Gezocht: Cilinderschuurmachine

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Beste forumleden,

Al enige tijd ben ik een cilinderschuurmachine aan het overwegen.
Maar als hobbyist hik ik toch wel een beetje tegen de prijs aan. Ook dat zullen een aantal hier vast herkennen.
Met die reden ben ik op zoek naar een tweedehands machine.
Ik heb mijn oog eigenlijk laten vallen op de Laguna 16/32 Supermax, maar een mooie Jet sla ik ook niet af;)
In het kader van niet geschoten is altijd mis, heb je nog een machine staan die je weinig gebruikt dan hoor ik dit heel graag.
Ik kom zelf uit Groningen maar vind een stukje rijden geen probleem.

Met vriendelijke groet,
Reinier
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
865
449
Noord-Veluwe
Mocht je al een kolomboor hebben en niet per se een oscillerende schuurmachine wensen, dan kun je bij Baptist of Dieter Schmid schuurcilinders krijgen die je op je boormachine kunt zetten. Zelf even een tafel met afzuiging bouwen en dan kun je een aardig eind vooruit. Het is weliswaar minder mooi, maar ook veel goedkoper.
 

Bijlagen

  • 20190627@113817-01.jpg
    20190627@113817-01.jpg
    74 KB · Weergaven: 13

hdv

Post veel
24 nov 2019
865
449
Noord-Veluwe
Ik weet niet wat je budget is. En ook niet welke capaciteit je zoekt, maar deze machine van HBM is een kloon van een machine van Triton. Ik ben met die Triton heel erg tevreden, dus ik verwacht dat deze van HBM ook wel redelijk goed zal zijn voor die €220,- . Het is een oscillerende combinatiemachine (cilinder en band) die voor het geld heel aardige resultaten geeft.

 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Ik weet niet wat je budget is. En ook niet welke capaciteit je zoekt, maar deze machine van HBM is een kloon van een machine van Triton. Ik ben met die Triton heel erg tevreden, dus ik verwacht dat deze van HBM ook wel redelijk goed zal zijn voor die €220,- . Het is een oscillerende combinatiemachine (cilinder en band) die voor het geld heel aardige resultaten geeft.

Hartelijk dank voor jouw reacties en het meedenken. Helaas is dit niet het type machine wat ik zoek. Ik praat meer over:
Cilinderschuurmachine Laguna Supermax16/32

Ik zou willen dat ik het kon doen met een dergelijk budget;)

Heb die HBM, helaas zijn er problemen als de bandschuur er op zit.
Machine maakt rare klappen bij de neergaande beweging,
Met de rollen er op is dit niet.

Is terug geweest naar HBM, probleem is niet over.
Zal nu voor de 2e keer teruggaan naar HBM.

Weet niet of de Triton dit probleem ook heeft ?
Dat weet ik ook niet en ik vind het oprecht vervelend voor je, maar om dit topic niet teveel te vervuilen wil ik je vragen om dit in een ander topic te bespreken. Al waardeer ik de ervaring en waarschuwing mocht ik op zoek zijn geweest naar een dergelijke machine!

Heb je wel eens aan zelfbouw gedacht?
Ja, dat heb ik inderdaad wel eens overwogen. Maar ik vraag mij oprecht af of je het gemak en de zuivere werking gaat evenaren van een dergelijke machine als de Jet en de Laguna. En helaas heb ik de karaktereigenschap dat het of goed moet zijn, of ik heb het liever niet ;)

Maar tot dusver allemaal bedankt voor jullie reacties!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Die heeft wel veel minder schuurbreedte. En ook aan de kant waar de motor niet zit een staander, dus je kunt het hout niet dubbel doorvoeren wat bij de Laguna/Jet wel kan.
Dus als schuurbreedte belangrijk is voor je, moet je hier wel op letten.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.007
824
Omgeving Leiden
Hoi speculaasbrok,

Er loopt een ander draadje 'Problemen jet van dikteschuurmachine' (ik weet niet hoe hier een link naar toe te maken) waar wat problemen zijn met een Jet. Die staan niet op zich want 'internet' toont meer meldingen van problemen met de transportband die moeilijk uit te lijnen valt.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
865
449
Noord-Veluwe
Ah, ik dacht dat je een "bobbing sander" bedoelde, maar dat je had het over een "drumsander". Ik geloof dat ze dat hier een vandikteschuurmachine noemen, maar helaas word ook ik steeds meer besmet met het gebruik van Anglicismen. Vaak weet ik niet eens meer de correcte Nederlandse benaming van bepaald gereedschap, of moet ik er echt over nadenken.

Nee, die zul je inderdaad niet voor een budget van een paar honderd Euro krijgen. Sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet.

Ik meen me trouwens te herinneren dat ik nog niet zo lang geleden een DHZ-versie heb gezien die ik qua robuustheid wel betrouwbaar vond overkomen. Geen idee meer van wie dat filmpje was. Mogelijk was dat Matthias Wandel of Stumpy Nubs?

Ik heb al een poosje de PowerMatic PM2244 op mijn verlanglijstje staan, maar zolang Clovid-19 nog steeds roet in het finaciële plaatje van de zaak gooit waag ik me er nog maar niet aan. Eerst maar wat meer zekerheid hebben dat ik het ook echt kan betalen.
 
Laatst bewerkt:

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Ik zou gaan voor een olympia super 300. Fantastische machine en in occasie voor minder dan 500 euro te koop ; onverslijtbaar maar wel enorm zwaar
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Mooie machine, die Laguna. Wil ik ook wel kopen voor weinig en wat meer. Ik hou me ook aanbevolen gr John
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.