Geleiderails Festool versus anderen zoals Makita

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
1.064
226
Stiens
Dag,

Ik keek naar de prijzen van de linealen en schrok nogal van de prijsverschillen. De betere merken (Bosch, Makita, Milwaukee) zouden geheel uitwisselbaar moeten zijn. Dan zie of lees ik over de zaag die er soepeltjes overheen loopt en de accessoires die mooi passen.

Over de onderkant wordt minder vertelt. Stel dat ik voor een lineaal een afkort systeem op een MFT koop (bijv. van Festool, of Benchdog, of ...) Past dat altijd?

Andersom geredeneerd, er moet toch een goede reden zijn om nog een Festool Lineaal aan te schaffen. Misschien voor het LR-systeem? Maar verder?

André

jorisvh

Post veel
het zijn Festool, Makita en Milwaukee die uitwisselbaar zijn.
Bosch is anders (maar dan weer uitwisselbaar met Mafell).

Let wel: Uitwisselbaar is niet identiek.
tussen Festool en Makita moet je laterale speling bijstellen.
Makita heeft een extra lipje voor de anti kantel beveiliging
...

Of dit effect heeft op MFT, geen idee.

Aanvulling: Hier zijn tig draadjes over Google Search

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
412
175
Zaanstreek
Ik heb voor mijn festool zaag voor een grote klus een 3m makita rail gekocht. Werkte uitstekend, maar zoals @jorisvh zegt moet je wat fijnafstelling doen. Je kan dus niet makkelijk heen-en-weer. Makita is daarna ook weer verkocht zodat ik enkel festool heb en dus kan verlengen en kan switchen tussen lengtes.
De groef onderop is ook universeel naar mijn weten, dus ik zie geen probleem om dat soort accessoires er op te gebruiken. Maar inderdaad, even youtube'n, er staan superveel vergelijkings videos online!

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
1.064
226
Stiens
het zijn Festool, Makita en Milwaukee die uitwisselbaar zijn.
Bosch is anders (maar dan weer uitwisselbaar met Mafell).

Let wel: Uitwisselbaar is niet identiek.
tussen Festool en Makita moet je laterale speling bijstellen.
Makita heeft een extra lipje voor de anti kantel beveiliging
...

Of dit effect heeft op MFT, geen idee.
Ik heb wel wat filmpjes bekeken hoor maar dat Bosch dan weer anders is, had ik toch gemist.
Anti kantel beveiliging had ik wel gezien, maar kan je natuurlijk niet met iedere zaag benutten en zit in de weg van sommige accessoires (Peter Millard zegt niet welke, maar zit natuurlijk wel ergens in zijn 10 minutes).

Ik weet ook dat je de verschillende clamps wel aan de onderkant kunt gebruiken. Dus je zou zeggen . . . . dat het met die MFT hulpstukken ook wel moet lukken. Maar je kan niet weten dus had ik mijn vraag die kant op gestuurd.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.