Geisoleerde garagedeuren

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.042
5
(Wij noemen het een garage maar uiteindelijk gaat de auto er niet inpassen, heet het dan nog eigenlijk een garage?)

Wij willen op onze nu nog kale oprit een geheel nieuwe (en meteen geisoleerde) garage maken. De garage wordt ongeveer 6,8 meter lang en vanwege de erfgrens net geen 2,5 meter breed. Opbouw wordt hsb wand van 70 met rockwol en (vanwege het aanzicht, nog een paar andere redenen en omdat dit wij het mooiste vinden) een gemetselde buitenmuur. Totale wanddikte +/-22 cm.

Aan de voorkant (en wederom voor het aanzicht) willen wij een dubbele garagedeur (per deur ca. 231x87) aan de achterkant willen wij een 'anderhalve' dubbele deur, cq. een normale deur van 88 cm breed en dan nog een deur van 40 a 50 cm breed. Aan de achterkant willen we die anderhalve deur omdat dit onze enige optie is om achterom te komen en als we wat moeten verhuizen dan is dit wel handig dat het door de achterdeur kan. De voordeur en de hal van ons huis zijn wat aan de kleine kant. We willen ook geen dubbele deur daar want dan kunnen we nog wel wat stellingkasten daar aan het stukje muur plaatsen.

Nu komt de vraag; hoe en op een voordelige manier kunnen wij geisoleerde garagedeuren maken?

Ik beschik via mijn werk over de mogelijkheid om zelf deuren te fabriceren, het precieze ontwerp van de deuren weten we nog niet. Aan de voorkant zal er hoog een ruit per deur zitten en achter vermoed ik dat er een ruit komt dat tot van boven naar beneden tot ongeveer de deurklink zit.

Je hebt kant en klare deurplaten. Maar hier zitten tot nu toe twee nadelen aan; 1) je kan niet op de ''standaard'' 110 mm breedte een valse stijl frezen (zodat je het uiterlijk houdt van een ''traditionele'' deur. 2) hij is niet beschikbaar voor de halve deur die we willen.

Je hebt ook geisoleerde bossingpanelen die eigenlijk alle problemen oplossen maar ik heb daar heel veel afval in en die platen zijn vrij prijzig per plaat.

Kant en klare deuren vind ik eigenlijk vanwege de prijs (en omdat ik ze zelf kan maken) ook geen optie.

Heeft iemand nog andere ideeen of ervaringen?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.528
2.372
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wij noemen het een garage maar uiteindelijk gaat de auto er niet inpassen, heet het dan nog eigenlijk een garage?
zo zou ik het blijven noemen
kreeg indertijd van mijn architect de raad om mijn 2de garage werkhuis te noemen
anders zou het huis meer waard geweest zijn
dus hoger kadastraal inkomen
dus hogere belasting
de garage is in praktijk werkhuis gebleven

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.399
1.054
Omgeving Leiden
Natuurlijk heb je je redenen om achter twee deuren te maken, maar ik zou het bij één houden want de garage is binnen maar een meter of twee breed. Daar gaan je deurstijlen dan ook nog vanaf.
Ik kwam deze site tegen, geen ervaring mee trouwens. Het lijkt mij lastig voor de geadverteerde bedragen zelf deuren met glas en hang en sluitwerk te maken.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
594
917
Zuid West Drenthe
Natuurlijk heb je je redenen om achter twee deuren te maken, maar ik zou het bij één houden want de garage is binnen maar een meter of twee breed. Daar gaan je deurstijlen dan ook nog vanaf.
Ik kwam deze site tegen, geen ervaring mee trouwens. Het lijkt mij lastig voor de geadverteerde bedragen zelf deuren met glas en hang en sluitwerk te maken.

Aangezien je jezelf geen uren hoeft uit te betalen kan het zeker uit ze zelf te maken!

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
154
39
66
Groningen, stad
Als je zelf wilt maken, plaat mp, rondom een lijst maken van vuren balkjes. Balk aan de slotkant zo breed maken dat er een slot gleuf in gemaakt kant worden. De ruimte tussen de balkjes opvullen met een pir plaat. Plaat mp erop maken, en je hebt je geisoleerde deur.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden en thomasz

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
256
61
Oss
Als je zelf wilt maken, plaat mp, rondom een lijst maken van vuren balkjes. Balk aan de slotkant zo breed maken dat er een slot gleuf in gemaakt kant worden. De ruimte tussen de balkjes opvullen met een pir plaat. Plaat mp erop maken, en je hebt je geisoleerde deur.

Volgens mij zijn er ook kant en klare geïsoleerde deurplaten. Dan zit er ook een aluminium laag in ivm kromtrekken.
Zijn van multiplex en in kern xps ter isolatie.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
515
109
Ik heb een tussendeur gemaakt tussen de nieuwe keuken en de ongeisoleerde berging. Mdf met een frame van 40mm vuren. Gevuld met 40mm PIR. Isoleert als een malle en is mooi stabiel ondanks de op dit moment 20 °C verschil. Buiten dat ik geen passende geisoleerde deur kon vinden bespaar je nogal wat door deze zelf te maken.

Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.042
5
Ik heb een tussendeur gemaakt tussen de nieuwe keuken en de ongeisoleerde berging. Mdf met een frame van 40mm vuren. Gevuld met 40mm PIR. Isoleert als een malle en is mooi stabiel ondanks de op dit moment 20 °C verschil. Buiten dat ik geen passende geisoleerde deur kon vinden bespaar je nogal wat door deze zelf te maken.

Ja aan zoiets en dus ook hoe the duke het zegt zat ik ook al te denken. Ben alleen een beetje huiverig voor eventuele condensatie wat er in de deur kan op treden en daardoor dat de deur geen lange levensduur gaat hebben. Maar misschien denk ik wat overdreven en valt het allemaal mee.

Thanks voor de tip van de alutherm deuren, bij die zit je ook met het probleem dat ze maar beperkt inkortbaar zijn.

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
154
39
66
Groningen, stad
Als je de pir plaat in de deur strak gaat plaatsen, en gaat lijmen, dan hou je geen tot minimale luchtinsluiting de over. Dit risico is volgens mij verwaarloosbaar. Om werken van de deur te minimaliseren zou ik de balkjes overdimensioneren, en horizontaal 4 balkjes erin maken. Hou je 3 vakken over die je vult met pir.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.