Geluidsoverlast voorkomen

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
37
www.arstorno.nl
Het gaat er bij samen-leven niet om hoe ver je kunt of mag gaan, maar samen een compromis te zoeken die het woongenot respecteert.
Of zo de oude heer Van der Gaag al sprak bij de onteigening van grond t.b.v. de eerste spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem: ......ik sta op mijn recht zegt hij die het recht met voeten treedt................nu letterlijk maar even doordenken...............
vr.gr. Jan Pranger
O ja voor het kantongerecht in Leeuwarden. Een bewoner belet een boer mest uit te rijden over het naast de woning gelegen openbare pad door er een paal in te slaan.
Weg/pad is in het Fries "reet" let wel.
De kantonrechter tot de boer:"Wat is eigenlijk het probleem"?
Nou edelachtbare (in half Fries half Nederlands): Hij sloeg een paal in de reet en toen kon ik mijn stront niet kwijt.
Het recht van overpad met een knipoog.

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
6
48
zwolle
Ik heb mijn werkplaatsje thuis op zolder...in een rijtjesthuis jaren 30....erg gehorig dus... S avonds doe ik eigenlijk niets en ook op zondagochtend maak ik daar geen lawaai. Mocht je buurvrouw er als enige problemen mee hebben probeer dan een moment af te spreken wanneer je het gros van het lawaai produceert. Misschien is zij bepaalde momenten van de week wel naar haar bloemschikcursus of zoiets. Wanneer er irritatie ontstaat dan kan dat het begin zijn van een boel narigheid.

Het voordeel met mijn grote externe werkplaat is dat ik daar op elk moment van de dag helemaal los kan gaan....Echter is er op zondagochtend een kerkdienst in hetzelfde gebouw. Nu probeer ik daar omheen te werken. zo stond ik bv afgelopen zondag op 7.30 te schaven...tegen de tijd dat de eerste kerkgangers kwamen was de herrie grotendeels wel klaar...

Laatst bewerkt:

s138634

Nieuw lid
25 feb 2014
19
0
Probleem is dat het geen geluidsoverlast meer tussen buren is als je commercieel bezig bent (dan heb je een hinderwetvergunning nodig) en met een eigen website ligt dat gevoelig.
Ik spreek uit ervaring.....

De Hinderwetvergunning is toch echt al even geleden hoor. Tegenwoordig vallen bijna alle bedrijven, en dus ook houtbewerking, onder het Activiteitenbesluit. Daarin zijn ook geluidsnormen opgenomen. En aan die normen ga je zeker overschrijden als je buiten staat te werken.

Echter om hier onder te vallen moet je wel aan een aantal eisen voldoen. Er moet dan sprake zijn van bedrijfsmatige activiteiten of activiteiten van bedrijfsmatige omvang. En als ik op dit forum af en toe zie wat mensen aan materiaal hebben staan zijn er best wel wat hobbyisten die voldoen aan het begrip "van bedrijfsmatige omvang".

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
17
Het is eigenlijk precies wat Jan zegt.
Ik blijf ruim binnen de regels, vind het niet netjes om doordeweeks lawaai te maken na etenstijd, begin eigenlijk nooit voor 11 uur voor eventuele uitslapers etc.
Zondag is in het Zuiden minder een issue omdat geloof niet actief beleden wordt.

En ik wil graag de burenrelatie okee houden. Wat de wet voorstelt. Tja, dat boeit mij minder. Als de burenrelatie goed is, dan kan je vele malen meer en langer lawaai maken dan de wet accepteert en staat er nog steeds geen politie voor de deur. Andersom staat de politie niet voor de deur, maar heb je er wel een hoop gedoe aan en liever een goede buur dan een verre vriend denk ik dan.
Overigens is dat hulp aanbieden wel een goede. Daar ben ik wel mee bezig, het levert helaas nog niet genoeg krediet op ;) .

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.613
620
Zou het niet al een pak helpen als je dan al gewoon begint met een demping tussen werkbank en vloer? Bijvoorbeeld door er zware rubber matten onder te leggen?

Dezelfde soort die ze ook onder bijvoorbeeld wasmachines plaatsen, kost een tientje bij de bouwmarkt en 1tje is vast genoeg om in stukjes te snijden en onder alle poten van je werkbank te plaatsen:
499.jpg

Heb daar zelf best goede ervaringen mee mbt dempen van trillingen...

Kost geen drol maar kan voor jou een wereld van verschil maken...

Dat zou interessant kunnen zijn om op deze manier het contactgeluid tussen werkbank en vloer te dempen. Dit soort matten ken ik echter niet, hoe dik zijn die?

Heeft iemand dit ook daadwerkelijk getest , of gaat dit testen en kan de ervaring ermee uitgewisseld worden?

groeten,
Ornament

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
658
49
Bilzen, BE
Die wat ik gebruik zijn +- 1cm dik. Gewoon gekocht in de gamma voor €9-10 per mat van 60x60cm.

Zelf gebruik ik ze voor verschillende toepassingen.
- Vroeger stond onze wasmachine erop, daardoor bleef deze netjes staan ipv rond te dansen.
- in mijn werkplaats stond mijn lintzaag op 4 rechthoekjes van deze mat. Verbeterde de trillingen in de machine enerzijds, en het geluid in de aanliggende ruimtes anderzijds
- onze trampoline op het terras staat op 8 rechthoekjes van 10x5cm van deze mat. Zonder deze springt de trampoline op als ik erop spring, en gaat ze wandelen & slijten (metaal + steen...). Sinds deze eronder liggen blijft de trampoline netjes staan waar ze hoort.

Het voordeel is dat ze erg stug zijn, dus als je je werkbank - die hopelijk behoorlijk wat eigen gewicht heeft - hierop zet, gaat die nog steeds stil en stabiel staan, maar toch een hoop minder trilling doorgeven.

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb het "geluk" dat er naast mijn ouders huis, waar ik mijn werkplaats heb, een motorcrosszaak met werkplaats ligt. Hierdoor worden er zeer regelmatig crossmotoren gestart om uit te proberen na een reparatie. Zij produceren net als ik ook veel geluid. De buurman aan de andere kant heeft ook de nodige houtbewerkingsmachines in zijn schuur staan en heb deze al meermaals gevraagd of hij last van mij heeft. Zoals hij zegt niet. Echter ik begin 's morges niet voor 8 uur en na 22.00 in de avond doe ik geen werk meer wat veel lawaai maakt, maar na een dag werken vanaf 8.00 in de morgen is het om die tijd al een behoorlijk lange dag dus een mooie tijd om naar huis te gaan.

stefanjonas

Nieuw lid
6 mei 2010
13
0
Wierden
Heb het zelfde probleem, heb mn klushok in een vrijstaande garage, maar de zaagmachines (tafel en afkort) maken gewoon veel lawaai... En daar hebben de buren soms last van...
Wat goed helpt zijn de rubber doppen onder de poten van je machines tegen trillingen. Of een kleed op de vloer (ook tegen koude voeten swinters) Ook massa en dikte aan de muren en deuren scheelt veel geluiddoorslag, ook ik heb een frame van 5x7 tegels gebruikt met isolatie ertussen. Mijn ervaring is dat de plaat aan de binnenzijde (ca. 12mm?) waarmee je het geheel afwerkt het meeste doet qua geluid. Het dak heb ik met 10cm pir geisoleerd, had nog een restant liggen en helpt goed tegen warmte/koudte maar ook tegen geluid.
Slechts de deur en raam zijn nu nog probleemzones, heb enkel glas, dus dat wordt de volgende stap. En dan natuurlijk altijd alles goed dicht houden als de lawaaimachines aan staan :)

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
877
214
Twello
Iets andere vorm: Mijn vrouw vroeg of ik op wilde houden met lawaai maken buiten. Tsja, ik was met de zaagtafel tanden in het hout aan het zagen (mbv mal). Eigenlijk had ze wel een "klein" beetje gelijk, ook al omdat ik de zaagtafel op een kist had staan die als klankbord het geluid nog een keer versterkte. Ik ben nog wel doorgegaan maar anders en daardoor minder zaagjankgeluid. Het was ten slotte wel voor een goed doel. Dus niet een hele tand van 2 cm per 2 mm er uit zagen maar twee zaagsnedes en dan met de kopieerzaag de rest er uit zagen. Scheelt ook nog een keer stof. Ik gebruik mijn elektrische machines altijd buiten omdat ik anders in het hele huis stof, zaagsel, of krullen heb liggen. Dus het helpt vaak al om vooraf te kijken hoe efficiënt je bezig kunt zijn (ook nog een keer aan het milieu denken tenslotte). Je kunt werk ook verdelen. Afspreken dat je alles zoveel mogelijk in één dagdeel zaagt bijvoorbeeld. Beter gereedschap produceert ook minder geluid heb ik gemerkt. Ik had een B&D cirkelzaak en nu een Makita en ik ben er nog geen dag rouwig om dat die eerste doorgebrand is.

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Een ouder draadje, maar hier kan ik toch iets aan toevoegen als muzikant zijnde, en veel in studio's vertoefd te hebben.

Eierdozen plakken helpt totaal niet tegen geluidsoverlast. Noppen of eierdozen helpen enkel tegen het weergalmen in de ruimte zelf, en absorberen alleen heel hoge tonen. De reden waarom muzikanten dat doen is om zichzelf beter te horen.

Het enige, en echt het enige dat werkt om geluid tegen te houden is massa in combinatie met ontkoppeling. Met ontkoppeling bedoelen we ervoor zorgen dat de trilling van bvb de machine zich niet kan doorzetten naar de vloer of muur. Massa is massa. In studio's worden volledig ontkoppelde valse wanden van zo'n 30cm dik opgezet en gevuld met droog wit zand. Dat geeft genoeg massa om geluid tegen te houden.

Je zou een valse vloer op rubber blokken kunnen leggen, en de machines zelf ook nog eens op rubber blokken zetten. Een valse wand plaatsen, maar een die zo weinig mogelijk raakt met de grond, achterliggende wand, plafond, etc.
Akkoestisch bouwen zoals studio's is een totaal ander verhaal dan een schijnwerker die een huis zet. 1 enkele foute schroef kan 2 delen aaneen zetten die geluid 10x meer overbrengen dan wanneer ze er niet zou zitten.

Wat ze je ook wijsmaken in de bouwmarkt: warmteisolatie (type rotswol, polystreen etc) werkt absoluut niet als geluidsisolatie. De geluidsmatten die op de markt zijn werken ook veel beter als je ipv 1x 10cm bvb 2, 5 en 3 cm achter elkaar steekt. De bedoeling is om de geluidsgolf en trilling te breken, en dat lukt het best als deze door verschillende media wordt geleid.

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
532
33
Zweden-Delft
Geluidsisolatie is erg moeilijk, je kan sowieso niet met 1 type isolatie een goede geluidsisolatie bewerkstelligen. Je hebt met hoge en lage frequenties te maken en daarnaast nog trillingen waardoor het juist weer een klankkast wordt. Zelfs als jij loopt over een plat dak met 20cm beton, waar 20cm schuimplaten op liggen, dan dakbedekking, dan rubbers en dan nog is tegels. Hoor je heel goed beneden dat er iemand overheen loopt. Waar ik in ieder geval goede ervaring mee heb zijn kurkplaten. Hoe dan ook blijven ramen en deuren grote geluidslekken.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.234
303
Goeree-Overflakkee
In studio's worden volledig ontkoppelde valse wanden van zo'n 30cm dik opgezet en gevuld met droog wit zand. Dat geeft genoeg massa om geluid tegen te houden.

Wat ze je ook wijsmaken in de bouwmarkt: warmteisolatie (type rotswol, polystreen etc) werkt absoluut niet als geluidsisolatie.

Eh, je maakt een volledig ontkoppelde wand, en de tussenruimte vul je met een star materiaal :confused: Geluid hou je tegen met ontkoppeling of massa.

Isolatiemateriaal achter of in een ontkoppelde wand is bedoeld voor geluidsabsoptie. Dat werkt uitstekend met een glas- of steenwol. Niet met starre isolatieplaten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.