Gekookte lijnzaadolie als afwerking rammelaar?

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Heb gisteravond ff een rammelaar gemaakt voor m'n jongste neefje uit een restje droog eikenhout.
Nu heb ik er gisteravond al een laag gekookte lijnolie opgezet, en overtollige olie verwijderd.
Nu lees ik hier weer verschillende verhalen over gekookte lijnolie en de veiligheid ervan.
Kan ik er nu nog eventueel een andere laag olie op zetten? Bijvoorbeeld druivenpit of tungolie?
Heb namelijk geen zin om dit weer opnieuw te maken. :confused:
Kom ook Rambo werkblad olie tegen? Wil iets wat redelijk makkelijk verkrijgbaar is, geen tijd om te wachten op een internet bestelling.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je het absoluut zeker wil weten:

afschuren en pure bijenwas

maar eikenhout is grof en heeft open poriën - daar krijg je die olie (en dan vooral de hulpstoffen die voor sneller drogen zorgen) nooit meer helemaal uit. Dan moet je toch een wat meer gesloten houtsoort gebruiken, beuken, esdoorn, meidoorn, appel, peer, etc.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als het echt gekookte olie was, tot daar aan toe. Maar wat ze tegenwoordig gekookt noemen is eigenlijk gewoon lijnolie aangevuld met zouten en chemicaliën om het te laten drogen/uitharden. En dat smeer ik liever niet op kinderspeelgoed nee.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zitten metaalzouten in. Die zou ik niet op een stukje kinderspeelgoed doen. Zeker niet op een rammelaar.
De rauwe versie bevat heel veel omega 3 maar dit hardt veel te langzaam uit en of je hiermee een baby een plezier doet?
Ik zou beuken gebruiken en het niet af te werken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je het absoluut zeker wil weten:

afschuren en pure bijenwas
+1
maar eikenhout is grof en heeft open poriën - daar krijg je die olie (en dan vooral de hulpstoffen die voor sneller drogen zorgen) nooit meer helemaal uit.
Ik denk dat zelfs in eikenhout de doordringing van gekookte lijnolie niet meer dan, pak m beet, 1 mm is (en dan reken ik al heel ruim). Goed schuren en vervolgens afwerken met bijenwas of carnaubawas zou ik dus wel aandurven. Overigens denk ik zelf dat het risico van gekookte lijnolie (mits van onverdachte herkomst - liefst niet van de bouwmarkt, maar Cokerije of zo) - effecten van siccatief - minder is dan het risico van bijvoorbeeld een allergene olie, als je niet weet of de gebruiker overgevoelig is...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als het echt gekookte olie was, tot daar aan toe. Maar wat ze tegenwoordig gekookt noemen is eigenlijk gewoon lijnolie aangevuld met zouten en chemicaliën om het te laten drogen/uitharden.
Gekookte lijnolie is ALTIJD olie met harders / metaalverbindingen die als katalysator werken voor de uitharding (polymerisatie) onder invloed van zuurstof. Vroeger moesten die 'opgelost' worden onder langdurig koken, omdat daarvoor anorganische zouten (zoals loodwit) gebruikt werden, waarvoor dat koken nodig was om een klein gedeelte om te zetten tot loodzepen (loodverbindingen van vrije vetzuren). Tegenwoordig kun je die organische metaalzouten/zepen zo kopen, in een vorm waarin ze direct in olie oplossen. Het heet nog steeds gekookte lijnolie omdat dat de traditionele naam is voor olie met katalysator. Maar ook in de 17e eeuw was een gekookte lijnolie al een olie met daarin metaalzouten.

Sterker nog, gekookte lijnolie is tegenwoordig een stuk veiliger dan toen - met name omdat die loodzouten al tientallen jaren niet meer gebruikt mogen worden. Het is nu met name zirconium, mangaan, zink, cobalt, en nog een paar.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Het spreekt elkaar wel allemaal weer lekker tegen.
Maar het is dus wel een klein risico.
Ga eens kijken of ik er nog wat aan kan schuren en dan bijenwas erop, dat lijkt me tot nu toe het meest veilige middel.
Heb gewoon gekookte lijnolie uit de bouwmaterialen zaak gebruikt, zo'n witte fles met blauw/groen label.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Laat ik het zo zeggen - ik zou gekookte lijnolie van de bouwmarkt niet gebruiken voor een slakom. Rauwe lijnolie waar ik zelf 'gekookte' lijnolie van gemaakt heb zou ik geen problemen mee hebben in diezelfde slakom - na afdoende drogen/uitharden. Ik zou dan wel liefst lijnolie van een traditionele oliemolen gebruiken (zoals die in Zwolle, of verfmolen de Kat).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het spreekt elkaar wel allemaal weer lekker tegen.
Maar het is dus wel een klein risico.
Ga eens kijken of ik er nog wat aan kan schuren en dan bijenwas erop, dat lijkt me tot nu toe het meest veilige middel.
Heb gewoon gekookte lijnolie uit de bouwmaterialen zaak gebruikt, zo'n witte fles met blauw/groen label.
Ik zie wel wat in de uitleg van @henkverhaar, ik ben maar hobbyist en zeker geen geschiedkundige of chemist, dus ik acht de kans groter dat mijn kennis onvolledig is. Eenderhoe zou ik de gekookte variant (en zeker die van de bouwmarkt niet, want dat is meestal massaproductie spul tegen een zo laag mogelijke prijs) niet op babyspeelgoed gebruiken. Ik gebruik het eigenlijk alleen op buitenmeubilair. Baby's steken nou eenmaal dingen in hun snavel en ik zou geen metaalvergiftiging willen riskeren.

Ik snap dat de hoeveelheid tijd en moeite die je erin hebt gestoken zonde is als je een nieuwe moet maken, maar ook ik denk dat die metalen ondertussen in het hout zijn getrokken (dat is simpelweg ook de reden dat we olie gebruiken - het trekt diep in het hout!) en niet met simpel schuren te verwijderen zijn.

Ik koop mijn rauwe lijnolie overigens ook van echte oliemolens (en dus niet van de bouwmarkt). Leuk om een ambacht te steunen en je krijgt een fijn natuurproduct in handen.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Heb het opgelost met parafine olie, zusje is veearts en heeft medische kwaliteit in haar auto liggen kwamen we achter.
Had gelezen dat dit ook een goed middel daarvoor was.
 
Laatst bewerkt:

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Dit was het eindresultaat trouwens, best aardig gelukt vind ik zelf.
 

Bijlagen

  • IMG_20210717_171936_3.jpg
    IMG_20210717_171936_3.jpg
    94,8 KB · Weergaven: 33

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Chris Schwarz van Lost Art Press heeft er recent een stukje over geschreven:

Zelf realiseerde ik mij niet dat gekookte lijnolie meer is dan lijnolie, dus voortaan toch maar gewone lijnolie gebruiken. Ik maak zelf mijn meubelwas (bijenwas, gekookte lijnolie en een beetje terpentine), en ik had bij de laatste batch citroenolie gebruikt, maar da's duur, alleen te krijgen in heel kleine verpakkingen en doet niet zo veel (in de kleine hoeveelheid die ik erbij deed). Dus daar heb ik het spreekwoordelijke lek nog niet boven. Ruikt wel lekkerder dan terpentine :)

(oh, en au bain marie is een stuk veiliger dan je verfblik rechtstreeks op een pit.....)
 

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Ik ben het een beetje kwijt. Dus het risico is dat er metalen vrijkomen? Ik heb heel toevallig ook een speeltje van eiken gemaakt en afgewerkt met gekookte lijnolie (bouwmarkt).

Lijnolie is wel een optie als het van een beetje leverancier vandaan komt dus?.. de meningen lijken verdeeld of zie ik dat verkeerd :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kans dat er metalen vrijkomen uit uitgeharde lijnolie is nihil. Er zit sowieso al weinig in - dat heb je zo met katalysatoren - en de metaalzepen worden ook gewoon onderdeel val de lijnoliepolymeren, waarmee niet allen de metaalionen maar ook de zepen niet meer beschikbaar zijn voor uitlogen. overigens zijn de metalen die nog toegestaan zijn als siccatief van zichzelf al redelijk ongevaarlijk, anders dan, zeg 60 jaar geleden. Het advies om een gekookte lijnolie van ‘betrouwbare’ bron te kiezen en niet een van de bouwmarkt werd vnl ingegeven door de overweging dat bouwmarktproducten vaak vooral op prijs worden geformuleerd, niet op basis van ‘best practice’…
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: MdeJongh

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Ik hoor het al! Goed laten uitharden en geen magneet in de buurt van die kleine laten komen ;-).

Alle gekkigheid op een stokje; bedankt voor je informatie!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.