Gevraagd: Houder voor bovenfrees voor Elu/DeWalt radiaalzaag

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik heb mij een dikke ELU radiaalzaag aangeschaft (ELU RAS 8103 A2) en nu lees ik in de handleiding dat je op zulke radiaalzagen van Elu en DeWalt een hulpstuk kon monteren waarmee je een bovenfrees aan de motorslede kon monteren.
Voor een kast die ik vaak maak, mijn "kast-uit-één-plank", lijk me dit een geweldige manier om heel veel haakse groeven in plankjes te frezen met een exacte breedte en diepte.
Heeft iemand van jullie dit accessoire in bezit en wil hij het mij verkopen
Eventuele ervaringen ermee zijn ook welkom.
Hierbij een plaatje van het ding, uit de gebruikershandleiding (nummer 103 en 104) en hoe het er uitziet met bovenfrees gemonteerd.
Ik heb overigens ook al op alle sites van DeWalt en Elu en van onderdelenleveranciers gezocht maar daar nog niets gevonden, ook geen onderdeelnummer of exacte benaming.
Overigens zou ook een dado-stack voor mijn doel voldoen maar die heb ik ook nog niet gevonden....
bovenfreeshouder2.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Lijkt me een enórm handige toevoeging, die heel breed toepasbaar is (y) Ik vind een DA 2097 router mounting bracket?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.607
Je kan zo'n steuntje beter zelf knutselen. Dan kan je hem op maat maken voor een bovenfrees naar keuze. Bij dewalts worden de meeste hulpstukken aan de bout waar de stofkap aan vast zit, bevestigd. Niet alle motoren zijn gelijk, dus je moet even bij je eigen machine kijken wat je voor extra bevestigingsmogelijkheden hebt. Bijvoorbeeld lange moeren op de bouten die de motorhelften bij elkaar houden. Heeft jouw machine een 16mm as net als een dewalt? Dan passen de meeste 8 inch dadostacks er wel op. Heb je zo'n kap met al die beveiligingszooi er aan, dan moet je die even vervangen door een zelfbouw kap, waarin genoeg ruimte zit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.607
Ik heb voor mijn grote radiaalzaag met een slag van 910mm zitten kijken naar zo'n hbm digitale lineaal van 900 mm. Dan kan je ook simpel rijboringen doen. Maar momenteel meer projecten, dan tijd.
 

Heraldus

Actieve deelnemer
26 feb 2018
37
4
Zwolle
Dado stacks kun je vinden op eBay.com er zijn nogal wat soorten ik zelf gebruik een Freud Diablo en bevalt prima
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Je kan zo'n steuntje beter zelf knutselen. Dan kan je hem op maat maken voor een bovenfrees naar keuze. Bij dewalts worden de meeste hulpstukken aan de bout waar de stofkap aan vast zit, bevestigd. Niet alle motoren zijn gelijk, dus je moet even bij je eigen machine kijken wat je voor extra bevestigingsmogelijkheden hebt. Bijvoorbeeld lange moeren op de bouten die de motorhelften bij elkaar houden. Heeft jouw machine een 16mm as net als een dewalt? Dan passen de meeste 8 inch dadostacks er wel op. Heb je zo'n kap met al die beveiligingszooi er aan, dan moet je die even vervangen door een zelfbouw kap, waarin genoeg ruimte zit.
De Elu is een DeWalt...of eigenlijk andersom. Ik heb ook een Elu bovenfrees voor erop, vind het ook mooi om zoiets origineel te houden. Elu was echt een topmerk dat later door Black&Decker is opgekocht en geintegreerd in DeWalt. Daarvoor was het heel innovatief en betrouwbaar...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.