Geen annulering bij Toolnation

JeeWee2

Nieuw lid
18 mei 2019
9
0
Op 24 december bestel ik voor 1560 euro een DF500 domino met toebehoren. BIj de advertentie staat: 'verwachte levertijd 2-3 dagen'. Op 6 januari 2025 nog steeds niets ontvangen stuur ik een email naar Toolnation met de vraag waar mijn bestelling blijft. Als antwoord 'er is geen levertijd bekend we houden u op de hoogte'. Te gek voor woorden. Daarna wil ik de opdracht annuleren omdat ik de domino hier zo om de hoek bij een echte winkel zo uit voorraad kan ophalen. Wat schetst mijn verbazing: Toolnation weigert de bestelling te annuleren omdat ik een zakelijke koper ben. Ook ontkennen ze dat bij de advertentie 'verwachte levertijd 2-3 dagen' zou hebben gestaan. Ik kan het nauwlijks geloven dat ze zo bot met hun klanten omgaan. Ik post dat hier omdat ik benieuwd ben of jullie ook dergelijke ervaring hebben met dit bedrijf. Ook ben ik benieuwd of iemand weet of dit wel kan gezien het consumenten recht en de daartoe horende regelgeving. Ik zit nu dus nog steeds op 10 januari zonder machine, zonder een verwachte levertijd en 1560,00 lichter. Heel benieuwd naar jullie ervaringen met dit klant onvriendelijke bedrijf!

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Waarom moet daar een bijlage bij? Ik heb het niet zo op downloadbare dingen ivm virussen.

Het is heel simpel, je bent geen consument, dus consumentenrecht is niet van toepassing aangezien je zakelijk hebt gekocht.
Dat heb je gedaan onder de algemene voorwaarden van het bedrijf. Wat daar instaat geldt muv zaken die strijdig zijn met het algemeen recht.
Dat er gezien de zakelijke koop geen wettelijke termijn is van 14 dagen om je te bedenken wil niet zeggen dat er geen leveringsverplichting is. Je zult het bedrijf in gebreke moeten stellen en een redelijk termijn moeten geven om te leveren. Als dat niet binnen die termijn gebeurt dan kun je sowieso eenzijdig ontbinden.
In principe heb je ook recht op schadevergoeding mits je kunt bewijzen dat die 3 dagen aangegeven waren.
Als de bijlage hier idd een pdf is en dit topic bij je leverancier terechtkomt dan kun je wel gedoe krijgen ivm laster.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Wat is de reden, dat je zakelijk besteld? Online doe ik altijd prive. Dan heb je meer rechten. De factuur gaat daarna gewoon in de zaak. Als het mogelijk is haal ik het lokaal in de winkel. De prijsverschillen zijn over het algemeen niet erg groot, ik heb geen verzendkosten en als er iets niet goed gaat wordt er gezorgd dat ik verder kan werken. Er zijn nog wel bedrijven, die een goede relatie met hun klanten belangrijk vinden, maar die bedrijven moeten ook leven, dus je moet ze ook wat gunnen.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar en John1969

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
57
27
uit de algemene voorwaarden:
3.13 - Het ontbinden van koopovereenkomsten bij zakelijke kopers is niet mogelijk. Zakelijke klanten zijn van het consumentenrecht uitgesloten. De verkoper zal bij ontbinding van de koopovereenkomst van speciaal bestelde artikelen annuleringskosten van ten minste 35% van de verkoopprijs verrekenen.
3.14 - Artikelen met een aangegeven levertijd van 3 tot 6 werkdagen die met een * gekenmerkt zijn, zijn niet fysiek voorradig en worden speciaal voor de koper besteld. Het annuleren/herroepen van deze artikelen is slechts in samenspraak met de verkoper mogelijk.

Service is natuurlijk datgene wat een bedrijf biedt naast de voorwaarden.

JeeWee2

Nieuw lid
18 mei 2019
9
0
Ik heb geen bijlage meer gepost. Dus dan maar niet meer zakelijk bestellen. Overigens zag ik op thrustpilot een hele waslijst van ontevreden kopers. Prima dat ze regels hebben, ze kunnen er in zetten wat ze willen maar als klant voel je je niet fijn behandeld. Resultaat is sowieso dat ik met dit bedrijf geen zaken mee doe. Ze hadden beter de boel even kunnen annuleren, die Festool koffers komen daar met pallets binnen. Ik was dan gewoon klant gebleven.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.267
473
Zakelijk is nu eenmaal zakelijk.
en als je de dag voor kerst besteld dan begrijpen de meeste mensen ook wel dat het iets langer duurt dan normaal volgens mij
Er staat nu 2 tot 5 dagen op hun site.

Als je hem nu nog niet hebt is er wel een probleem
En zou je eigenlijk verwachten dat zij zelf even contact met jouw opnemen.
Ik neem aan dat een zakelijke klant pas na levering betaald je zou gewoon niet kunnen betalen en het ding niet ophalen of ongeopend retour sturen en daarna gaan ruzie maken als het je hoog zit.

blokjes

Nieuw lid
29 jul 2013
13
8
Noord-Brabant
Eenmaal bij Toolnation besteld. Een levering van 10 producten kwam in 7 verschillende pakketten over een termijn van totaal 5 maanden binnen. (!)

Schermafbeelding 2025-01-10 om 20.03.33.png
de levertijd 1-3 werkdagen werd 5 maanden.
Dit is verder geen antwoord op je vraag maar eerder een reactie op je gemopper.

JeeWee2

Nieuw lid
18 mei 2019
9
0
Nogmaals alle begrip voor die feestdagen, maar ik vind het niet klantvriendelijk. Post kan hier eindigen wat mij betreft.

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
120
106
Oss
Gelijke ervaring op 2 bestellingen met zeer afwijkende levertijd tov initieel opgegeven.
Echter ook een wel hele positive ervaring over een vervangend artikel bij een DOA die keurig werd afgehandeld en een reparatie die ze vlekkeloos verliep.
Hit or miss bij deze partij.

jorisvh

Post veel
ik heb geen gelijkaardige ervaring omdat ik, na hier en elders gelijkaardige dingen te lezen, bij hen niks koop tenzij het én significant goedkoper én op stock is (telefonisch geverifieerd). en dat is nog nooit gebeurd.

omdat het ook gezegd mag worden als het goed is: bij fixami/gereedschapscentrum heb ik wat dit betreft uitstekende ervaring.
had wat besteld dat pas enkele weken later geleverd zou worden, wat prima was voor mij. toen duidelijk werd dat ze dat niet gingen halen kreeg ik een mail met excuses en een link naar een pagina waar ik kon kiezen langer te wachten of te annuleren en terugbetaald te worden. zo hoort het! (zakelijke bestelling).

@chevy66, particulier bestellen en factuur in de zaak steken?
voor mij is het verschil tussen zakelijk en particulier bestellen of je BTW-nr wel of op de factuur staat.
in België is het zo dat je de BTW niet kan terugvorderen als je BTW-nr niet op de factuur staat. is dat in NL anders dan?
kopen met een particuliere factuur zonder BTW-nr kost me dus minstens ~10% meer.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.267
473
hier niet
Je naam is genoeg.
het zijn de naam en het btw nummer van de leverancier die op de bon moeten staan

het kan overigens wel meer schelen dan de btw als je een regelmatige afnemer bent zijn er ook vaak afname gerelateerde kortingen als je zakelijk koopt

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.079
560
Noord-Veluwe
Ik koop privé en declareer daarna op de zaak. Dat is tot nog toe altijd goed gegaan, zonder gemopper van de accountant. Nooit BTW-problemen mee ondervonden

jorisvh

Post veel
dat is in België anders.
om de BTW terug te vorderen moet een factuur BTW-nr en naam van verkoper én koper bevatten. je kan dan BTW terugvorderen en vervolgens het bedrag excl in kosten steken.
met een factuur waar enkel je naam op staat kan je geen BTW terugvorderen maar wel het bedrag incl BTW in kosten steken.
maar zolang sociale bijdragen en winstbelasting samen geen 100% zijn is dat op het einde van de rit dus niet hetzelfde.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.293
2.311
Klein-Brabant, Vlaanderen
dan zijn de regels in nl duidelijk anders dan in vl
wij dienen vanaf een bepaald bedrag jaarlijks een lijst van onze leveranciers op te geven
ik vermoed dat de btw-admin in zijn strijd tegen gesjoemel de kruisverbanden opzoekt

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Er zijn toch gewoon bankgegevens? Of dacht je dat de belastingdienst daar bij een onderzoek niet bij kon?

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
370
141
Zuid Holland
Dit is standaard bij toolnation, ze zijn wat goedkoper dan de rest... Omdat ze geen voorraad hebben. Dat is prima, als je eerlijk bent over levertijd. Ik heb 5x besteld bij ze, altijd dit gedoe. Geen klantenservice , op mail reageren ze amper.

Ik koop er niet meer. Dan maar bij toolnax/gereedschapcentrum/gereedschappelijk kopen (of lokaal). Paar tientjes duurder maar je wordt niet besodemieterd.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.293
2.311
Klein-Brabant, Vlaanderen
Er zijn toch gewoon bankgegevens? Of dacht je dat de belastingdienst daar bij een onderzoek niet bij kon?
die zijn er inderdaad
voor bankgegevens dienen ze bij ons - bij mijn weten - een speciaal onderzoek op te starten
door systematisch de wederzijdse verbanden tussen zakelijke klanten en hun leveranciers digitaal op te vragen is kruiscontrole een koud kunstje
denk dat btw-carrousels zo makkelijker ontdekt kunnen worden
nu ja, ik ga de btw-werking niet verbeteren
hout interesseert mij veel meer

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.426
2.072
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb een ander bedrijf een beetje dezelfde ervaring. Bestelde een aan Festool producten vlak voor kerst. Een deel was op voorraad en een deel zou 27 december op voorraad zijn. Dat laatste deel heb ik nog niet ontvangen. Kan ook zijn dat Festool het magazijn weer op orde brengt oid. Dit zijn lastige weken rond de kerst en de jaarwisseling, krappe bezetting en een nieuw administratief jaar, waarbij het oude jaar nog afgesloten moet worden. In mijn eigen bedrijf waren die vroeger ook lastige dagen. Ik heb er wel begrip voor en wacht rustig af. De andere kant is dat ik vandaag via Amazon wat uit Duitsland kreeg wat voor volgende week op levering stond.

jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.