Gezocht: 14 á 15 stuks eikenhouten planken

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Beste forummers,

ik ben nog steeds op zoek naar betaalbaar eikenhout voor de boekenkast. Ik heb reeds een leverancier in de buurt bekeken maar die had slechts enkele 'bruikbare' exemplaren liggen. De prijs was 25 euro per deel van 2m80 (28mm dik en 28cm breed). Ik heb zojuist een dozijn handelaren aangeschreven, dus tips naar houthandels is niet zo zeer wat ik zoek (daar is google al heel goed in) - tenzij jij een niet zo makkelijk vindbare handelaar weet natuurlijk.

Mijn vraag is dus vooral of iemand hier op het forum een stapeltje aan kan bieden? Long shot, maar wie niet waagt...

de wensen:

- kantrecht en minimaal 25cm breed (indien niet kantrecht - iets meer)
- 10 stuks minimaal 250cm lang, de rest mag variëren
- minimaal 24mm dik indien geschaafd (minimaal 28mm ongeschaafd)

Hergebruik is zéér welkom, dus gerecycled hout, wagonplanken, verzaagde bielsen etc. mogen allemaal, vermits bruikbaar voor het doel - dus niet doorgescheurd, rot, grote gaten etc en geen grote twist of krommingen.

Looizuur, verweerd, verkleuringen, kleine gaatjes van spijkers e.d. geen issue, zolang het metaal er maar uit is (anders gaat mijn vlakbank eraan). Ook een 'live edge' (bastrandje) is geen probleem.

'Minder mooi' (B-keus) is geen issue - dat wil zeggen - ik kan zelf kantrecht maken en vlakken maar dan moet er genoeg 'vlees' op zitten :) - als het jou werk scheelt en daarom de prijs drukt vind ik dit geen probleem. Ik kan er geen fortuin aan uitgeven maar het hout waar ik normaal mee werk is te zacht voor dit project en mijn vrouw is de opdrachtgever - dat zijn de strengste klanten ;-).
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Je zou Rick van Gils in helvoirt eens kunnen proberen. Staat ook op mp als van gils haardhout. Volgens mij is Rick hier ook lid.....
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Had je al eens bij Geven hout gekeken?
En als je wat zuidelijker wilt kijken in de buurt van vaals zit KRIS hout.


Fred
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
135
42
Moet het uit 1 deel zijn die 28cm? Of is verlijmen geen probleem? Ik heb genoeg liggen van 34mm ruw maar niet uit 1 stuk van 28 breed 😜
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Het is dat je relatief lange lengtes zoekt, maar mijn eerste gedachte was om eens bij de kringloop te gaan kijken voor een wat oudere eiken tafel en hier het benodigde hout uit te halen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mijn tip, pin je niet teveel vast op de breedte. Ik lees dat je brede delen zoekt van minimaal 25 breed. Maar verwerkt je dit in een kast, dan heb je grote kans dat de planken hol of bol gaan staan. Beter is om die 25 cm in 2 delen te verlijmen om een stabieler geheel te krijgen.
Misschien dat je zoektocht dan een stuk makkelijker gaat worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger en Kor

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
135
42
Ik zal morgen eens kijken, is in ieder geval allemaal vallende breedtes en 2,60 lang kunstmatig gedroogd.

Schat voor de hoeveelheid die je nodig hebt dat je wel rond de 300-350 euro zit overigens
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
zolang het metaal er maar uit is (anders gaat mijn vlakbank eraan).


ik heb dan wel geen vlakbank maar is het aan te raden om nog met iets van een metaaldetector over oud hout bewegen?

je hebt van die kleine pinpointers voor zodat je niet met een hele "echte" detector er over heen hoeft


ook goedkoper te vinden, maar allicht is het een tip voor het behoud van je vlakbank.

@trigger iets voor jou ook, met al dat oude hout van je?


edit: ik tag je maar ik zie dat het onderwerp zelfs van jou is :LOL: :ROFLMAO:
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik herhaal het wellicht nog maar een keer, maar een plank van 25cm breed ga je geheid gedoe mee krijgen met kromtrekken.
Ik zou het zeker in 2 delen verlijmen
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Bij mijn eigen adres (omgeving Veenendaal) haal ik planken van 20mm dik, 22,5 breed en absoluut vlak 2,5 meter lang. Hier betaal ik tot 10 planken 30 euro per stuk, daarna 25.

Hiervoor hadden ze ook 23mm dikke planken van 23-24cm breed, maar deze waren inderdaad hol/bol.
Ik heb zelf geen vlakbank dus het was veel met de rotex vlak proberen te krijgen, maar je houdt het altijd. De huidige 20mm planken bevallen me dan een stuk beter.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
Nou ja, wat @jelmer ook zegt, verlijmen is wel een optie, maar ik hoopte het te vermijden eigenlijk :p.
Als je meubels wil maken is de vuistregel dat je planken maximaal 70 mm breed mogen zijn. Voor meer breedte lijm je de delen met de jaarringen om en om aan elkaar ( precies zoals een boom niet groeit). Zo krijg je een stabiele constructie. Dus je kunt het verlijmen niet vermijden.... helaas.
Laat het hout na het langs zagen een dagje liggen om de spanningen er uit te laten. Daarna op de vlak en Vandikte bank op maat maken.

Vloer delen kunnen breder zijn omdat ze die aan de onderzijde inzagen om kromtrekken te voorkomen. In een meubel is dat niet echt een optie.
Succes met je klus...
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Bij mijn eigen adres (omgeving Veenendaal) haal ik planken van 20mm dik, 22,5 breed en absoluut vlak 2,5 meter lang. Hier betaal ik tot 10 planken 30 euro per stuk, daarna 25.

Hiervoor hadden ze ook 23mm dikke planken van 23-24cm breed, maar deze waren inderdaad hol/bol.
Ik heb zelf geen vlakbank dus het was veel met de rotex vlak proberen te krijgen, maar je houdt het altijd. De huidige 20mm planken bevallen me dan een stuk beter.
Wat is de naam van dit bedrijf a.u.b.?
Altijd handig om dit soort adressen te hebben

groet,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.