Gemiste kans

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
Ik had een nogal slechte ervaring met de Bosch PBD 40. Nieuw uit de doos al klik-klak lagerspeling en merkbare afwijking bij een gewoon 8 mm boortje.

Ik vroeg me af hoe dat in's hemelsnaam kon. Voeding gaat via bewegen van de machine, er zijn dus geen schuiflagers nodig, en je hebt de hele hoogte van de kast om de booras te lageren. Hoe kan het dan dat er zoveel speling is?

Tot ik, op zoek naar alternatieven, keek naar de 'kloon' van Scheppach: de PB60. In de handleiding zat een samenstellingstekening:
Screenshot_20210712-162021_OneDrive.jpg
De Bosch is een andere machine natuurlijk, maar daar heb ik geen tekening van. Ze lijken te veel op elkaar om erg verschillend te zijn dus ik ga ervan uit dat de Bosch net zo in elkaar zit.
Deze tekening verklaart alles. Inwendig is het gewoon een handboor-opstelling met de motor en de booras achter elkaar. Pas na het veld van de motor komt de fundering voor het binnenlager van de booras. Die booras is daarom vrij kort en speling op de lagers leidt tot aanzienlijke hoekverdraaiing. Bij een handboor, met allle beperkingen van ruimte en gewicht, en nauwkeurigheid en dwarskracht consistent met gebruik in de hand is die korte lagering en bijbehorende onnauwkeurigheid prima acceptabel. Voor een vast opgestelde boor is dat heel anders. Je gebruikt zo'n ding omdat je meer nauwkeurigheid nodig hebt dan je met een handboor en een geleider kunt bereiken.

Helaas pindakaas. Alle voordelen van het concept relatief ten opzichte van de traditionele kolomboor: relatief lichte constructie; verplaatsbaar; weinig ruimte nodig achter de kolom; de verticale positie van de machine wordt aangepast aan de hoogte van het werkstuk dat kan op tafel kan blijven liggen, worden niet benut wegens ondoordacht basisontwerp van de unit.

/EINDE_TIRADE
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
@Dencom: hartelijk dank! Ziet ernaar uit dat ik goed gegokt heb.
Die hele spindel kost dus kennelijk 19 pond als spare part. Laat het de helft zijn als 'ie in de fabriek is ingebouwd. (Ik ben nu te lui om de prijzen van de onderdelen bij elkaar op te tellen en dat te delen door de winkelprijs). Spindel stukkie langer: 2 pond meer, en de tandwielkast een stukkie groter: 5 pond meer. Verder geen extra onderdelen nodig. Dat is dus 7 pond, zeg 8 euro extra en dan heb je een machine die wel het mm werk, waarvoor hij door Bosch wordt aangeprezen, wel aankan. En die inderdaad zoals @svenskapelsin aangeeft licht en snel in te stellen is.

Ik heb hem ook nodig voor mm werk, dat wil zeggen ik wil dat niet uitsluiten voor het toch lieve bedrag dat 'ie kost.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Interessante gedachtegang! Daar houd ik wel van.

Je laatste post met de prijzen is denk ik wat te kort door de bocht. Voor dergelijke consumentenproducten is de prijs doorslaggevend of het verkocht (!) wordt, niet zozeer de kwaliteit. Dat is helaas wel zo. Je voorgestelde verlenging van de as zou bijvoorbeeld ook nog de volgende consequenties kunnen hebben: de body van de machine moet net wat groter, daarom moet de spuitgietmal net wat groter, waardoor het misschien net niet meer bij die goedkopere leverancier A gemaakt kan worden maar bij de duurdere leverancier B, er is meer plastic nodig, de verpakking wordt net wat groter waardoor er minder in een zeecontainer passen waardoor de transportkosten per stuk toenemen enz enz. Daardoor wordt de machine een paar tientjes duurder en dat kan net het verschil zijn tussen commercieel nog interessant of niet.

Elke oprechte techneut die aan die machine heeft meegedacht heeft waarschijnlijk jouw bezwaren ook genoemd, maar zijn overruled door de mensen die over de verkoop en budget gaan. Uiteindelijk wil ook Bosch gewoon geld verdienen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee en thewieger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Zelfs bedrijven zoals flott en miele zijn zich gaan richten op winstmaximalisatie. Volgens mij gaat dit korte termijn cashen ze op langere termijn de kop kosten. Maar dan hebben de huidige aandeelhouders allang hun zakken gevuld.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Ik ben 26 jaar geleden bij de fabriek van bosch in zwitserland geweest. Leuk reisje voor dealers. Heb toen de vraag voorgelegd waarom geen 25 cent meer betalen voor een beter onderdeel. Antwoord Herr Klück hoeveel is 12 miljoen keer 25 cent. Het antwoord is hierboven al een keer gegeven. Winst maximalisatie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Zelfs bedrijven zoals flott en miele zijn zich gaan richten op winstmaximalisatie. Volgens mij gaat dit korte termijn cashen ze op langere termijn de kop kosten. Maar dan hebben de huidige aandeelhouders allang hun zakken gevuld.
Volgens mijn kan het ook zo zijn dat als ze niets doen om de prijs laag te houden dat er dan ook geen lange termijn is.
Ik deel jouw mening dat het zonde is dat er zo op kwaliteit word bespaart. Als klein bedrijf is dat denk ik makkelijker dan voor de hele grote
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Dit is inderdaad overal van toepassing, al draait het om meer dan winstmaximalisatie alleen. Ik weet toevallig uit betrouwbare bron dat een remeha hr++ ketel voor een meerprijs van €0,25 een vrijwel storingsvrij een zeer lange levensduur kan hebben.

De reden dat ze het niet doen, naast kosten, is dat de hele service industrie er omheen dan op z’n gat ligt. Geen installateur meer dan het dan nog overleeft, en uiteindelijk verkopen ze dan geen enkele remeha ketel meer.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Goede machines zijn over het algemeen stevig aan de prijs en bij dit soort hebbedingetjes is het oppassen. Ik heb zelf een heel drama met honderden euro’s aan onkosten achter de rug met een Optimum(Optidrill) Kolomboor machine die Ca 700,- kost. Daar is het enorme gerammel vd spindel hinderlijk en de kwaliteit vd boorkop. Beide inmiddels vervangen, de boren blijven nu wel in de houder, maar de nodeloze herrie is er nog steeds.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Daarom bestaat mijn verzameling grote machines uit machines die voor 1980 de fabriek verlieten. Het merendeel voor 1960. Toen begonnen ze al met machines goedkoper te produceren.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
De boorstandaard die ik nu gebruik stamt ook uit dat steampunk tijdperk. Mijn vader moet hem ergens begin jaren 60 gekocht hebben. Het ding is lekker elementair. Ik heb gekeken of ik ergens een zaagas van 250 mm met een boorkop kan vinden die ik er als spindel zou kunnen monteren en aandrijven met een boormachine, maar het lijkt wel of zaagassen ook niet meer gemaakt worden.

Misschien moet ik berusten in het onvermijdelijke en gewooon accepteren. De alternativen: kolomboormachines zijn log en onhandig in het gebuik en je moet al een flinke (en dure) jongen hebben voor een beetje werkbare slag. De Scheppach kloon is niet veel goedkoper dan het origineel en zal hetzelfde euvel hebben. Bij boren in hout zal de slijtage van de spindel hopelijk meevallen. Als ik bij metaal netjes center kan het in de praktjk meevallen.

Het is niet anders. Jammer maar helaas.
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik ben een fan van BOSCH Professional, maar ze kleunen af en toe helemaal mis als ze de productiekosten proberen te verlagen.

Hoe is de kleur van de Bosch PBD40 ? Groen .. hobby dus.
(Trouwens is ook niet opgenomen in de Bosch-professional maar in de Bosch-DIY)

en tot slot... welk kolomboormachine komt niet uit China ?
Wetende dat zelfs Porsche zijn onderdelen uit China haalt.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Die van mij komen uit Nederland . Heb net weer een kleintje voor de vrouw gekocht, komt uit Duitsland. Zijn wel allemaal minimaal 60 jaar oud. Je begrijpt toch ook wel dat je geen fatsoenlijke kolomboor kan kopen voor de prijs van een beetje redelijke boorkop. De meeste fabrieken die in Europa kwaliteitsmachines maakten zijn in de 70 er jaren de nek om gedraaid. Tegelijk met de hele maak industrie.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De meeste fabrieken die in Europa kwaliteitsmachines maakten zijn in de 70 er jaren de nek om gedraaid. Tegelijk met de hele maak industrie.
Gestuurd door de consument, die vooral goedkope producten wilde kopen en die goedkope(re) Oost-Aziatische spullen maar wat mooi vonden 😉.

Nog even wachten, dan komen er hopelijk wat Chinese merken die wel voor kwaliteit gaan en dan begint elders het circus opnieuw. Het is nog niet zo heel lang geleden dat de westerse wereld net zo tegen Japanse producten aankeek als we nu tegen Chinese producten aankijken. Dat is ondertussen ook aardig bijgedraaid.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Het vervelende is dat je vooraf niet weet of je kwaliteit koopt. Huvema (bekend van oa Kolomboor machines) haalt de onderdelen of complete machines ook deels uit China. Zolang men met vaste producenten werkt die ook garant staan voor reservedelen etc en de leverancier een eigen service dienst heeft, gaat dat goed. Maar indien je een dergelijk apparaat bij een dozenschuiver koopt, ben je de klos wanneer het apparaat niet aan de verwachtingen voldoet.

Daarom is een forum als dit ook goed om even Poolse hoogte te nemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.