Gaten opvullen randen multiplex

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Ik gebruik de bison D4 witte houtlijm als randsealer. Dat kan je toch niet lang bewaren. Insmeren tot het er niet meer intrekt. Meestal 3 keer. Maar dat is afhankelijk van de houtkwaliteit. Blijft zelfs zonder afschilderen lang goed. Het betonplex van mijn bakfiets staat zo al jaren buiten en is nog steeds goed.

zaagsel en een beetje secondelijm gaat heel snel
Werkt dit goed?
Ik heb wel eens dingetjes met secondelijm en zaagsel voorbij zien komen op bijvoorbeeld Youtube.
Maar schuurt dat dan ook goed, en wat doet dat als je het lakt met bijvoorbeeld Skylt?

Echt mengen gaat niet neem ik aan, dus een beetje schuursel er in, druppeltje secondelijm en dan eventuele bij iets diepere gaatjes nog een keer aanhalen?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
741
147
Stiens
Volgens mij is randsealer niet om die gaten op te vullen maar om zuiging van de kopse kanten / indringen van vocht tegen te gaan?
Kan goed zijn. Zoveel weet ik er niet van. Maar ik denk te weten dat het ook vullend werkt. Je maakt het daarmee dus ook glad en strak.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.344
510
Ja secondelijm en zaagsel werk prima.
er bestaan hele fijne tuitjes of holle naalden waarmee het aanbrengen heel goed is te doseren.

niet vooraf mengen het is hard voordat je er iets mee kan
als je wilt mengen gebruik dan een beetje epoxy in plaats van secondenlijm

je vult de naad met zaagsel tot iets onder de rand
doet er wat secondelijm op en laat dit intrekken.
daarna doe je er nog wat op en druk je er ruim zaagsel in/op
(op 1 of ander manier ontstaat er dan een versnelde reactie soms komt er zelf wat damp/rook af @henkverhaar kan dat vast uitleggen)

Daarna veeg je het overtollig zaagsel er af en herhaald het proces tot de naad mooi vol zit.
eventueel nog een beetje lijm er over en dan gelijk schuren tot het glad is.
je moet uiteraard niet veel te veel aanbrengen anders moet je erg veel schuren en het mengsel wordt veel harder dan je hout er omheen.

een klein gaatje kan je ook met alleen een beetje lijm vullen

zoals gezegd bij transparante afwerking pas na het aanbrengen en verharden van de eerste afwerklaag
zodat de lijm niet in je hout trekt en je dit kan zien door de afwerking heen
mocht je je hout kleuren met waterbeits dit uiteraadt ook eerste doen.

• Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.209
1.154
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
(op 1 of ander manier ontstaat er dan een versnelde reactie soms komt er zelf wat damp/rook af @henkverhaar kan dat vast uitleggen)
Hoewel ik het verschijnsel ken is er volgens mij niet heel veel over bekend; Ik denk dat er twee mogelijkheden (soms tegelijkertijd) aan de hand zijn;

- cyanoacrylaat monomeer is behoorlijk vluchtig. Als je veel tegelijk gebruikt zal er dus ook redelijk wat damp afkomen. In toepassingen waar het geheel heet wordt (zowel de polymerisatie als de reactie met hout zijn exotherm) zal er nog meer damp gevormd worden - voordat de lijm is uitgehard. Die damp reageert met vocht in de lucht (vocht is ook de belangrijkste initiator van de polymerisatiereactie waardoor de lijmt uithardt). De reactieproducten die daarbij spontaan in de lucht ontstaan vormen een 'mist'

- cyanoactylaat monomeer reageert niet alleen met zichzelf maar ook met hout, met name (de hydroxylgroepen in) cellulose. Daarom kun je als houtdraaier/houtwerker ook zoveel leuke dingen doen met CA lijm ;-) De reactie met bulkhout gaat niet zo heftig, omdat er maar een klein oppervlak beschikbaar is voor reacties. Meng je CA lijm echter met krullen, of erger nog zaagsel (hoe fijner hoe 'erger'), dan is er heel veel oppervlak in een klein volume - en dus heel veel hitteontwikkeling. Daarbij stijgt de temperatuur al snel tot boven de pyrolysetemperatuur - en soms zelfs tot boven de zelfontbrandingstemperatuur - net als met lijnolie - en ontstaat er dus rook - door die pyrolyse.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
Ik heb het nog nooit op die specifieke manier gebruikt, maar door dit draadje ben ik toch wel nieuwgierig geworden. Als ik over 3 weken weer thuis ben, dan ga ik eens wat experimenteren om te kijken hoe het resultaat eruit ziet als ik defecten in de zijkant van multiplex vul met cellocol en zaagsel. Ik ben benieuwd hoe erg dat nog opvalt als ik er daarna wat overheen smeer.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.