Gevraagd: vlak en vandikte bank

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
Hallo,

Ik ben een beginnende houtbewerker uit Deurne (Nl) op zoek naar een 2e hands vvd bank (220 V) in de categorie 'Record Power PT 107' / Holzmann / Bernardo / Hammer A3.
Kijk al even rond op de bekende sites, maar vindt nog niets naar mijn gading. Misschien langs deze weg?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hallo,

Ik ben een beginnende houtbewerker uit Deurne (Nl) op zoek naar een 2e hands vvd bank (220 V) in de categorie 'Record Power PT 107' / Holzmann / Bernardo / Hammer A3.
Kijk al even rond op de bekende sites, maar vindt nog niets naar mijn gading. Misschien langs deze weg?
Hartstikkek goed! Als je tweedehands aan het kijken bent, laat dan vooral je budget weten dan kunnen mensen zelf bedenken of het eventueel wat kan worden.
 

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
Bedankt voor jullie reacties.
De Flottjet lijkt me ( nog los van het verrer rijden naar Munchen) van het type Metabo. Die zijn volgens mij vrij licht van gewicht, dus minder stabiel. De Record Power of soortgelijk wegen meer en staan stevig.

De open deur van een nieuwe RP PT107 ken ik 😊. Ook bij Baptist ie ie € 1399 ( en nog niet leverbaar), maar ik moet ook mn stofafzuiging nog aanpassen. Nu heb ik een shop zuiger met 50 mm ringleiding. Voor de vvd bank wil ik een dedicated spaanderzuiger nemen. Daar reken ik ook ca €500 voor.

misschien is er iemand die wil upgraden of stopt met de hobby. Niet geschoten is altijd mis.
gr
Jan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.144
2.627
Een spaander zuiger koop je van marktplaats voor onder de 100 euro. Dan kan je wat je over houd bij je vlak van dikte bank leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
Dank voor jullie antwoorden.
Misschien moet ik een nieuw topic openen over de keuze van een vvd bank, of aansluiten bij een lopend topic daarover.
ik heb slechte ervaringen met aankoop van machines uit de jaren 80, vooral omdat ik zelf niet kundig genoeg ben voor reparaties aan slijtbare onderdelen en ombouw naar 220V.
Over die ombouw naar 220V lees je trouwens ook verhalen dat dat ook allerlei vervolg problemen op kan leveren.
Ik hoop dus toch tegen een gebruikt exemplaar aan te lopen dat wat recenter van datum is
gr.
Jan
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Maak je dan een Steinmetz schakeling of heb je een ander trucje?
Ik koop meestal een 230volt elektromotor die ik dan onder de machine plaats. Dit gaat altijd goed. Onder andere bij zaagtafels, vlakbanken, vandiktebanken, draaibanken. Voor mijn JET vlakbank en Startrite zaagtafel heb ik hetzelfde gedaan en ik gebruik de machines al jaren met veel plezier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Dank voor jullie antwoorden.
Misschien moet ik een nieuw topic openen over de keuze van een vvd bank, of aansluiten bij een lopend topic daarover.
ik heb slechte ervaringen met aankoop van machines uit de jaren 80, vooral omdat ik zelf niet kundig genoeg ben voor reparaties aan slijtbare onderdelen en ombouw naar 220V.
Over die ombouw naar 220V lees je trouwens ook verhalen dat dat ook allerlei vervolg problemen op kan leveren.
Ik hoop dus toch tegen een gebruikt exemplaar aan te lopen dat wat recenter van datum is
gr.
Jan
Wat voor vervolgproblemen bedoel je dan?
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
396
114
Zuidoost Brabant
Hallo,

Ik ben een beginnende houtbewerker uit Deurne (Nl) op zoek naar een 2e hands vvd bank (220 V) in de categorie 'Record Power PT 107' / Holzmann / Bernardo / Hammer A3.
Kijk al even rond op de bekende sites, maar vindt nog niets naar mijn gading. Misschien langs deze weg?
Een plaatsgenoot, welkom!

Misschien is de Elektra Beckum (Metabo) HC 260 iets (komen in 220V en 380V), staan regelmatig op MP... van de week nog een hele mooie gezien, ZGAN voor ca. €650... maar ik gebruik de vvd bank zo weinig dat het zonde was van mijn geld en ruimte, dus ik houd het bij mijn kleine/fijne Mafell AD160
 

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Leuk verhaaltje over het gebruik van een frequentieregelaar, maar absoluut geen reden om er één niet te gebruiken. Belangrijkste is de motor niet te zwaar te belasten.

Maar voor 200- euro kun je ook een nieuwe 230V electro motor kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: AHK

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Des tijds voor mijn boorfrees machie ook gekeken naar een regelaar , ik kwam uit dat de aangesloten,
Motor aan gesloten op een regelaar maar een vast toerental mag draaien wat in de buurt komt van
Het origineel toeren van de motor , veel hoger of lager is dan niet goed voor de motor ,
Voor een regelaar zijn speciale motors gemaakt die er voor gebouwd zijn,

Had de krachtstroom moter omgebouwd naar 230 met een aanloop condensator, dat draait wel maar je
Mist wel de kracht van 380/400
Heb toen kleine krachtstroom aan laten sluiten in de meterkast , wat een verschil in vermogen
Had daar voor al in gedachten een stroom agegaat aan te schaffen, alleen voor kracht stroom ,
Maar dan moet je zo een groot bakbeest hebben daar zag ik tegen op voor in de nieuwbouw en geluid,
Van zo een ding met alles wat er dan nog bij komt kijken
Kwa kosten en gemak kracht in de meterkast en zelf de rest aan sluiten na goede invo.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Des tijds voor mijn boorfrees machie ook gekeken naar een regelaar , ik kwam uit dat de aangesloten,
Motor aan gesloten op een regelaar maar een vast toerental mag draaien wat in de buurt komt van
Het origineel toeren van de motor , veel hoger of lager is dan niet goed voor de motor ,
Voor een regelaar zijn speciale motors gemaakt die er voor gebouwd zijn,

Had de krachtstroom moter omgebouwd naar 230 met een aanloop condensator, dat draait wel maar je
Mist wel de kracht van 380/400
Heb toen kleine krachtstroom aan laten sluiten in de meterkast , wat een verschil in vermogen
Had daar voor al in gedachten een stroom agegaat aan te schaffen, alleen voor kracht stroom ,
Maar dan moet je zo een groot bakbeest hebben daar zag ik tegen op voor in de nieuwbouw en geluid,
Van zo een ding met alles wat er dan nog bij komt kijken
Kwa kosten en gemak kracht in de meterkast en zelf de rest aan sluiten na goede invo.
Had je die aansluiting al liggen in je meterkast? Ik heb ooit ook gekeken voor een 400v aansluiting. Die aansluiting was nog niet tot aan het huis gelegd. Toen moest ik per meter vanaf het dichtbij zijnde meterkastje op straat betalen...
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Bij mij zat de 380 al achter de meterkast gelukkig,
Anders was het zelf graven in overleg voor de kosten,en hun de kabel leggen en aansluiting,
Heb er ook lang tegen aan gekeken , maar o zo blij dat ik het heb en had het achteraf veel eerder moeten,
Doen , de motoren zijn gewoon wat sterker dus kan je ook meer doen met de machiene,
Als voorbeeld mijn band schuurmachine ging de 230 motor kapot /verbrand na een blok eiken schuuren
Krachtstroom motor er onder gemaakt en weer gaan nu slipt alleen de v staan,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.