Gezocht: Iemand met een lintzaag en een vaste hand omgeving Assen

HansP

Actieve deelnemer
18 aug 2018
54
27
Assen
Hallo allemaal,

Ik wil graag een houtenschaaf maken (omdat het kan) en wel zo'n Krenov model.
Nu heb ik een plak beukenhout onder een stuk kersenhout gelijmd.
Maar nu moet er aan beide zijkanten een plak van ongeveer 1cm gezaagd worden.

Is er iemand die dit voor mij kan doen?

Onderstaand het blok zoals het er nu uitziet.

De volgende stap is om uit het middelste stuk de bedding op 45 graden te zagen met een kapzaag.
Groeten Hans-Peter

schaaf.png

HansP

Actieve deelnemer
18 aug 2018
54
27
Assen
Hoi Hans,

ik weet niet of je omgeving Emmen ook onder die radius rekent, maar hier staat een beest van een machine die je mag gebruiken (op eigen risico).
Hallo Trigger

Nou ik doe het liever niet zelf.
Ik heb totaal geen ervaring met een lintzaag.
Dan gaat het geheid fout.
Maar bedankt voor het aanbod.

Groeten Hans-Peter

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.119
1.073
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
3 tot 3,5 mm
en je hebt een rechte snede
De krenov schaven die ik heb gemaakt heb ik allemaal op de lintzaag gezaagd - en daarna gevlakt - ik weet even niet meer of ik dat met de hand heb gedaan of met de vandiktebank... Dat deel van de constructie gaat eigenlijk altijd goed. Er een werkende schaaf van maken is de facto een stuk moeilijker dan het onderdeel zagen ;-)

HansP

Actieve deelnemer
18 aug 2018
54
27
Assen
Als het zo nauw luistert kom je wellicht met een lintzaag ook niet uit. Kun je geen dikker stuk gebruiken?
Ja dat heb ik niet liggen.
De krenov schaven die ik heb gemaakt heb ik allemaal op de lintzaag gezaagd - en daarna gevlakt - ik weet even niet meer of ik dat met de hand heb gedaan of met de vandiktebank... Dat deel van de constructie gaat eigenlijk altijd goed. Er een werkende schaaf van maken is de facto een stuk moeilijker dan het onderdeel zagen ;-)
Ik ga er vanuit dat een lintzaag een dunner blad heeft.
Klopt dat?
Wat is een normale dikte?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.291
484
Een lintzaag is dunner maar het risico dat je niet helemaal recht zaagt is veel groter
dan moet je per saldo zoveel schaven dat het waarschijnlijk meer hout kost.

passing is de reden niet uiteidelijk heb je toch lossen delen die je apart weer vlak moet maken

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.