Leuk dit op het woodworking forum!
Omdat ik beroepsmatig met de energietransitie bezig ben wil ik natuurlijk reageren
Dat een oplossing voor jou voordeliger is, zegt natuurlijk niets over hoe groen het is.
Lees het verhaal van de trias energetica maar eens door. Als je de eerste stap overslaat ben je dus niet echt groen bezig. Je probeert een verspilling (matige isolatie) te compenseren met installatie / meer stoken.
Dat gezegd hebbende zijn je veranderingen op zich natuurlijk uitstekend!
Helemaal eens met je standpunt, maar niet met de reden.
Trias energetica gaat inderdaad uit van vraagreductie. Echter is dat wel gestoeld op de veronderstelling dat punt 3 van de trias aanwezig blijft: gebruik van fossiele brandstoffen.
Als je volledig aan punt 2 kunt voldoen namelijk alle energie hernieuwbaar opwekken dan kun je dat wel degelijk ter discussie stellen.
Er is hier geen sprake van maar laat ik een voorbeeld geven wat we allemaal kennen (misschien gaat het mank want ik bedenk het ter plekke):
Een oude windmolen maalt graan d.m.v. maalstenen die door de wind worden aangedreven.
Een moderne meelfabriek maalt graan d.m.v. efficiënte grinders met elektromotoren.
Conform de trias energetica doet de nieuwe fabriek het veel beter, de benodigde hoeveelheid energie voor een kg meel is veel kleiner als bij de oude molen.
Als de elektra duurzaam wordt opgewekt voldoe je ook aan punt 2. Lijkt perfect.
Echter de oude windmolen is gebouwd van hout (CO2 opslag) Draait op 1 primaire energiebron (de wind) en gaat daar zeer inefficient mee om.
Niet in lijn met de trias energetica maar vanuit ecologisch perspectief zeker niet slecht.
Ps. you get the idea: niet gaan reageren over transportbewegingen, arbeidsemissie en dat soort zaken. Het is een voorbeeld.
Terugkomend op verduurzamen van een woning heeft isolatie en belangrijk ander voordeel en dat is dat een woning er stiller van wordt, stabieler in temperatuur en een lager aansluitvermogen vraagt. Los van de € zeer relevant.