Gecombineerde bandschuur- en spindelschuurmachine vs losse schijfschuurmachine en spindelschuurmachine

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.495
778
Moordrecht
Ik heb nu een Record Power 300 mm schijfschuurder. Op zich een prima machine, zwaar, voldoende vermogen, gietijzeren blad, enz. Ik heb 'm nu een paar jaar en ben er niet echt happy mee, ik vind 'm te krachtig en lastig te doseren. Als ik er fijner schuurpapier op zet, loop t zo snel vol, dat de boel verbrand, dat gebeurt ook vrij snel met grovere schijven als ze wat beginnen te slijten. Bonus minpunt: de schijven zijn lastig te vervangen.

Ook heb ik een HBM oscillerende spindelschuurmachine. Fantastisch apparaat, heb ik al jaren en gebruik ik af en aan.

En dan is er de combimachine, laatst ook langsgekomen in de Parkside variant, er zijn verschillende versies van. Ik zit eigenlijk te denken om beide bovenstaande machines te vervangen voor zo'n apparaat. Het bespaart ruimte en wellicht een machine waar ik meer happy mee ben vanwege het gemak en het beschikbare vermogen

Mijn enige bezwaar zou zijn de vlakheid van de tafel, die is bij beide in bezit zijnde machines geweldig, verder kan ik geen nadelen verzinnen. Ik weet niet goed hoe de stofafzuiging van de combimachine is, die is bij de losse apparaten geweldig, vooral bij de spindelmachine.

Wat zijn jullie gedachten?

1722205576429.jpeg

1722205616359.jpeg
VS
1722205713518.jpeg

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.826
3.459
Vol lopen doet het schuurpapier op mijn bandschuurmachine ook. Daar heb ik zo'n rubber schoonmaakblokje voor. Dat werkt goed. Het voordeel van een plak schijf is, dat je een niet in verende ondergrond hebt. Ik gebruik voor het schuren met de bandschuurmachine op zijn kant, over het algemeen K60 of K80. Als schuurpapier bot is, moet je het gewoon vervangen. Een plakschijf zet je gewoon even de fakkel op, dan trek je hem er zo af. Je zou ook nog een andere samenstelling van schuurpapier kunnen proberen. Daar zit ook nog behoorlijk verschil in. Of klittenband op je schuurschijf plakken. Dan kan je ze makkelijker wisselen.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.495
778
Moordrecht
Ik heb inderdaad zo'n rubber stick en dat werkt goed ja. Het grote probleem is meer het toerental en het toch wat lastig wisselen. Hij is wmb te zwaar voor mijn doeleinden. Als er nou een toerentalregeling op zou zitten, zou het al een stuk beter zijn

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.031
258
Ik heb die onderste.
Ben er tevreden mee, die van mij komt van HBM, zijn er inderdaad in diverse merken, volgens mij allemaal hetzelfde.
Afzuiging werkt redelijk. Vlakheid van de tafel is bij mij goed maar of dat altijd is weet ik niet. Die gietijzeren tafel van jouw RP biedt naar mijn mening daar meer zekerheid voor.
Nadeel van een schijfschuurder is dat de snelheid aan de buitenkant hoger is dan in het midden waardoor de buitenkant meer afneemt. Dat is bij deze machine natuurlijk niet het geval. Ook kun je hier een langer werkstuk schuren.
Vol lopen schuurpapier lijkt me niet iets specifieks van de ene machine wel en de andere niet dus dat zal wel niet echt beter worden.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.495
778
Moordrecht
Wb de afname snelheid had ik die geprobeerd te reguleren met wat fijner schuurpapier, maar dat loopt met deze toeren echt enorm snel vol en is dus onwerkbaar, de machine werkt een stuk beter met grover papier. Dat is ook niet echt het issue. Dat is meer het gebrek, in mijn ogen, aan controle

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.826
3.459
Er lijkt een vrij standaard elektromotor op dat ding te zitten. Als je de bouwvorm weet kan je zoeken naar een 700 toeren motor. Eventueel met een frequentieregelaar. Dat geeft je veel meer controle.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
Ik heb de Triton-versie van de onderste. Maar ik denk er al een poosje aan om die de deur uit te doen. Het ding maakt een bak herrie en de tafel is inderdaad niet fijn om op te werken. Dat laatste heb ik opgelost door een plaat multiplex met een gat erin te maken. Dat gat is zo vormgegeven dat de afzuigringen erin passen. Dat werkt OK. Je verliest 6 mm werkhoogte, maar daar heb ik geen moeite mee. De spindel is best aardig, maar het bandschuurdeel vind ik een stuk minder. De kans is groot dat dit een van de eerste machines is die vervangen gaat worden zodra ik de inrichting van mijn werkplaats weer een beetje op orde heb. Zal wel ergens dit najaar of deze winter worden.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.313
3.446
Gaanderen
Mijn schijf schuurder heeft een frequentie regelaar en nog 2 standen. Deze zit op mijn draaibank. Werkt prima. Van een cilinder schuurmachine ben ik minder fan van. Ik heb een jet met een ander merk erop. Vind dat het papier erg snel vol zit. Vooral bij de kleinere diameters. Ook zijn de schuurrollen voor deze machine niet algemeen verkrijgbaar en dus aan de prijs.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.495
778
Moordrecht
Het alternatief is dan een combi schijf- en bandschuurmachine. Kleinere schijven en dus een band. Ik heb het idee dat een band meer geschikt is voor mijn doeleinden. Banden zijn ook beter verkrijgbaar, heb ik t idee. Geen ruimtewinst dan dus, maar dat is van ondergeschikt belang. Ik wil 'm wel testen bij @Rdl, ben benieuwd

• Leuk
Waarderingen: Rdl

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.495
778
Moordrecht
@hdv wat is er precies niet fijn aan die tafel? De meningen over dit apparaat zijn sws enorm verdeeld, dus dan ben ik benieuwd naar jouw onderbouwing

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.826
3.459
Volgens het bijschrift niet. Die dingen worden gebruikt om ventilatie in wietplantages te regelen.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.931
925
Enschede
ingoogni.nl
Als je een beetje van het zelf bouwen bent, kijk dan naar een gebruikte Holzher/Festool/Würth/(Bosch?) bandschuurmachine. Die hebben boven op schroefdraad voor "voetjes" (zijn bij festool na te bestellen). Je kunt ze makkelijk op de kop gebruiken, maar je kunt er ook makkelijk een houder voor maken zo dat die recht op staat of op de zijkant ligt.

Voor die schuurrolletjes is ook iets voor op de boormachine te maken. (Heb ik ooit gedaan, nooit meer gebruikt en nu heb ik er een klusje voor en kan het niet terug vinden.)

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.826
3.459
Zo gebruik ik mijn makita bandschuur ook vaak. Op zijn kant. Zelf een tafeltje gemaakt. dat ik met 2 lijmklemmen aan een werkblad vast kan zetten. De beugel om hem op zijn kop te kunnen gebruiken zit tegen de achterwand geschroefd. Knop losdraaien en je kan hem los gebruiken. Mijn bandschuur heeft 2 snelheden. Voor kantjes afronden zet ik hem even op de lage snelheid.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
Hai @Rizz : primair zijn er 2 dingen die ik irritant vind aan deze tafel. De ene is de al genoemde naad. Dit is extra irritant omdat bij mijn machine het achterste vaste deel en het beweegbare voorste deel niet perfect in een vlak liggen. Hierdoor schuif je je werkstuk of tegen de rand aan of je werkstuk kantelt merkbaar bij het van de rand afschuiven, waardoor je niet meer helemaal loodrecht op het schuurvlak uitkomt (vooral bij kleine werkstukken is dit echt merkbaar in het schuurresultaat). Het andere storende punt aan deze tafel is dat het beweegbare deel merkbaar tordeert als je het onder een hoek verstelt. Wat ik ook minder vind, maar niet zodanig dat ik de machine er weg voor zou doen, is dat de spindel door de gekozen constructie vrij ver naar rechts is geplaatst. Heel begrijpelijk, maar soms knap storend in het gebruik.

Zoals ik al schreef is het maken van een plateau van 6mm dik multiplex een eenvoudige oplossing voor de meeste van deze problemen. Dikker helpt tegen torderen, maar dan verlies je ook meer schuurhoogte. Maar toch ben ik inmiddels zover dat hij bij mij de deur uit zal gaan. Ik koop toch liever een "echte" spindelschuurmachine bij Axminster of Dictum (of waar dan ook) van een beetje goede kwaliteit met een gietijzeren tafel. Dan tap ik er zelf wel wat draad in voor een startpin a la freestafel. Dat vindt ik *soms* namelijk heel erg fijn om te voorkomen dat de boel uit mijn handen schiet. Een aanslag maken kan ook, maar voor een spindel vind ik dat vrij zinloos, want het gaat er dan toch niet om dat je netjes in een recht vlak kunt schuren (behalve in het verticale vlak dan natuurlijk).

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en Rizz

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
646
182
Arnhem - Schaarsbergen
Hai @Rizz : primair zijn er 2 dingen die ik irritant vind aan deze tafel. De ene is de al genoemde naad. Dit is extra irritant omdat bij mijn machine het achterste vaste deel en het beweegbare voorste deel niet perfect in een vlak liggen. Hierdoor schuif je je werkstuk of tegen de rand aan of je werkstuk kantelt merkbaar bij het van de rand afschuiven, waardoor je niet meer helemaal loodrecht op het schuurvlak uitkomt (vooral bij kleine werkstukken is dit echt merkbaar in het schuurresultaat). Het andere storende punt aan deze tafel is dat het beweegbare deel merkbaar tordeert als je het onder een hoek verstelt. Wat ik ook minder vindt, maar niet zodanig dat ik de machine er weg voor zou doen, is dat de spindel door de gekozen constructie vrij ver naar rechts is geplaatst. Heel begrijpelijk, maar soms knap storend in het gebruik.

Zoals ik al schreef is het maken van een plateau van 6mm dik multiplex een eenvoudige oplossing voor de meeste van deze problemen. Dikker helpt tegen torderen, maar dan verlies ook meer schuurhoogte. Maar toch ben ik inmiddels zover dat hij bij mij de deur uit zal gaan. Ik koop dan liever een "echte" spindelschuurmachine bij Axminster of Dictum (of waar dan ook) van een beetje goede kwaliteit met een gietijzeren tafel. Dan tap ik er zelf wel wat draad in voor een startpin a la freestafel. Dat vindt ik *soms* namelijk heel erg fijn om te voorkomen dat de boel uit mijn handen schiet. Een aanslag maken kan ook, maar voor een spindel vind ik dat vrij zinloos, want het gaat er dan toch niet om dat je netjes in een recht vlak kunt schuren (behalve in het verticale vlak dan natuurlijk).
Dank voor je terugkoppeling, het bevestigt dat een machine met alleen een spindel voor mij een goede keuze was. Ik heb ernaast de Record Power met schijf en band. De schijf is heel goed, de band meer voor vrije hand bewerkingen.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
Mee eens. Ik ga uiteindelijk op hetzelfde uitkomen. Ik heb al een Hammer HS 950 bandschuurmachine en zal ergens dit najaar de Triton de deur uit slingeren en in plaats daarvan een dedicated oscillerende spindelschuurmachine kopen. Ik heb wel trommels voor op de kolomboor, maar ik heb nu zo weinig a-centrische afwijking in die machine dat ik daar heel zuinig op ben en die trommels dus eigenlijk alleen nog maar gebruik op een losse boormachine. Een schijfschuurmachine is niet mijn ding.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.313
3.446
Gaanderen
Kijk wel of de schuurhulzen goed verkrijgbaar zijn. Ik het een kloon van Jet en de hulzen 150 mm hoog zijn moeilijk verkrijgbaar. 2 stuks 50 mm x 150mm zijn in de 30 euro bij vdh in Utrecht.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.