Gebogen OSB

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
322
199
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Om een nieuwe school in Deventer (Terrawijs, een "Groene School") op weg te helpen heb ik beloofd wat meubels te doneren.
Nu hadden ze een soort zitmuur gezien, gemaakt van OSB, en vroegen of ik dat ook kon maken.
Nu ben ik gaan kijken (Restaurant Kleurrijk in Nijverdal) en vraag me af: hoe krijg je OSB zo gebogen als hier de binnenkant van de cirkel?
Iemand hier een idee? Ik heb gevraagd naar de interieurbouwer maar die wist men daar niet meer.
Iemand hier wel eens OSB gebogen gebruikt? Zo dun mogelijk uiteraard, ik zie 9 mm als dunste plaat..... verhitten misschien?

Bijlagen

• 20250801_143145.jpg
    20250801_143145.jpg
    116,7 KB · Weergaven: 95
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
326
127
Almen aan zee
Ja dat werkt zeker.
Even uitpuzzelen hoe diep je inzaagt en hoeveel afstand tussen de zaagsnedes
maar dan kan je superstrakke rondingen buigen.
Niet ingezaagde kant in de binnenbocht.

(Zelfde verhaal werkt ook andersom, niet ingezaagde kant buiten.
Ook hier even uitpuzzelen hoe diep en welke afstand.)

Als je een stukje golfkarton tussen de golven insnijdt
en buigt, twee richtingen op
kan je zien wat er gebeurt.

jorisvh

Post veel
+1 voor kerf bending.

voor het geval de buitenkant van de curve de zichtkant is en je de binnenkant inzaagt, zijn er calculators voor zaagbreedte en afstand (zodat de groeven na buigen net dicht komen (en je dus minimaal wegzaagt en maximaal sterkte houdt): Kerf Spacing Bending Wood - Metric

voor dit voorbeeld, binnenkant zichtbaar, buitenkant inzagen, ken ik geen rekenmethodes. dat wordt inderdaad experimenteren, denk ik.
als het niet enkel decoratief is maar er op geklauterd gaat worden, moet je misschien wiggen in de open zaagsnedes lijmen om de sterkte te herstellen?

• Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
310
108
Gaaf meubel. Ik denk dat het ingekerfde osb tegen een constructie zit om het sterk te maken. Iets laten cnc-en is dan handig, maar je kunt ook met de bovenfrees aan de slag. De buiten beplating kun je op overmaat maken en dan met de kopieerfrees het gebogen osb volgen.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.008
961
Enschede
ingoogni.nl
MDF kun je "convetioneel" met stoom buigen. OSB wellicht ook?

MDF (en echt hout) kun je ook mbv ammonia buigen, dunne laagjes MDF. OSB wellicht ook?

Inzagen is verruit het makkelijkst

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.008
961
Enschede
ingoogni.nl
echt ? Normale MDF zwelt toch op en delamineerd als het vochtig wordt ?

We are a standalone woodbending operation. Steam bending wet or dry steam is the important factor for bending MDF. Every MDF differs, and we tested worldwide samples to see how consistent (per square inch) the Urea F content was. This does greatly assist the bending process.
Given the right steam temp and moisture, the MDF exposure/impregnation time we successful bend 18mm MDF to a 300mm (12 inch) radius. The extrusion process 3mm can be formed to a 4 lite doorskin in 56 seconds.

Without a doubt the secret is the atomization of the steam at the heat required. We are in fact reversing the U/F gluing structure allowing the MDF to form and the U/F re set. Plasticization of MDF once the receipt for the particular board is established can be repeated thousands of times. Each manufacturers board is different marginally however significant to make for excellent forming.

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
322
199
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Kerf bending aan het proberen: 9mm osb op 10mm hart op hart ingezaagd tot half hout (4,5mm) ...het buigt, maar is nog redelijk star, tweede deel op iets meer diepte, ook iets soepeler maar blijftvredelijk star... nu vóórbuigen.... ben benieuwd

Bijlagen

• 20250805_151728.jpg
    20250805_151728.jpg
    133 KB · Weergaven: 37
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Houtsoort

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.282
1.034
Enschede, Twente
Kerf bending aan het proberen: 9mm osb op 10mm hart op hart ingezaagd tot half hout (4,5mm) ...het buigt, maar is nog redelijk star, tweede deel op iets meer diepte, ook iets soepeler maar blijft redelijk star... nu vóórbuigen.... ben benieuwd
Bij multiplex is het makkelijker/eenvoudiger; dan zorg je dat je één laag overhoudt aan de zichtkant. Misschien is daaruit de conclusie te trekken dat je bij OSB in elk geval flink over de helft van het materiaal moet inzagen?
Nog een tip, dwz iets wat ik gezien heb: de buitenkant van de boog na het vormen dichtsmeren met vezelversterkte plamuur of opgedikte epoxy zorgt voor meet sterkte en stabiliteit. Ik vermoed dat het zelfs nog beter werkt als je dat doet met het object op een voorgevormde mal.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden en Houtsoort

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.