bankschaaf niet werkt. De afstelling en scherpte worden dan alleen wel een stuk belangrijker.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Dat komt doordat iedereen zijn favoriete werkwijze/model heeft, en bovendien is de klus die geklaard moet worden ook niet echt heel erg duidelijk. Daardoor schiet het aangeraden gereedschap ook alle kanten op.
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Dit topic mag gesloten worden.

Ik heb vandaag een no4 schaaf gekocht en morgen wordt mijn bovenfrees bezorgd. De eerste snijplank is zojuist geschaafd en klaar om geschuurd te worden. Bedankt voor het advies iedereen, weer veel van geleerd!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Voor welk merk van schaaf heb je gekozen?

Edit: ik zie in ander topic dat je een tweedehandse Stanley op de kop getikt hebt. Goeie aankoop! De sponningschaaf zou ik ook houden. Die is heel handig om snel een sponning te schaven (sneller dan dat je je bovenfrees uit de doos haalt en afstelt ;))
Wat betreft het opknappen, kan ik je dit filmpje aanraden:
Wil je ook nog het handvat repareren, dan zijn deze instructies handig:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pascall

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Ja, ben erg blij met de schaven! Heb al besloten ze beiden te houden, helaas mist de sponningschaaf wel een deel van de neus... Gister de beitels geslepen en gelijk beide schaven gebruikt voor mijn eerste snijplank. Nu ik dat zo zeg, zal ik er eens een topic over openen. Ik leer veel van alle reacties hier en deel graag wat ik kan.

Ook bedankt voor de filmpjes! Maak er een mooi winterproject van om de schaven te restaureren, dan is het mij toch te koud in de schuur..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.