gezocht: kolomboormachine

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
gezocht tafelmodel kolomboormachine

- doosnede gat 13mm of meer
- diepte gat 80mm of meer
- 400 volt
- nette degelijke machine zonder gebreken
- liefst met standaard
- zeeland, limburg en brabant is me net wat te ver
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    91,1 KB · Weergaven: 51

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ga je alleen plaatmateriaal verwerken? Ik heb een model zoals op je plaatje, maar dan wat groter en ik kom heel vaak hoogte te kort. Ik heb er al een set verkorte boren voor gekocht, maar het blijft onhandig. Ik denk dat je gelukkiger wordt van een zo groot mogelijke machine, met in ieder geval een losse in hoogte verstelbare tafel.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Ga je alleen plaatmateriaal verwerken? Ik heb een model zoals op je plaatje, maar dan wat groter en ik kom heel vaak hoogte te kort. Ik heb er al een set verkorte boren voor gekocht, maar het blijft onhandig. Ik denk dat je gelukkiger wordt van een zo groot mogelijke machine, met in ieder geval een losse in hoogte verstelbare tafel.
Ok, zo'n grote machine lijkt zo teveel van het goede. Tot nu toe heb ik alleen gaten in kokers en buizen en een stuk plaatstaal hoeven boren (tot nu toe met zo'n lidl ding - waardeloos). Ik kan me niet goed voorstellen waar je die hoogte voor nodig hebt. Heb jij voorbeelden? Maar je zult natuurlijk altijd zien dat als je eenmaal een tafelmodel hebt je een werkstuk tegenkomt waar je meer hoogte voor moet hebben. Maar nogmaals: ik kan het me niet goed voor de geest halen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
De slag kan wel 80 mm zijn, maar je moet je werkstuk er ook nog onder krijgen als de boor in de machine zit.
Stel dat je inderdaad 80 mm diep wil boren, dan is je boor minstens 85 lang.
Als je werkstuk dan 100 mm dik is dan moet de afstand vanaf de bodemplaat tot aan onderkant boorkop minimaal 185 mm zijn.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
De slag kan wel 80 mm zijn, maar je moet je werkstuk er ook nog onder krijgen als de boor in de machine zit.
Stel dat je inderdaad 80 mm diep wil boren, dan is je boor minstens 85 lang.
Als je werkstuk dan 100 mm dik is dan moet de afstand vanaf de bodemplaat tot aan onderkant boorkop minimaal 185 mm zijn.
ja ik snap het, maw voor mijn doel: het boren van gaten in kokers en buizen tot 10 cm doorsnede heb ik minstens 205mm tussen boorkop en bodemplaat nodig. Goed dat je me er opmerkzaam op maakt. Daar voldoet de machine op het plaatje aan.

Wat vinden jullie van de prijs/kwaliteit verhouding?

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Volgens mij heb je bij deze boormachine niet genoeg ruimte tussen de boor en de tafel voor wat je er mee wil doen. Je hebt het over 205mm, maar dat is de lengte van een snelspan boorkop met mc 2 en een boor 10mm al ongeveer. Als je dan ook nog een machineklem en een koker 100 er onder kwijt wil, gaat dat niet werken. Het lijkt me wel een degelijke machine. Voor dat geld koop je nieuw alleen maar ergernis. Voor die prijs zou ik er wel een snelspanboorkop bij verwachten. Boren met een morseconus zijn in verhouding tot gewone boren aan de prijs.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Volgens mij heb je bij deze boormachine niet genoeg ruimte tussen de boor en de tafel voor wat je er mee wil doen. Je hebt het over 205mm, maar dat is de lengte van een snelspan boorkop met mc 2 en een boor 10mm al ongeveer. Als je dan ook nog een machineklem en een koker 100 er onder kwijt wil, gaat dat niet werken. Het lijkt me wel een degelijke machine. Voor dat geld koop je nieuw alleen maar ergernis. Voor die prijs zou ik er wel een snelspanboorkop bij verwachten. Boren met een morseconus zijn in verhouding tot gewone boren aan de prijs.
oh... aan machineklem had ik niet gedacht. Ik snap niet helemaal wat verkoper bedoelt met uitlading 205mm maar ik zal de verkoper morgen eens bellen..

Uitlading: 205mm ?? dit is toch de ruimte tussen boorkop en werkblad? metaalboor ca 150mm lang, 4cm? in schacht dus 11cm over dus 20,5-11 = 9,5 cm - machineklem 2cm? is werkstuk maximaal 7,5 cm

klopt mijn berekening?

Maximale boordiameter: 20mm
Boorcapaciteit: 105mm
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Volgens mij heb je bij deze boormachine niet genoeg ruimte tussen de boor en de tafel voor wat je er mee wil doen. Je hebt het over 205mm, maar dat is de lengte van een snelspan boorkop met mc 2 en een boor 10mm al ongeveer. Als je dan ook nog een machineklem en een koker 100 er onder kwijt wil, gaat dat niet werken. Het lijkt me wel een degelijke machine. Voor dat geld koop je nieuw alleen maar ergernis. Voor die prijs zou ik er wel een snelspanboorkop bij verwachten. Boren met een morseconus zijn in verhouding tot gewone boren aan de prijs.
je hebt gelijk: ik heb verkoper gebeld. Werkstuk kan max 4cm zijn dus deze valt af.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
oh... aan machineklem had ik niet gedacht. Ik snap niet helemaal wat verkoper bedoelt met uitlading 205mm maar ik zal de verkoper morgen eens bellen..

Uitlading: 205mm ?? dit is toch de ruimte tussen boorkop en werkblad? metaalboor ca 150mm lang, 4cm? in schacht dus 11cm over dus 20,5-11 = 9,5 cm - machineklem 2cm? is werkstuk maximaal 7,5 cm

klopt mijn berekening?

Maximale boordiameter: 20mm
Boorcapaciteit: 105mm
Uitlading is de afstand van het hart van de boorkop tot de kolom van de machine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.