Gaten voor inserts in HPL platen groter maken

Mastakilla

Nieuw lid
13 jul 2024
8
2
Belgie
Hallo,

Ik heb onlangs enkele Fundermaxx HPL platen op maat laten frezen om een bureau te maken.

Aangezien je in HPL best niet gewoon schroeft, heb ik daar ook gaten aan de onderkant van de plaat laten frezen om inserts in te plaatsen.

De inserts zijn 9mm breed zonder schroefdraad en ongeveer 10mm met schroefdraad. Ik heb dan ook gaten van 9mm doorsnee laten vrezen. Nu heb ik echter gemerkt dat de gaten eigenlijk net te klein zijn. Het erin schroeven van de inserts gaat erg stroef en op ongeveer 3/4 van de diepte breekt de insert zelfs en de plaat zet ook uit rondom de insert.

Mijn vraag is dan ook:
Hoe kan ik de gaten van de inserts met ongeveer 0.5mm vergroten (1mm zal al teveel zijn)? Ik heb van een buurman reeds een kolomboor kunnen lenen, maar ik weet niet goed hoe ik die correct kan afstellen zodat die juist boven het midden van het gaatje staat en dat die zeker niet te diep gaat (de plaat is 12mm dik en de insert 9mm diep).

Zijn hier truukjes voor of misschien zelfs speciale tools?

Alvast bedankt!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.094
875
Omgeving Leiden
Je kan misschien de inserts een halve mm afdraaien.
Schroef erin draaien en dan in de boormachine. Met een vijl is het het dan zo gedaan.
En ik zou wat kaarsvet oid erop doen , zodat je ze dan makkelijker erin draait.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mastakilla

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
226
58
Weet niet precies wat je bedoelt met inserts, maar eerst draad in de gaten tappen?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mastakilla

Mastakilla

Nieuw lid
13 jul 2024
8
2
Belgie
Je kan misschien de inserts een halve mm afdraaien.
Schroef erin draaien en dan in de boormachine. Met een vijl is het het dan zo gedaan.
En ik zou wat kaarsvet oid erop doen , zodat je ze dan makkelijker erin draait.
Bedankt voor de tip van het kaarsvet. Maar kan u uw andere advies misschien nog wat verduidelijken? Ik begrijp niet helemaal wat u bedoeld...
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.094
875
Omgeving Leiden
Ik denk dat je als inserts iets als dit hebt:
1720870406752.png
Dan draai je daar een schroef/bout in. Die schroef met de insert erop ( heet ook wel rampamoer) span je in in een boormachine. Boormachine aanzetten en dan met een vijl de buitendraad van de insert een beetje af vijlen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mastakilla

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.818
1.028
Omgeving Eindhoven
Heb je een typenummer van de inserts of een link naar de website waar ze op staan?

HPL is erg hard, het kan zijn dat het te hard is om de inserts gewoon in te draaien.
Mogelijk moet je in de gaten ook draad tappen (ik weet dat er inserts bestaan voor in metaal/aluminium waar je ook eerst draad tapt), maar als dit inserts/rampamoeren voor hout zijn kan het gewoon zijn dat het hpl te hard is.

Of het uitboren van de gaten dan een oplossing is weet ik niet, als het gat te groot is dan is er ook een kans dat de inserts eruit vallen.

Misschien heb je voor hpl geen normale rampamoeren voor hout nodig, maar helicoils (dat zijn de inserts voor aluminium) in combinatie met een geschikte draadtap.
Of met een draadtap voor metaal (blinde gaten) M10 draad tappen in het hpl en dan met bouten M10 direct monteren.

Om de exacte positie van de gaten met de kolomboor te reproduceren:
- klem de plaat vast zodat die niet meer kan bewegen, op het oog precies op de locatie van het gat. Maar laat ‘m voor nu nog iets los zodat je nog iets kunt aanpassen.
- je gat is 9mm. Neem een metaalboor van 9mm en span die op z’n kop in de boorkop. Dus met het deel waarmee je normaal boort (de spiraal) in de kop, en de gladde schacht naar onder.
- probeer vervolgens om (zonder de boormachine aan te zetten) deze voor in het gat te krijgen. Schuif met de plaat totdat de boor erin glijdt. En klem dan de plaat goed vast.
- nu kan je een boor van 9,5mm in de machine zetten en het gat boren. (Let op de diepte zodat je er niet aan de andere kant doorheen gaat)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mastakilla

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.293
176
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Door de inbussleutel breekt je insert, je moet teveel kracht zetten waardoor de insert naar buiten gedrukt wordt, er zit geen snijkant aan je insert die als tap werkt zoals de rampamoeren die Tomasz laat zien. Kijk of je ergens een tap kan vinden die de juiste draad heeft en tap de gaten voor. De gaten groter maken werkt averechts. Gebriuik een boutje met een moer erop in je insert om hem erin te draaien, liefst een wat langere bout zodat je kunt zien of je recht gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mastakilla

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
738
177
De Inserts die je laat zien snijden draad met de gaten die er in zitten, zijn de goede voor hpl.
Voor M6 moet je inderdaad 9,5 mm gat hebben.
Wai ik ooit gedaan heb is met een 9,5 mm boor een klein stukje boren zodat je een zoekrand hebt, zorg dat de punt van de boor iets boven de bodem van het geboorde gat blijft.
En dan met een 2e boor waar ik de punt van af geslepen had de rest van het gat uitboren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mastakilla

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
738
177
Op de foto’s niet goed te zien, maar die gaten in de inserts moeten dus beneden zitten, die snijden draad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mastakilla

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.147
2.775
Gaanderen
Ik heb de laatste tijd met enige onregelmatigheid met rampamoeren gewerkt. Het is belangrijk dat je het gat verzinkt. Er bestaan verschillende kwaliteiten. Staal, zamac, messing en nog wel wat andere. Zamac krijg je haast niet heel in harde materialen. Bij eiken kreeg ik hem er 3/4 in en nooit meer eruit. De inbus van de moer was kapot. Gebruik bij harde materialen een stalen/rvs variant en boor iets ruimer dan de voor geschreven maat. Er zijn boorhulpjes om recht te boren en dan kan je er met 9.5mm gewoon in. Heb je geen reststukje. Dan kan je het eerst proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mastakilla

Mastakilla

Nieuw lid
13 jul 2024
8
2
Belgie
Bedankt voor alle advies!

@thomasz
Bedankt, het is nu duidelijk wat je bedoeld. Momenteel gaat mijn voorkeur echter nog wel naar de gaten groter proberen te krijgen. Als ik de draad op de inserts kleiner ga vijlen, dan maak ik die draad namelijk ook "minder scherp", waardoor hij volgens mij nog moeilijker draad zal tappen in de HPL plaat.

@klusrob @elzenmaa
Ik heb jammer genoeg geen specificaties kunnen verkrijgen van de inserts, maar ze zouden inderdaad wel de juiste moeten zijn voor HPL. 9.5 lijkt mij inderdaad ook beter. Bedankt voor de tip om de kop af te vijlen (gaat wel een werkje op zich zijn vermoed ik :p)
En ik had de insert er inderdaad ook ondersteboven in proberen te draaien trouwens :censored:

@fantic
Bedankt voor de tip om er een moer in te steken...

@Wim Kluck
Heb je misschien een foto / naam / linkje naar die "boorhulp"? Bedoel je een kolomboor? We hebben inderdaad nog wel een reststukje waar we verder mee gaan proberen, vooraleer we verder in de bureaus zelf gaan prutsen...
 
Laatst bewerkt:

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
169
86
Schouwen-Duiveland
@ Mastakilla,

De draad afvijlen gaat je geen soelaas bieden helaas. Het is een kwestie dat het lijf te dik is en niet de draadgangen..........
Doordat het lijf iets dikker is dan het gat van 9mm perst die zich erin en dan gaat er ergens door de spanning scheuren/breken. zeker bij zoiets hard/stug/stijf als HPL, dst wijkt nauwlijks iets. Als je het gat ietsje ruimer boord zal kje geen last meer hebben van opbollend HPL of brekende rampa moeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mastakilla

Mastakilla

Nieuw lid
13 jul 2024
8
2
Belgie
51wk2M16qQL._SL1000_.jpg

Link naar Amazon "schuurtrommels"
Zou iets als hierboven misschien eenvoudiger zijn om het gat een klein beetje groter te maken?
Hiermee maakt het misschien wat minder uit dat je niet perfect kan alligneren met het midden van het gat, aangezien dit maar zeer geleidelijk wat weg schuurt uit het gat. Met dit kan ik misschien zelfs met de losse hand en mijn dremel de gaten een klein beetje vergroten...?

Ik heb trouwens net nog een beetje meer vooronderzoek gedaan :)

Ik heb de achterkant van een boor 9 (is 8.95mm) in de gaten gestoken om te checken dat ze wel degelijk 9mm groot zijn.
In het witte bureaublad past de achterkant van de boor makkelijk in alle gaten en kan ik de boor zelfs nog een klein beetje bewegen / kantelen. Deze gaten zijn maw zeker 9mm.
In het zwarte bureaublad past de achterkant van de boor eigenlijk niet. Deze gaten zijn dus kleiner dan 8.95mm en zullen dan ook nog wat meer uitgeboord / uitgeschuurd moeten worden.

Ik heb in het witte bureaublad ook nog een voorzichtig geprobeerd een insert te schroeven in de juiste richting (met de gaten van de insert naar onder) en ook met een betere inbussleutel. Dit ging al beter dan toen ik de insert er omgekeerd in deed, maar tegen het einde werd het toch nog steeds erg stroef en ook zwelde de plaat nog steeds een heel klein beetje op (dus het gat is wel degelijk net iets te klein).
Bij het zwarte bureaublad zullen de gaten echter ruim te klein zijn, dus daar heb ik nog niets geprobeerd...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.392
626
Eanske
ingoogni.nl
Ik weet niet precies hoe en wat je wilt maken, maar de gaten zitten er al in. Als je het gat te groot maakt dan pakt je "insert" niet meer. Tappen is het devies, maar of er tappen zijn voor die draad? (Is dat gewoon M10?)

Een methode is met een hpl boor (een soort spitse spatel) gaten boren en dan muurpluggen in het gat. Wel eerst testen om de gatdiameter tov de schroef en plug te bepalen, om te voorkomen dat het of niet past of het materiaal stuk gat. In het extreme geval splijt.

Dan is er nog boren en tappen, niet met houtdraad maar met metaaldraad en metaal schroeven. Wellicht kan dat tappen alsnog voor M10-12 (kerndiameter ?) en dan bouten gebruiken.

(de "inserts" voor metaal: Helicoils)
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
738
177
Je moet echt gaan opboren naar 9,5 mm, dan draai je ze er zo in.
Bijv. op de site van Juno vind je informatie, o.a. onderstaande tabel
 

Bijlagen

  • IMG_0538.png
    IMG_0538.png
    306,4 KB · Weergaven: 12

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
738
177
Met een metaalboor van 9,5 kun je gewoon in dat bestaande gat 9 boren, die centreert zich zelf voldoende.
Wel opletten dat je boor niet te diep kan, bijvoorbeeld met een houten klosje, in hpl kunnen deze boren happen en zichzelf naar binnen trekken. Je zou niet de eerste zijn waarbij de boor er aan de zichtzijde uitkomt.
En dan het laatse stuk boren met een boor waar de punt van af is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.