geluidsisolatie inpandige klusruimte

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mede freubelaars:

Gezien wijzigingen in de privesfeer, ben ik genoodzaakt te verhuizen naar een appartement.
Nu is mijn vraag aan jullie:
Hoe kan ik een kamer enigsins geluiddempend inrichten??
Ik snap dat machines plaatsen op piepschuim al voor ontkoppeling zorgt.
Nu is mn vraag of er een betaalbare manier is om bv zaaggeluid enigzins te dempen.

Vriendelijke groet: Wupsie.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Je zou een vrijstaande voorzetwand langs alle muren vloeren en plafonds moeten maken.... echter in de praktijk lijkt me dat: a) kostbaar b) je kamer wordt er flink stuk kleiner van c) je moet hopen dat je deuren naar buiten openen want je vloer wordt flink hoger d) wordt het bloedheet in zon thermobox.

Ik denk dat er niet veel aan te doen is.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zijn er geen fluisterzagen in de verkoop??/ :)
Bedankt voor je input scheppie, contact geluid is nog wel iets aan te doen, denk dat ik bij de kringloop maar eens ga informeren, naar zware overgordijnen, die dempen ook enigzins.
Een kamer in en kamer maken van 12 vierkante meter is nog al kostbaar, en je levert inderdaad veel ruimte in, en dan heb ik het nog niet gehad over dingen als ventilatie e.d.
Morgen maar eens even de goegel masjien aanslingeren.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
kijk eens maar Gyproc totaalplaat, die is brandwerend en geluidsioleren en weet ik wwat allemaal :)

en anders idd een zwevende vloer en voorzetwanden met isomateriaal erin, dat zal wel de goedkoopste optie worden hoe wel dat uiteindelijk nog best wat knaken gaat kosten.

heb je geen berging erbij ofzo? dat je daar kunt klussen?
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik denk dat het voordeliger zal uitkomen om 5 jaar een garagebox te huren. En je krijgt minder stof in je appartement.

Grts,
vincent
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
mannen wat een tips allemaal, bedankt, de budget oplossing, oordopjes veur de buren, spreekt mij het meeste aan :)
ik ga de door jullie aangehaalde opties eens rustig door de hersenpan jagen :).
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Toevallig stuit ik op een ander forum op een verwijzing naar dit: http://dbugslife.blogspot.no/2014/08/sound-dampening-panels.html
Heb het even bekeken, en normaal zou ik er weinig aandacht aan geschonken hebben, maar toen herinnerde ik me jouw vraag.
't is wel low budget, maar of je aan genoeg basis materiaal kan komen? En 't gewicht is misschien ook iets om rekening mee te houden.

Wat betreft geluidsisolatie is 't natuurlijk verschrikkelijk moeilijk om een gouden tip te geven, dat hangt ook nogal af van de bouw.
Beton? Of is het kort-na-WO2-stucwerk. Die laatste is is niet geluiddicht te krijgen.
Sommige gebouwen hebben CV leidingen die doorlopen naar andere appartementen. Dat geleid vreselijk. Dan is elke andere investering overbodig. Dan moet je eerst stiekum het CV water aftappen en vervangen door PUR :cool:

Misschien valt er te praten met de buren en kan je tijden afspreken dat je klust. Misschien zijn ze wel elk weekend naar de caravan of de kroeg.
Misschien zijn ze blij dat jij beloofd niet te zeuren als ze de stereo op volle kracht laten tetteren. ( Zou je bij mij veel coulance mee winnen als ik in een appartement zou wonen)
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Overstappen naar handbewerking in plaats van machinaal? Gekscherend bedoeld met een serieuze ondertoon. Die machines maken natuurlijk veel meer herrie dan je met handgereedschap doet.
 

Jan-Kris

Nieuw lid
21 jun 2011
5
0
Zoek op internet naar Box-in-box studio's"

Om te isoleren heb je massa en lucht nodig. In de praktijk betekent dit dus dikke muren. Sommige toestellen zal je moeten ontkoppelen opdat hun trillingen zich niet in de constructie kunnen voortplanten. (compressor bijvoorbeeld). Maar met piepschuim zal vrees ik niet lukken.

Hou er ook rekening mee dat als je alles dicht maakt, je toch weer "ingangen" moet voorzien voor zuurstof en nutsvoorzieningen.

http://johnlsayers.com/phpBB2/index.php is een forum voor design van studio's. In de constructie afdeling vind je massa's tips.

Succes ermee.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
Praten met de buren is een hele verstandige!

Verder zou ik gaan voor een doos-in-doos constructie. Al denk ik dat de raam-kant al snel de zwakste schakel vormt. Ook dat is aan te pakken, maar is al snel duur.

Zorg ook voor gereedschap wat weinig trilt. Dan is het alleen luchtgeluid, wat makkelijker "af te vangen" is.

Zomaar dikke wanden maken of piepschuim plaatsen heeft weinig zin. Als je het echt goed wilt, zoek je er een akoustische adviseur bij. Al kan je hier of op klusidee ook vragen kwijt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Gaat lastig worden ben ik bang. Gezien de isolatiewaardes die normaal gesproken gehaald worden met box-in-box constructies gaan de buern echt nog wel het nodige horen ben ik bang. Brongeluid van gereedschap is behoorlijk en dat demp je echt niet even weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.