Gaten opvullen randen multiplex

AnneO

Nieuw lid
10 feb 2023
4
0
Veldhoven
Ik ben volledig onbekend in de wereld van houtbewerking, maar meelezen op deze site heeft me al veel geholpen. Voor mijn huidige uitdaging heb ik toch maar een account aangemaakt om advies te vragen.

Ik heb een 30mm berken multiplex plaat op maat laten zagen om als tafelblad te gebruiken. Even licht opschuren en aflakken met Skylt, dacht ik. Nu zitten er bij aflevering veel gaten in de randen, wat volgens de leverancier binnen de specs valt. Ik kreeg de tip om dit te vullen met een mengsel van houtlijm en schuurstof, maar ik heb op dit forum gelezen dat dat geen goed idee is. Is een mengsel van Skylt en schuurstof wel geschikt? Of zijn de gaten daarvoor te groot (grootste zo'n 3 cm breed en 0,5 cm diep)?

Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

Bijlagen

• 20230206_144133.jpg
    20230206_144133.jpg
    106,9 KB · Weergaven: 47
  • 20230206_144155.jpg
    20230206_144155.jpg
    88,4 KB · Weergaven: 45

jorisvh

Post veel
schuurstof en houtlijm werkt prima.
achteraf wel goed naschuren / opruwen.
de houtlijm “plamuurt” de houtporiën volledig dicht waardoor de afwerkingslaag anders kan reageren.
heb zelf geen ervaring met skylt maar met bvb Rubio monocoat olie zou je zeker het verschil zien tussen waar wel en geen houtlijm zit als je dat niet doet.

AnneO

Nieuw lid
10 feb 2023
4
0
Veldhoven
Houtlijm combineert dus wel lastig met de afwerking.

Bedankt voor de kneedbaar hout tip, dat klinkt te doen als beginneling.

Ik snap dat een stukje hout erin verwerken het mooiste is, maar daarvoor heb ik geen gereedschap en lijkt me ingewikkeld.

Bedankt ZotVanHout! Die rondingen zijn inderdaad voor mij gezaagd.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Als je nog wel wat stukjes rest hout hebt, kan je even vragen of er een forumlid bij je in de buurt woont, die je er even mee kan helpen. Een houtje steken is niet zo moeilijk en zo leer je nieuwe technieken. Gaten dicht rommelen, als je blank wil lakken, gaat geen mooi resultaat geven.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026
Ik heb de noesten dicht gemaakt met kneedbaar hout van mijn eiken tafelblad, ik wilde wel de noesten maar niet de gaten. Dit ziet er erg mooi uit en perfect met Skylt.
Het is wel wat chevy66 schrijft, het ziet er anders uit inderdaad dan de rest van het hout. Alleen voor mij is het niet storend omdat het in de noest zit, zou je er een geboord gat mee dicht smeren, dan is het minder mooi.
Met stukjes resthout is misschien iets bewerkelijker, maar het eind resultaat is mooier.

AnneO

Nieuw lid
10 feb 2023
4
0
Veldhoven
Dat is zeker waar chevy66. Ik heb alleen een dunner voorbeeldplaatje van hetzelfde materiaal, geen restmateriaal van deze plaat. Ik heb ook geen werkplaats of garage, dus weet niet hoe makkelijk dit is?

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Ik kan wel zeggen, dat het dood simpel is, beetje steken met een beitel, maar als je iets nog nooit gedaan hebt, is dat toch anders. Van daar dat ik je aanraadde om iemand in je omgeving te zoeken met wat meer hout ervaring. Die kan het je dan eens voor doen. Dan kan je het daarna eens zelf proberen. Zo heb ik ook een groot deel van mijn vaardigheden opgedaan. Afkijken gaat sneller, dan zelf uitvinden. En je begint gelijk met het juiste scherpe gereedschap. Je kan de GAMMA fase waar veel mensen mee beginnen gelijk overslaan. Dat scheelt veel geld en frustratie.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
49
48
Ik kwam onlangs hetzelfde probleem tegen. De gaten heb ik gevuld met kneedbaar hout, geschuurd en naderhand met osmo afgewerkt. Je kunt er oprecht niks meer van zien. (Had ik niet gedacht gezien het kleurverschil van het kneedbare hout).
0605738B-4AF3-4BA8-813A-0A2825419B38.jpegAA9B16A0-B8C9-4D3B-A748-88C007B0BF6F.jpeg

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
740
147
Stiens
@AnneO: Skylt is blijkbaar lak waardoor de reparatie liefst onzichtbaar moet zijn. Voor gevallen waarbij dat niet zo is bestaat er zoals als randsealer. Bijv. dit. Ik heb het zelf nooit gebruikt. Grote openingen moet je natuurlijk wel vooraf dichten met een ingelijmde splinter o.i.d.

Multiplex komt in kwaliteiten en dat heeft alles te maken met de imperfecties die worden toegestaan in het eindproduct. Kun je bijv. hier lezen.
Gamma verkoopt bijv. berkenmultiplex waarvan één kant doorgaans behoorlijk slecht is. Volgens mij verkochten ze ooit een betere kwaliteit maar de laatste jaren dus niet meer. Goed dat houdt het ook betaalbaar en als je even nadenkt over het gebruik kun je vaak wel toe met deze kwaliteit.

Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.344
510
persoonlijk vul ik als ik transparant afwerk de gaten pas na de eerste afwerklaag.
Het voordeel daarvan is dat er geen vlekken ontstaan omdat het vulmiddel plaatselijk indringen van de afwerking tegen gaat.

zaagsel en een beetje secondelijm gaat heel snel
epoxy al dan niet met wat zwarte of bruine kleurstof werkt ook heel mooi

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
672
323
Het Groene Hart
@AnneO: Skylt is blijkbaar lak waardoor de reparatie liefst onzichtbaar moet zijn. Voor gevallen waarbij dat niet zo is bestaat er zoals als randsealer. Bijv. dit. Ik heb het zelf nooit gebruikt. Grote openingen moet je natuurlijk wel vooraf dichten met een ingelijmde splinter o.i.d.
Volgens mij is randsealer niet om die gaten op te vullen maar om zuiging van de kopse kanten / indringen van vocht tegen te gaan?

• Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.