Getoogde stalramen vervangen

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Volledig mee eens. Het kan wel maar je moet wel ervaring hebben. Koop geprofileerd hout.
Ervaring krijg je alleen door te doen.
Enige voorbereiding is wel wenselijk.
Werken van anderen volgen bijvoorbeeld 😇.
Vragen stellen aan anderen.😁.

Klein / simpel beginnen en dat uitbreiden.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ervaring krijg je alleen door te doen.
Enige voorbereiding is wel wenselijk.
Werken van anderen volgen bijvoorbeeld 😇.
Vragen stellen aan anderen.😁.

Klein / simpel beginnen en dat uitbreiden.
Wat ook helpt is het maken van prototypes van elk soort verbinding die je maakt. Dat heb ik bij mijn grote bar project in een Grand Cafe ook gedaan. Dan kun je nauwelijks nat gaan.
 

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Zo dan, kijk ik even niet heb ik een berg leesvoer... Maar dat eerste kozijn ziet er top uit.

Die robland is een mooie machine, maar ik heb al een losse zaag staan, en genoeg ruimte.....^^ dus gezien de kosten voorlopig maar een losse freesmachine. Elke keer een marktplaats afstruinen naar een mooie aanvulling is een een leuke sport.

Ik ben erg benieuwd naar het gemonteerde eind resultaat, maar zoals ik het nu zie twijfel ik er niet aan dat het er niet goed uit gaat zien.

Aan de buitenzijde zie ik geen sponning voor een spouwlat of stelkozijn? Dit is niet nodig in jou situatie? (scheelt weer werk)
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Aan het begin van dit verhaal heb ik een foto geplaatst van een betonraam. Links door het glas zie je de gemetselde muur waar geen spou zit.😁.
En al zat daar een spouw, de kozijnen komen op het binnenblad te staan vanwege de ventilatie onder de stalraam door. Het zit nu dicht met isolatie stroken. Het wordt dus een verlaagde vensterbank aan de buitenkant en vlak aan de binnenkant. Onderdorpel is alleen voor zien van een lek rand.
 

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Aan het begin van dit verhaal heb ik een foto geplaatst van een betonraam. Links door het glas zie je de gemetselde muur waar geen spou zit.😁.
En al zat daar een spouw, de kozijnen komen op het binnenblad te staan vanwege de ventilatie onder de stalraam door. Het zit nu dicht met isolatie stroken. Het wordt dus een verlaagde vensterbank aan de buitenkant en vlak aan de binnenkant. Onderdorpel is alleen voor zien van een lek rand.
Je sprak over binnenblad dus ben van een spouwmuur uitgegaan. Ik heb dus een vergelijkbaar raam die wel in een spouwmuur zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Ik heb al wel wat projectjes gemaakt om de machine wat door te krijgen. Oa een buitentafel. Metname voor de langgatboor. Een rei heb ik bij de werkgever gemaakt om eea recht te kunnen zetten. Ik heb ervaring met staal, profielslijpen, draaien, frezen voor stempels en matrijzen. Hoogwaardig spul. Bij kozijnenfabriek de profielmessen geslepen en daar veel info verzameld ( veilig werken door vulblokken bij aan en uitvoer gebruiken bijv.) en kennis gemaakt met houtbewerken. Afgelopen jaar dus ook gebruikt om het eea uit te zoeken en hulpmiddelen gemaakt om de frees in te stellen, en uitzoeken waar de knelpunten van de robland zitten. Deze kozijnen steeds in het achterhoofd en nu aangedurfd. Best spannend moet ik bekennen. Tot nu toe gaat het super. Zelf de vvd messen slijpen gast ook goed. Stabieler contramallen ga ik nog mee bezig. Verbeteren van het bestaande. 😊😊
Ik heb ook een X31 staan maar vind vooral de frees lastig om te gebruiken en in te stellen en begin er daarom nog maar niet aan. Heb er wel een paar mooie koppen bij waarmee de vorige eigenaar kozijnen maakte. Kun je niet even een how to maken met jouw ervaringen/werkwijze? ;)
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Het is maar net waar je vast loopt.
Ik heb wel meer op dit forum gepost, ook het hulpmiddel om de frees in te stellen.
Schuifmaat aangepast en de beugel gemaakt. Zowel hoogte als diepte is daarmee in te stellen.
Mede om de handmatige aanvoer schaaf ik niet meer dan 5mm per gang. De multiplex aanslag vind ik ook belangrijk. Het voorkomen dat het hout naar binnen slaat. De vulblokjes goed opmaat en de bovendrukker voorkomen dat het hout in de frees kantelt.

Verder zou ik zeggen, vraag maar. Mag ook via pb.
 

Bijlagen

  • 20220327_175811.jpg
    20220327_175811.jpg
    100,5 KB · Weergaven: 72
  • 20220327_175834.jpg
    20220327_175834.jpg
    89,6 KB · Weergaven: 72
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Er is weinig om nieuwsgierig naar te zijn. ik werk bij voorkeur aan oude meuk. Ik heb niks met nieuwe panden.
Toen ik meer dan vijftig jaar geleden naar de ambachtsschool ging wilde ik timmerman worden. Mijn vader die mij vrij goed kende raadde het met af en ik werd electricien, ( ja zo schreef je dat vroeger) Goede greep, het vak van timmerman is een kant op gegaan die me nu absoluut ongelukkig had gemaakt. Ik had er geen benul van dat je ook in het restauratiewerk aan de slag kon, oude gebouwen opknappen, oude meubels etc. metselwerk herstellen enz. Maar goed, het is een leuke hobby geworden en ik geef nog steeds met liefde een vervolg aan oude afgeleefde gebinten, muren etc. Ik kan me dus helemaal in jouw bezigheden vinden @chevv66
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.