(Gebruik) Vandiktebank voor egaal maken snijplank gevraagd (regio Arnhem)

jwvst

Nieuw lid
16 okt 2024
8
6
Arnhem
Goedemorgen,

Een beetje een wanhoopspoging, ik heb geprobeerd om vooral met huis-tuin-en-keuken materialen een snijplank te maken van de kopse kant. Daarmee ben ik een heel eind gekomen met een afkortzaag, maar met de excentrische schuurmachine was egaal maken geen doen. En de bandschuurmachine heeft het eigenlijk alleen maar erger gemaakt. Om een duur stuk walnoot niet weg te hoeven gooien, is er iemand bereid om me te helpen met (het gebruik van) een vandiktebank? De snijplank heeft nu namelijk meer weg van een schaal.

Ik hoor graag!

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
131
139
Aerdenhout
Geef even aan hoe groot je plank is... Veel vandikte banken gaan tot een centimeter of 30 breed, zeker de bankjes bij de hobbyist thuis. Kops hout wil / durft ook niet iedereen door de vvd te halen trouwens. Kan naar mijn ervaring prima, als je het maar met kleine stapjes doet. Ook het uiteinde even afschuinen tegen het wegbreken.

Bij mij ben je welkom, ik woon echter in de buurt van Haarlem en mijn bank gaat tot 30cm.

Ik heb wel eens grotere kopse planken gemaakt, die vlak ik dan met de handschaaf. Gaat ook prima!

jwvst

Nieuw lid
16 okt 2024
8
6
Arnhem
Bedankt voor jullie reacties. Het gaat om een relatief klein plankje van 24,5 x 29,5 cm. Daar moet inmiddels - onder & boven - wel een paar millimeter vanaf.

Bijlagen

• IMG_3736.JPG
    IMG_3736.JPG
    65,6 KB · Weergaven: 45
  • IMG_3735.JPG
    IMG_3735.JPG
    99,7 KB · Weergaven: 45
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
51
39
Oosterbeek
Goedemorgen,

Een beetje een wanhoopspoging, ik heb geprobeerd om vooral met huis-tuin-en-keuken materialen een snijplank te maken van de kopse kant. Daarmee ben ik een heel eind gekomen met een afkortzaag, maar met de excentrische schuurmachine was egaal maken geen doen. En de bandschuurmachine heeft het eigenlijk alleen maar erger gemaakt. Om een duur stuk walnoot niet weg te hoeven gooien, is er iemand bereid om me te helpen met (het gebruik van) een vandiktebank? De snijplank heeft nu namelijk meer weg van een schaal.

Ik hoor graag!
Zonder anderen in de wielen te willen rijden: ik woon in Oosterbeek, maak veel kops houten snijplanken en gebruik vrijwel nooit een vvd, maar de bandschuurmachine. Je bent welkom in Oosterbeek om dat te zien, doen, of laten doen.
Groet
Kees

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.337
353
Heelsum
Goedemorgen,

Ik hoor graag!
Heb je er een foto van?

rik

Post veel
8 nov 2010
832
163
VVD bank heb ik zelf slechte ervaringen mee icm met kopse snijplanken. Ik heb 1 plank in de machine gestopt en kreeg er 3 stukken uitgeworpen.
In mijn ervaring heb je 3 opties. Rondom het kopshout latten langshout lijmen en dan door de vvd. Frezen met een cnc of frees slede of door een breedbandschuurmachine halen.

Welke optie je kiest is aan jou.
Veel succes gewenst

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.896
3.484
Het is maar een klein plankje. Je kan zo'n ding met een simpele schuurplank met de hand zo glad maken. Je maakt even een brugje waar je een potlood in kan klemmen. Dan zie je waar de hoge punten zitten. Die schuur je weg. Als je plankje weer recht is, schuur je hem met steeds fijner schuurpapier met je schuurplank. Je kan met je brugje blijven controleren of je geen afwijking krijgt. Het is simpel, maar je moet gewoon even gevoel voor het schuren krijgen. Ik schuur zo iets gewoon met een makita 9402. Maar dat zou ik je niet aanraden voor je eerste project.

jwvst

Nieuw lid
16 okt 2024
8
6
Arnhem
Hi allen, bedankt voor jullie reacties. Uiteenlopende technieken, verschillende machines. Ik ben gisteren naar @kees poortman geweest. Die me heeft voorzien van uitstekend advies en een stukje vakmanschap. Toekijken en leren van mede houtliefhebbers is sowieso een pracht om te zien. De plank ligt inmiddels een paar dagen extra te drogen voordat de olie erop gaat.

Allen, bedankt!

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
309
69
Grönnen
Deze vraag heb ik ook al eerder gezien hier ?
Hoe dan ook, ik deed dit wel op een cnc, baantjes trekken met een dunne frees, nou ja diameter maakt niet zo veel uit dacht ik, al-sie maar scherp is.

Maar, zoiets kan ook handmatig, een bak en een slee maken voor de bovenfrees.
Bovenfrees een grotere zool geven, plaat met gat en die over de rand van een kistje laten glijden en dan net zo lang bewegen tot alles weg is, een kijkgaatje maken in de plaat kan wel handig zijn.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.