Gehoorbescherming

JohnW11

Nieuw lid
14 jun 2024
4
0
Tilburg
Heyhey,

Ik ben zelf op zoek naar goede gehoorbescherming voor tijdens het houtbewerken. Ik dacht al aan bijvoorbeeld Alpine of Variphone, is het beter om dit dan op maat te laten maken?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Alvast bedankt,

John
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
93
28
België, Limburg
Ik heb een Stihl Bluetooth headset, -30dB en als je wat rondkijkt net geen €100. Merk dat ik t nu veel vaker opzet omdat ik lekker muziek kan luisteren tijdens t klussen.
Had vroeger van die custom in-ear dingen vanuit het werk, maar ik hou er niet van voor dat lang te dragen.
 

Martijn1990

Actieve deelnemer
14 jan 2024
30
11
Almelo
Blijft persoonlijke voorkeur, ik heb zelf al ruim 3 jaar harde otoplastieken van Ronell. Omdat het op maat is sluiten ze altijd perfect af en ik wil niet anders meer. Ik heb ook collega's die zachte otoplastieken boven harde verkiezen en ook collega's die helemaal geen otoplastieken dragen maar kiezen voor de Peltor Optime III.

Toevoeging, er zijn ook mooie oordoppen en kappen te koop waar je muziek mee kunt luisteren en die ook dempen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.168
436
als je echte goed wil laat je ze op maat maken en voorzien van het juiste filter voor het soort lawaai dat je wilt dempen. bijvoorbeeld bij beter horen of schoonenberg
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.078
444
hilversum
Ik heb Ronell's op maat maar beginnen na een uurtje te irriteren.
Heb kappen van Stanley en 3m.
Werken goed maar te lang en het begint te zweten.
Maar meestal pak ik me isotunes voor het muziekje en bereikbaarheid op mob.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
879
189
Peltor X5a. In-ear vind ik minder lekker zitten, en deze zijn bij mijn weten zelden overtroffen in demping.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik vind van de x serie de hoofdbeugel ongemakkelijk dik. Daar kan je niet lekker een lashelm over heen dragen. Vandaar dat ik het bij de optime serie houd. Maar ik vindt het draagcomfort van peltor oorkappen nog steeds het beste. Ik heb nog wel eens, dat ik in de auto stap en dan met de beugel tegen de deurpost stoot. Dan blijk ik mijn oorkappen nog op te hebben.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.578
742
Enschede
ingoogni.nl
Bij op maat laten maken kun je e.a. op het gebruiksdoel afstemmen, alleen het gejank van de cirkelzaag er uit filteren bijvoorbeeld. Voor motorrijders wordt de rijwind er uit gehaald. Je kunt dan nog steeds je collegas verstaan.

Zelf gebruik ik in-ears voor muziek montoring toeassingen, Shure SE215 Pro bijvoorbeeld met een demping tot 37dB.

Nadeel van "over ear", oorkappen, als je een bril draagt sluit het niet goed meer aan en ben je meteen een stuk van de effcientie kwijt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Martijn1990

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.168
436
Ik heb Ronell's op maat maar beginnen na een uurtje te irriteren.
Heb kappen van Stanley en 3m.
Werken goed maar te lang en het begint te zweten.
Maar meestal pak ik me isotunes voor het muziekje en bereikbaarheid op mob.
Dan moet je gewoon even teruggaan en ze een beetje bij laten werken.
of ze hebben jouw oren verkeerd ingeschat en de verkeerde kleur afdruk plastic gebruikt waardoor de oordoppen groter zijn dan bedoeld.
dan heb je in principe gewoon recht op nieuwe
 
  • Leuk
Waarderingen: Martijn1990

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.078
444
hilversum
Dan moet je gewoon even teruggaan en ze een beetje bij laten werken.
of ze hebben jouw oren verkeerd ingeschat en de verkeerde kleur afdruk plastic gebruikt waardoor de oordoppen groter zijn dan bedoeld.
dan heb je in principe gewoon recht op nieuwe
Ik heb ze al laten aanpassen destijds.
Waarschijnlijk ben ik gewoon een moeilijk geval :)
Gebruik nu de isotunes en die bevallen prima ook voor langere periodes.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
Waarschijnlijk ben ik gewoon een moeilijk geval
Toch wel bekend van otoplastieken dat niet iedereen deze prettig vind dragen.
Behoor ook tot die groep.
Op zich id dit wel de beste gehoorbescherming, wordt op maat gemaakt en ook afgestemd op de omgeving waar ze gedragen moeten worden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.168
436
Ik heb ze al laten aanpassen destijds.
Waarschijnlijk ben ik gewoon een moeilijk geval :)
Gebruik nu de isotunes en die bevallen prima ook voor langere periodes.
ik draag gehoortoestellen al een jaar of 40 en heb de hele dag "doppen" in .
Soms mislukken oorstukjes bijvoorbeeld omdat je teveel hebt bewogen met je kaak of omdat de verkeerde kleur is gebruikt (elke kleur pasta die wordt gebruikt om de afdruk te maken zet verschillend uit)
het is jammer als je dure doppen hebt laten maken en ze leggen in de kast omdat ze niet comfortabel zitten.

Met een fijn waterprof schuurpapiertje k 400 mom je zelf overigens ook een heel eind om ze wat aan te passen
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
65
17
Brugge
Ik heb een peltor optime 3 en 3m worktunes met Bluetooth. Beide dempen goed, maar de peltors zitten comfortabeler bij mij.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
233
20
culemborg
Heb jaren met kappen gelopen (ook met zo'n antenne om de radio te ontvangen). Daarna isotunes. Vind dat die rubbers snel kapot gingen en dat draaien voor je ze in je oor doet werkte ook niet echt fijn vond ik. Nu al een aantal jaren oordopjes op maat. Mijn eerste paar zat niet goed en heb ik ook niet veel op gehad. Daarna (gratis) nieuwe laten maken en die zitten perfect. De plastieken gaan elke ochtend aan mijn tshirt en heb ik de hele dag in. Heerlijk! Mijn collega kan er echter niet aan wennen en blijft pijn in zijn oren krijgen dus het zal niet voor iedereen fijn zijn. Ik wil in ieder geval niks anders meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.