Hallo allemaal,
het duurt even maar ik heb weer wat gedaan aan mijn gereedschapskist. Eigenlijk best veel gedaan maar niet de foto's gepost....Sorry.
Zoals al bekend zou ik me bezig houden met het binnenwerk. Ik heb uren nagedacht en heel wat schetsjes gemaakt echter heb ik nagenoeg de werktekening maar aangehouden. Dit was toch het beste wat mij betreft.
Voor de beitels heb ik een soort van houder bedacht welke ik uit de kist kan halen en dan als "beitelopbergsysteem" op de werkbank kan leggen. De combinatie van walnoot en esdoorn leek mij wel mooi. Het was even meten maar door strookjes hout op breedte te zagen heb ik de beitels mooi kunnen fixeren.
Op de bodem heb ik een verdeling gemaakt voor de schaven, hamers en diverse gereedschappen. Dit losse systeem is gemaakt van Walnoot.
Een paar weken geleden ook een binnen-bak gemaakt van Esdoorn. Deze bak is op de hoeken voorzien van kleine zwaluwstaartjes en er is een massieve bodem van 5 mm Esdoorn onder gelijmd. Op de foto is nu de indeling wel een beetje te zien. Ik twijfel nog of ik een tweede binnenbak zou maken. Deze zou dan voor de zagen moeten zijn. Het gewicht begint aanzienlijk te worden en onze houtboer heeft me nog op een ander idee gebracht!!
Momenteel staat de kist in de hard-wax te drogen. Vanmiddag ben ik aan het soppen geweest. Van het uiteindelijke resultaat komen natuurlijk nog foto's. Het in de olie zetten van hout is toch fantastisch hoor. Wat een verandering krijg je dan te zien!!
Zoals ik net al aangaf heeft Rick me op een ander idee gebracht om mijn gereedschap op te bergen. Het idee is om een soort van gereedschapswagen van hout te maken welke je zo door de werkplaats heen en weer kunt rijden. Hier allerlei handigheidjes in verwerken en het kan een perfecte aanvulling worden in de werkplaats. Dit idee zit diep in mijn gedachten en wordt daar al aardig uitgebroed. Bovenstaande gereedschapskist zal hoogst waarschijnlijk een plekje gaan krijgen in de woonkamer om te dienen als opbergvak voor allerlei kabeltjes en andere zaken.....
Kan het toch raar lopen, ik was er stellig van overtuigd dat dit soort gereedschapskist het beste en handigste voor mij was. Maar door zijn gewicht..(ja, toch best wel zwaar) en de angst om hem te beschadigen ga ik toch voor een ander opbergsysteem. Al met al heel wat geleerd van dit project; voor de eerste keer zwaluwstaarten maken, toch weer een fineren, het uitdenken van het binnenwerk, etc.....
Bedankt voor alle
positieve en
nuttige reacties! Ik moet dit toch even benadrukken! Ook wil ik even melden dat ik heel blij ben met dit forum en dat iedereen trots mag zijn op zichzelf omdat we dit met zijn allen in stand houden!!
Groeten G.A.V.
(excuus voor de wat rommelige foto-indeling, ik had een beetje ruzie met paint om deze te verkleinen)