Geef er een draai aan #2 een glas/borrelglaasje

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.935
1.250
‘s-Hertogenbosch
Beste collega’s,

In navolging van “ een eierdopje “ en de opmerking van @henkverhaar , dat hij meer ging voor het model “ Borrelglaasje “
deze keer een thema draai een glas /borrelglaasje….
Heel simpel gezegd, pak uit de servieskast een glaasje wat jouw favoriet is om te draaien en maak dit na uit een stuk hout…, op eigen gevoel mag natuurlijk ook maar als je gevoel voor dimensies en verhoudingen wil ontwikkelen kun je hier houvast aan hebben….
Ik ben benieuwd wat er in september allemaal gaat komen…. Voor mezelf heb ik m’n ideeën al klaar, nu nog inspannen en doen. Gelukkig is de temperatuur richting werkbaar aan het komen ,dus iedereen succes toegewenst en plaats je project hieronder.

Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: kire

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.935
1.250
‘s-Hertogenbosch
Morgen is het alweer 1 september, tijd voor m’n “ geef er een draai aan #2 een borrelglaasje in mijn geval…
Inderdaad ik had m’n idee al klaar, een likeur glas uit Padoek . Eerst de buitenkant ruw in vorm gedraaid en daarna uitgehold. Eerst met de vormguts en daarna met de ronde schraper de binnenkant glad gedraaid en als laatste de binnenkant geheel geschuurd van k180 -k320. Nagepolijst met de uitgekomen krullen en spannen.
Toen alles glad was aan de binnenkant een lampje erin gestoken en net zoveel andere lampen uitgedaan en met een heel laag verlichtingsnivo de buitenkant afgedraaid tot er licht begint door te schijnen…..
🫣 dat valt bij droog Padoek best tegen.
Uiteindelijk ben ik gestopt met afdraaien bij een wanddikte van 1,5 mm. Er kwam toch geen licht door…
Geschuurd en daarna het voetje vormgegeven en geschuurd en alles gepolijst. Het voetje in één keer negatief af gestoken tot op 2 mm ( wel met tegencenter) geschuurd en verder afgestoken…. Dit is het geworden verder onbehandeld Padoek omdat het voor mij alleen maar decoratief is en de natuurlijke kleur en geur vind ik ook een beleving IMG_9673.jpeg

Echter het nadeel is als je je projectje te vroeg klaar hebt, groeit een idee verder en door….( bij mij althans).
Krijg ik het idee dat een borrelglaasje best gevuld uit kan zien….
Hoe krijg ik dat voor mekaar?????

Heel simpel 😮‍💨 dacht ik…
Een lijmblok met daarop….. jawel plexiglas van 25 mm gelijmd met ca lijm.
De nieuwe bovenkant opgeruwd en daar weer een blokje teakhout opgelijmd en weer de bovenkant gevlakt en nog een blokje plexiglas….
Met de tegencenter ertegen alles rond gedraaid en ruw gevormd zoveel als mogelijk de gewenste vorm zou worden.( in mijn geval de vorm die we kennen voor een welbekend kruidendrankje)
De binnenkant uitgehold met de schraper na het center uitgeboord te hebben en de binnenvorm tot een wanddikte van 2,5 mm exact de buitenkant laten volgen.
Geschuurd en gepolijst met een friction polish de binnen en buitenkant.
Als laatste het voetje van het plexiglas gevormd geschuurd en dezelfde behandeling als de rest.
Afgestoken en dan ziet het er zo uit IMG_9667.jpeg
Misschien is het een beetje overdone maar vond het wel leuk om m’n idee te zien groeien…….

Ik ben benieuwd wat er in de komende dagen nog gaat volgen, zet het er gerust bij

Groetjes John

Bijlagen

• IMG_9672.jpeg
    IMG_9672.jpeg
    44,6 KB · Weergaven: 1
  • IMG_9676.jpeg
    IMG_9676.jpeg
    61,7 KB · Weergaven: 1

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.