Gezocht: lintzaag

jast

Actieve deelnemer
23 feb 2016
32
12
Ik ben begonnen met het cnc-en van hout. Inlays, snijplanken, dat soort decoratief werk. Om de blanks te preparen ben ik op zoek naar een lintzaag. Niet te groot, niet te klein. Ik denk aan een zaaghoogte van een 15-20 cm max,groter gaat niet in mijn werkplaats passen.

Iemand een goede lead? Ik koop liever occasie, dat is wat duurzamer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Heb je krachtstroom? Om soepel 20cm hoog te kunnen zagen, heb een flinke machine nodig. Zeg maar het formaat dat niet recht op door een deur kan.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Beetje weinig invo
Welke omgeving zit je , wat voor bedrag denk je aan , heb je krachtstroom? Welke hoogte kan in de werkruimte
 

jast

Actieve deelnemer
23 feb 2016
32
12
Klopt, beetje weinig info, excuses.
Locatie: Tussen Sint-Niklaas en Antwerpen, in België
Krachtstroom: nee, helaas.
Hoogte in werkplaats: 2.20 meter ongeveer, maar er zijn plaatsen met 3.5 meter hoogte (schuin dak)
Budget: Liefst onder €300
Doorvoerhoogte: Ik wil 15cm zeker kunnen doen, meer is bonus.
 

Bijlagen

  • 1674850318010.png
    1674850318010.png
    458,9 KB · Weergaven: 21

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Met 15 centimeter of meer zit je wel aan zo een grote oude machiene zwaar ene lomp , die staan op marktplaats, soms voor wijnig, nadeel ver rijden en vervoer en ombouw naar 220 stroom
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Omdat je geen krachtstroom hebt, lijkt me je budget niet realistisch. Je hebt of een grote frequentieregelaar nodig, of een nieuwe elektromotor met een C16 automaat. Voor alleen de zaagmachine kan 300 euro prima, maar je moet dan wachten tot er iets bij je in de buurt te koop komt. Als je er voor naar bijvoorbeeld delfszijl moet rijden, dan is dat ook zomaar 700 km retour.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Wat ik niet zo direct zie is waarom je meer dan 15 cm moet kunnen zagen voor inlays?
En tot 15 cm gaat goed op een monofase net.
250 euro en ik bezorg je er een met reserve zaagbladen
 

jast

Actieve deelnemer
23 feb 2016
32
12
Wat ik niet zo direct zie is waarom je meer dan 15 cm moet kunnen zagen voor inlays?
En tot 15 cm gaat goed op een monofase net.
250 euro en ik bezorg je er een met reserve zaagbladen
Ik heb van een oude schrijnwerker een hoop balken van speciale houtsoorten, en de dikste is daar 15cm van. Daar schelletjes van snijden is wat ik zou willen doen. Heb je meer info over de zaag? €250 klinkt perfect. Eventueel via DM of email verder communiceren?
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Ik heb van een oude schrijnwerker een hoop balken van speciale houtsoorten, en de dikste is daar 15cm van. Daar schelletjes van snijden is wat ik zou willen doen. Heb je meer info over de zaag? €250 klinkt perfect. Eventueel via DM of email verder communiceren?
Wat wil je meer weten.
Is een Bas 450 van EBM
 

jast

Actieve deelnemer
23 feb 2016
32
12
Ik kom wat verschillende specificaties tegen, maar kloppen deze ongeveer?

Merk: Elektra Beckum
Model: Lage 450 WB
Motor 1.1 KW 230V
Lengte van het lemmet: 3380 mm
Keel diepte: 440mm
Maaihoogte: 300 mm
L x b x h: 950 x 750 x 1920 mm
Gewicht: 127 Kg

Waar staat de machine? Ik ga alvast even puzzelen in mijn werkkot
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
De hoogte komt overeen met het door jou gevraagde en de werkelijkheid.
Die maaihoogte van 300 moet ik eens nameten, machine staat niet hier
Maar voor de rest klopt het wel allemaal.
De machine staat in Tienen, Vlaams-Brabant
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
€250 voor die machine is niet veel geld. Daar zou ik niet over twijfelen!
 

jast

Actieve deelnemer
23 feb 2016
32
12
Nee, dat is inderdaad een mooie prijs en een heel mooie machine. Daar ga ik niet snel op uitgekeken zijn.

Ik ga eens nadenken over de logistiek (ie, de buurman met de grote remork eens aanpielen), en nog eens goed kijken of ze wel degelijk handig in mijn werkkot past. Qua hoogte past het zeker. Is het best om die zaag vast te bouten in de fundering?

Btw, hier is een oudere thread over een BAS450. Zaaghoogte 30cm lijkt te kloppen.

 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb een BAS350 derivaat van Metabo en alhoewel die technisch gezien die 15cm wel aankan, is dat in de praktijk onmogelijk, pieligere alu wieltjes en een motortje uit een stofzuiger. Ding is prima voor kleiner werk, maar de zaaghoogte benutten - nee.

Als jij 15cm dikke houten balken met een lintzaag wil doen sluit ik me bij @chevy66 aan, daar heb je een flinke jongen voor nodig. Toen ik zo'n grote lintzaag nog NIET had staan kwam het ook wel eens voor: oplossing was een simpele 2000w cirkelzaag van Metabo (minder dan 150e voor betaald, nieuw) en dan gewoon langs 2 kanten inzagen. Je hebt 3mm verlies van de dikte van het blad, da's meer dan met een lintzaag, en je moet daarna nog wel even vlakken waarschijnlijk. Maar je hebt er minder geld en ruimte voor nodig.

Alternatief: Zaagtafel (en dan ook langs 2 kanten inzagen, meeste tafels halen de 8cm wel). Zelfde nadelen echter (zaagverlies) en nemen meer plek in beslag dan een lintzaag waarschijnlijk.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
L
Ik heb een BAS350 derivaat van Metabo en alhoewel die technisch gezien die 15cm wel aankan, is dat in de praktijk onmogelijk, pieligere alu wieltjes en een motortje uit een stofzuiger. Ding is prima voor kleiner werk, maar de zaaghoogte benutten - nee.

Als jij 15cm dikke houten balken met een lintzaag wil doen sluit ik me bij @chevy66 aan, daar heb je een flinke jongen voor nodig. Toen ik zo'n grote lintzaag nog NIET had staan kwam het ook wel eens voor: oplossing was een simpele 2000w cirkelzaag van Metabo (minder dan 150e voor betaald, nieuw) en dan gewoon langs 2 kanten inzagen. Je hebt 3mm verlies van de dikte van het blad, da's meer dan met een lintzaag, en je moet daarna nog wel even vlakken waarschijnlijk. Maar je hebt er minder geld en ruimte voor nodig.

Alternatief: Zaagtafel (en dan ook langs 2 kanten inzagen, meeste tafels halen de 8cm wel). Zelfde nadelen echter (zaagverlies) en nemen meer plek in beslag dan een lintzaag waarschijnlijk.
Leg er maar een ripper zaagblad op en gaat door zowat alles boter.
Of een carbonblad van 3tpi
Al eerder geprobeerd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.