Om een oud draadje uit de sloot te trekken, hierbij nog een aanvulling op de uitstekende uiteenzetting van
@StefanV. Want ik kom 2 behoorlijk betaalbare opties nog niet tegen: het steekschroef principe (oftewel de pockethole van o.a. Kreg, een standaard in de VS), en de relatief onbekende nieuwkomer Peanut 2.
pockethole
Een steekschroef mal van Kreg heb je al voor €50, en voor €150 heb je een prima uitgebreid systeem, en er zijn meer merken. Dan nog speciale schroeven (maar die bolkop van spax werken ook prima en hebben torx 20, vind ik handiger dan die roberts square 2 bitjes).
Voordelen - goedkoop; flexibel; redelijk sterk; zelfklemmendn (lijmen mag, maar niet noodzakelijk, dus ook demontabel); ook bestaande verbindingen zijn er mee te versterken; toepasbaar in kleinere hoekjes en ruimtes.
Nadelen - flinke ovale gaten; niet super intuïtief (maar eenmaal in je systeem werkt 't supersnel); bij 't aantrekken moet je er op letten dat de werkstukken niet verschuiven (met lijmklemmen te voorkomen)
(Voor een mooie kast o.i.d. verkies ik m'n Domino, maar voor een snel projektje, of als m'n Domino er niet bij kan, gebruik ik m'n Kreg toch best vaak, en 't is soms ook echt een life-saver, bijv. als je geen referentie voor je Domino hebt.
Hoe die werkt met HPL achtig plaat weet ik niet, dat spul gebruik ik vrijwel nooit.)
Peanut 2
Heb ik geen ervaring mee, maar 't schijnt super te zijn, maar misschien ook iets meer geënt op gebruik i.c.m. CNC-en. Want je moet wel nóg exacter mee werken dan met 'n DuoDeuvel, maar dan heb je wel een blinde, zelfklemmend, demontabel verbindings-systeem voor ±€200 (?) ...
Ten slotte: ik heb de Domino 500, de Duodeuvel en een oude Lamello (van Elu, denk vergelijkbaar met de classic ofzo?).
De
Lamello gebruik ik echt nooit meer, ooit gekocht voor €25, en vind 't zonde om 'm voor een soortgelijk bedrag te verpatsen. Een Clamex of een Zeta heb ik geen ervaring mee, als ik dat wel had, was ik vast laaiend.
De
Duodeuvel gebruik ik zelden sinds ik 'n Domino kocht, (heb er zelfs die retedure 32mm geleiderails bij). Maar naast de eerder genoemde voordelen, vind ik het een systeem wat prachtig oogt als 't in het zicht blijft; wat je ook als enige kunt inzetten om scharnierende verbindingen te maken; én je kunt er verbindingen mee maken op ronde voorwerpen, i.c.m. deuvel "centreerpunten'. Maar de onvergeeflijkheid van de duodeuvel maakt 't m voor mij niet de eerste keuze, alhoewel de referentie-systemen prima zijn.
En de
Domino: tsja, sinds ik die heb, ben ik er fan van. Maar da's al vaker gezegd.