Gaten voor inserts in HPL platen groter maken

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.627
2.805
Je kan in dat gat van 9mm, direct een 9,5mm rechte machine ruimer draaien. Zo'n ding kost op amazon een euro of 10. Heb je ook geen probleem met happen en je gat heeft een rechte bodem.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.147
2.774
Gaanderen
Je moet echt gaan opboren naar 9,5 mm, dan draai je ze er zo in.
Bijv. op de site van Juno vind je informatie, o.a. onderstaande tabel
Bedenk wel dat dit een "kruising" is tussen een rampamoer en een helicoil Deze schroefdraad heeft een fijnere spoed dan de gewone rampamoer. Dit model (site Juno) is beter voor hard materiaal.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
255
62
Grönnen
Bij dit soort krap passende dingen in HPL maak ik altijd eerst tests, als het al van de cnc machine af is dan is een borenset per 0,1mm oplopend je redding, afijn, dat is allemaal al gezegd.

Wat nog ik nog niet zag hier (?) maak er snijkantjes aan door er sleuven in maken met een vijl of zaagje.
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
95
34
Hpl bureau bladen van Assenburg waren met boutjes direct op het stalen frame geschroefd. Wel waren alle gaten voor de schroef voorzien van schroefdraad. Zelf heb ik hpl platen op een stalen frame gemonteerd met M6 boutjes. 5 mm gat en met een bodemtap de draad gesneden.
Inserts zijn echt niet nodig.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
255
62
Grönnen
Ja, dat kan ook.
Hoe dan ook moet je wel zorgen dat je bij lengte verandering van het materiaal door warmte variatie geen afschuif krachten krijgt, sleufgaten of groet gaten met een ring in het staal.

In de "auto wereld" gebruikt men ook wel boutjes met snijkant er aan.
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
768
301
RegioRotterdam
Rampamoer glad vijlen tot draadbus en dan in het gat lijmen?
HPL is heel bros en zeer anisotropisch. Als je er met kracht draad in snijdt heb je al snel parallelle scheuren die van buiten onzichtbaar zijn maar zich wel snel uit kunnen breiden.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
738
177
Na dat de eerste gang er al in zit ja . . .
Werken prima, die inserts zijn zelf wat afgeschuind onder en wanneer je ook nog een klein zoekrandje aan het gat maakt schroef je deze er zo in.
Vaak zat gedaan zonder problemen.
Wat hierboven ook al genoemd is door jwjgielen, direct draad snijden in hpl/volkern kan ook goed, maar de uitbreekkkracht met deze inserts is groter.
Overigens geen band of belangen bij deze firma.
 

Bijlagen

  • IMG_0539.png
    IMG_0539.png
    299,4 KB · Weergaven: 3

Mastakilla

Nieuw lid
13 jul 2024
8
2
Belgie
We zijn momenteel op proefplaat aan het testen met een 9.5mm metaalboren. 1 met konische punt om de eerste paar mm goed te centreren. En 1 boor met de konische punt afgeslepen voor de laatste paar mm, om te vermijden dat we te diep boren.
We moeten nog wat verder testen om te kijken of het goed gaat met de losse hand of niet..

We hebben inderdaad al wel kunnen bevestigen dat 9.5mm gaten goed werken met de inserts.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.147
2.774
Gaanderen
We zijn momenteel op proefplaat aan het testen met een 9.5mm metaalboren. 1 met konische punt om de eerste paar mm goed te centreren. En 1 boor met de konische punt afgeslepen voor de laatste paar mm, om te vermijden dat we te diep boren.
We moeten nog wat verder testen om te kijken of het goed gaat met de losse hand of niet..

We hebben inderdaad al wel kunnen bevestigen dat 9.5mm gaten goed werken met de inserts.
Je kan toch gewoon een inbusstelring op de boor vastschroeven. Dan is de diepte meteen begrenst.
 

Mastakilla

Nieuw lid
13 jul 2024
8
2
Belgie
Ok bedankt nogmaals voor alle tips!

Uiteindelijk zijn we met volgende werkwijze aan de slag gegaan:
1) Boren met een 9.5mm metaalboor met een normale boorpunthoek (135°) met de losse hand. Deze kunnen we echter niet voor de volledige diepte gebruiken omdat de boorpunt zelf iets van 4mm lang is, waardoor je te diep zou moeten boren om de volledige schacht van 9mm naar 9.5mm te verbreden. We gebruiken deze boor dan ook slechts om voorzichtig de eerste paar mm diepte te verbreden.
2) Vervolgens boren we de resterende diepte met een 9.5mm metaalboor waarvan de kop hebben afgeslepen (zodat hij helemaal plat is aan de punt), eveneens met de losse hand. Hierdoor is de boor niet geschikt om extra diepte te maken (wat we zeker ook niet willen), maar wel geschikt om de bestaande schacht te verbreden van 9mm naar 9.5mm.
3) moer in de insert steken, insert invetten met beetje kaarsvet en vervolgens voorzichtig erin schroeven.

Dit werkt eigenlijk vrij goed. Hiermee hebben we gisteren 1 van de 3 bureau kunnen klaar maken om in elkaar te steken. Slechts bij 1 insert is het een klein beetje misgelopen en hebben denk ik iets te diep geschroefd, waardoor er aan de bovenkant van het blad een miniem scheurtje is ontstaan.

Vandaag heb ik een tweede bureaublad gedaan en daar is ook goed gelukt), maar daar heb ik net ontdekt dat ze de te kleine 9mm boorgaten verkeerd hebben geplaatst. :'( Ze hebben de achterkant van de bureau als voorkant beschouwd en de gaten dan ook omgedraaid. Hierdoor zitten de gaten voor de kabelgoot aan de voorkant ipv de achterkant en ik had het onderstel ook 2cm naar achter gecentreerd, om te voorkomen dat het in de weg zou zitten, maar nu zit het dus juist 2cm naar voor, dus in totaal 4cm fout :'(
Ieder gat zit maw fout en ik weet nog niet zeker of ik alle gaten nu opnieuw ga proberen te maken of het zo ga laten (straks misschien eerst eens proberen of het in de weg zit).

Ik weet ook niet goed hoe ik zelf, zonder CNC, die gaten goed kan maken, want om in de diepte te kunnen boren, heb je een boorpunt nodig met een hoek en die hoek van 4mm maakt het gat dan te diep... Daar zal ik nog eens over moeten nadenken...
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
255
62
Grönnen
Nieuwe gaten maken idee : beginnen met mal en bovenfrees.
Kopieer ring er op, plaatje met gat, plaatje op de tafel klemmen, frezen.
Dat gat ietsje te klein houden en je methode met 2 boren weer gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mastakilla

Mastakilla

Nieuw lid
13 jul 2024
8
2
Belgie
Nieuwe gaten maken idee : beginnen met mal en bovenfrees.
Kopieer ring er op, plaatje met gat, plaatje op de tafel klemmen, frezen.
Dat gat ietsje te klein houden en je methode met 2 boren weer gebruiken.
Bedankt voor het stappenplan! Ik heb er nog eens goed over nagedacht en ik ga eerst eens proberen of ik me alle moeite kan besparen door de foutief geplaatste gaten toch te gebruiken. Dit zou betekenen dat het onderstel 4cm meer naar voor staat, waardoor ik er sneller met mijn knieën tegen zit, mocht ik mijn benen omhoog tillen.
De gaten van de kabelgoot kan ik uiteraard niet gebruiken, maar die moeten misschien ook niet muurvast zitten met inserts. Ik ben aan het overwegen om de kabelgoot proberen vast te zetten met gewone kleine schroefjes zoals in de tekening 2 hieronder (uiteraard na voor te boren met een boorstop). Is dit een goed idee?
blechschrauben-1602x1068.jpg.webp


Mocht ik echter mij blijven ergeren, dan wou ik het bedrijf die het gefreesd hebben wel contacteren om de gaten in mijn plaat opnieuw te doen. Dit zal dan echter sowieso pas kunnen in augustus, aangezien het hier momenteel bouwverlof is :/

Retour leverancier en opnieuw, maar goed?
Sowieso het beste antwoord mogelijk in een normale situatie ;)
Maar:
1) De dure HPL platen hebben we zelf voorzien (maat van me werkt bij Fundermaxx en heeft ze eenmalig gratis kunnen krijgen). Bijna geen enkel bedrijf wilt een plaat frezen die niet bij henzelf is gekocht.
2) Het heeft ons meer dan een half jaar gekost van actief zoeken naar iemand met een 5-assen CNC die bereid was om dit werkje voor ons te doen. Ik heb echt tientallen bedrijven aangesproken en uiteindelijk was er maar 1 die ons wou verder helpen.
Dat de gaten te klein waren voor de inserts, was eigenlijk gedeeltelijk mijn eigen fout (ik had 9mm opgegeven). Ze hadden me echter wel gezegd dat ze nog een testje gingen doen met de insert, maar dat hebben ze dus duidelijk niet (goed) gedaan.
Dat bij 1 van de bureaus de gaten helemaal omgekeerd zitten, is uiteraard hun fout. Dit was duidelijk uitgelegd. Er was echter wel wat verwarring rond de 3D tekening. Ik had deze gemaakt in Onshape en hen doorgestuurd als STEP bestand, maar het lukte hen niet goed om deze STEP te gebruiken in hun CNC en ik vermoed dat ze de 3D tekening zelf opnieuw hebben gemaakt in AutoCAD ofzo. Ik vermoed dat het hier is fout gelopen...
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
738
177
Je kan ook iets van multiplex tegen het hpl plakken met kit en daar dan je kabelgoot aan schroeven
Inderdaad, of je plakt die kabelgoot met Panelfix direct tegen het blad.
Wil je toch schroeven, neem metaalplaatschroeven, ik slijp het puntje altijd weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mastakilla

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.