Zoals ditDie boormachine met zo'n wieltje in de trekker hebben wel een regelbaar toerental maar dat is niet constant. Voor een constant toerental moet je de regelingen hebben met een instelling elders op de machine.
Zoals ditDie boormachine met zo'n wieltje in de trekker hebben wel een regelbaar toerental maar dat is niet constant. Voor een constant toerental moet je de regelingen hebben met een instelling elders op de machine.
Getriggerd door deze opmerking een klein testje uitgevoerd met deze zwaar op de proef gestelde boormachine:Maar ik heb vaak genoeg gezien dat ze voor boren in een boorstandaard niet aan mijn nauwkeurigheid voldoen.
Test uitgevoerd met een 1,5 mm boortje. Na boren van het gat paste daar geen 2 mm boortje in, dus een eventuele afwijking is in ieder geval kleiner dan 0,5 mm. Wat maar weer bewijst wat we al weten: het gereedschap van vorige eeuw is van een kwaliteit die in de huidige wegwerp productie vaak bij lange na niet gehaald wordt. Tenzij tegen een bijbehorend prijskaartje.Ik zou gewoon een gat boren en dan met een grotere boor. Dan meten of de maat klopt. Rond gat of ovaal of groter dan de boor. dan weet je ook of je met de afwijking kan leven. Neem geen speedboor voor deze test.
Niet leuk te horen. Alvast beterschap!Ik heb nog een zwarte AEG liggen ( profilijn) uit de jaren tachtig en ook nog een proxxon boorstandaard mag je zo meenemen want ze liggen in de weg . Het duurt nog een tijd voordat ik weer iets ga doen want nog herstellende van een beroerte en moet mijn piepkleine werkplaatsje zo leeg mogelijk zien te krijgen. Ik woon in Eindhoven mocht je interesse hebben , graag via pb.
Dat stelwieltje is toch gewoon een mechanische begrenzer van het sleepcontact (?) in de 'trigger'? Onze ouwe AEG heeft die ook, maar gebruiken we idd niet. De klopselector is idd een oranje mechanische schakelaar bovenop die je over 180 graden moet draaien. Hij wordt al 35 jaar of zo gebruikt voor grof boor en klopboorwerk en is volgens mij onverslijtbaar. Voor nauwkeuriger boren hebben we inmiddels een Bosch PBD40.Dat stelwieltje moet je niet gebruiken en regelelektronica is leuk, maar gaat altijd stuk , waardoor een machine die nog 40 jaar kan boren, in de oud ijzer bak verdwijnt. Gewoon een jaren 80 boormachine van een goed merk, met twee mechanische toerentallen.