Gaten boren in boomstammen van 1m20 tot 1m50

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Hey zoals hier al vermeld werd gewoon vaak de boor in en uit
Deze verleng stukken zijn uit gerust met schroeven dus uit elkaar trekken zal niet gauw gebeuren
Wel een uitdaging die klus
Maar is het niet handiger om er een stalen strip om heen te maken een soort van xxxxl slangenklem dan heb je maximale steun
En hoef je niet in de gezonde boom te boren
Je zult hem alleen na verloop van tijd even moeten verplaatsen om in groei te voorkomen
Ik zou twee banden doen op een hoger niveau. En tussen de banden een draadstang om de boel op spanning te brengen. Dat geeft een veel betere verdeling van de krachten op de stam, en hoe hoger je het aanbrengt, hoe sterker het is. Maar dat gaat wel wat meer kosten dan een flinke draadstang.
 

tt0081

Nieuw lid
15 jan 2016
12
1
Terugsnoeien van de kruin zou ik ook doen en de draadeinden ver genoeg laten uitsteken dat ze niet te snel overgroeien maar dat was je misschien ook al wel van plan.
Ik wens je succes en het zou fijn zijn als je nog kan laten weten hoe je uiteindelijk hebt aangepakt.

Groetjes Petra.

Idd Petra,

Het plaatsen van de draadeinden zal in combinatie met het uitlichten van de kroon en het plaatsen van een dynamische kroonverankering bovenin gebeuren.
De draadeinden laat ik ver genoeg uitsteken. Bovendien zal ik meerdere moer/sluitring-combinaties op de uitstekende einden aanbrengen zodat het toekomstig door diktegroei te vormen hout goede grip kan blijven vinden om de krachten op de draadeinden over te brengen.

Als ik het project toegewezen krijg, zal ik het eindresultaat hier posten.
 
  • Leuk
Waarderingen: PetraD

tt0081

Nieuw lid
15 jan 2016
12
1
@ superkees, @ leroy,

(span)banden rond stammen en takken zijn uit den boze wegens beschadiging van het cambium zowel op korte (opvangen van grote krachten) als op lange (insnoering door diktegroei) termijn.

@ superkees

bovenin de kroon wordt een dynamische kroonverankering geïnstalleerd. Deze zorgt voor demping van de uitslaande zwaaibeweging van de takken of kroongedeelten ingeval van grote windbelasting.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Idd Petra,

Het plaatsen van de draadeinden zal in combinatie met het uitlichten van de kroon en het plaatsen van een dynamische kroonverankering bovenin gebeuren.
De draadeinden laat ik ver genoeg uitsteken. Bovendien zal ik meerdere moer/sluitring-combinaties op de uitstekende einden aanbrengen zodat het toekomstig door diktegroei te vormen hout goede grip kan blijven vinden om de krachten op de draadeinden over te brengen.

Als ik het project toegewezen krijg, zal ik het eindresultaat hier posten.

Hoe hoger de draaidstangen hoe meer kracht ze op kunnen vangen.... natuurkundig klopt dit natuurlijk, ben wel benieuwd of dit geen problemen oplevert als de takken van boom door zijwaartse wind gaan draaien. misschien dat iemand met meer ervaring met levende bomen hier antwoord op kan geven? alvast bedankt
 

tt0081

Nieuw lid
15 jan 2016
12
1
Hoe hoger de draaidstangen hoe meer kracht ze op kunnen vangen.... natuurkundig klopt dit natuurlijk, ben wel benieuwd of dit geen problemen oplevert als de takken van boom door zijwaartse wind gaan draaien. misschien dat iemand met meer ervaring met levende bomen hier antwoord op kan geven? alvast bedankt

De draadstangen zitten gewoon beneden waar de stam gescheurd is.
De Kroonverankering zit boven in de kroon: ze bestaat uit 1 of meerdere holle, gevlochten polypropyleenlijnen die tussen gesteltakken van de 2 kroongedeeltes worden opgehangen. Deze lijnen zijn speciaal voor dit doel ontworpen.
 
Ik ben een leek in boom verzorging maar zou het niet beter zijn om de beide stammen op ongeveer 2,5 m hoogte met elkaar te verbinden. Door bijvoorbeeld een metalen frame. persoonlijk zou ik gewoon op 2 hoogtes spanbanden plaatsen. Zware transport spanbanden kunnen 2-3 ton aan kracht verduren.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
De draadstangen zitten gewoon beneden waar de stam gescheurd is.
De Kroonverankering zit boven in de kroon: ze bestaat uit 1 of meerdere holle, gevlochten polypropyleenlijnen die tussen gesteltakken van de 2 kroongedeeltes worden opgehangen. Deze lijnen zijn speciaal voor dit doel ontworpen.
Ah nu is het me helemaal duidelijk! thanks voor de uitleg!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ben ik de enige die denkt: ik zou in geen 100 jaar de verantwoordelijkheid neerleggen bij een draadeinde als het gaat om wel of niet een boom op mij dak? De krachten die vrij komen bij zo'n stam zijn aanzienlijk lijkt me, en als die boom besluit om te gaan scheuren, dan gaat een draadeinde daar niets aan veranderen lijkt me. Ook het vergroeien van de boom kan de stevigheid van het draadeinde verzwakken of doen breken, toch?
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Heb meer het idee dat een draadeind m20 voor deze boom en beetje aan de kleine kant is. Zou bijna naar iets van m50 gaan. Of zelfs m70
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Beste Woodworkers,



groet,
Tom

Hoi Tom,

even "outside the box" meegedacht :)

is het een idee om om beide stammen een stalen kraag te monteren? Niet te strak, maar desnoods met een sort riem functie, dat je hem na jaren groei kunt verstellen?

En dan een metalen staaf tussen de kragen te monteren?

Desnoods kun je aan de linker en rechterzijde nog een betonpoer zetten met een staaf ter ondersteunig van de beide stammen.Kraag.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: tt0081

tt0081

Nieuw lid
15 jan 2016
12
1
Ben ik de enige die denkt: ik zou in geen 100 jaar de verantwoordelijkheid neerleggen bij een draadeinde als het gaat om wel of niet een boom op mij dak? De krachten die vrij komen bij zo'n stam zijn aanzienlijk lijkt me, en als die boom besluit om te gaan scheuren, dan gaat een draadeinde daar niets aan veranderen lijkt me. Ook het vergroeien van de boom kan de stevigheid van het draadeinde verzwakken of doen breken, toch?

Zie mijn eerdere replies mbt de dynamische verankering die -in combinatie met meerdere draadstangen in de stam- bovenin de kroon wordt geïnstalleerd.
 

tt0081

Nieuw lid
15 jan 2016
12
1
Hoi Tom,

even "outside the box" meegedacht :)

is het een idee om om beide stammen een stalen kraag te monteren? Niet te strak, maar desnoods met een sort riem functie, dat je hem na jaren groei kunt verstellen?

En dan een metalen staaf tussen de kragen te monteren?

Desnoods kun je aan de linker en rechterzijde nog een betonpoer zetten met een staaf ter ondersteunig van de beide stammen.Bekijk bijlage 89497
Dag Maarten,

Interessante opstelling.

Maar...
Omdat wij boomverzorgers (relatief) gemakkelijk en veilig tot bovenin de kroon van bomen kunnen klimmen, is het vele malen efficiënter om daarboven (op een hoogte boven de 'vork' van ongeveer 2/3 van de totale boomhoogte) een stevige maar iets of wat flexibele verbinding te maken tussen beide deelstammen. Dit gebeurt met behulp van een dynamische kroonverankering. Dit filmpje verduidelijkt één en ander:

We kunnen dus door hoog een verankering in te bouwen, goedkopere en lichtere materialen/systemen gebruiken waarmee alsnog grote krachten kunnen opvangen worden.

De draadeinden doorheen de stam dienen ter immobilisatie van de stamhelften aan weerszijden van de scheur, zodat de boom de scheurwonde op termijn kan overgroeien.

Een ander nadeel van jouw systeem is dat beide stammen net boven de splitsing geïmmobiliseerd worden door de starre verbinding. Het is namelijk zo dat de beweging van stammen (en takken) door windwerking ervoor zorgt dat de boom het nodige reactiehout (dmv diktegroei) aanmaakt zodat (deel)stam(men) en takken de nodige sterkte blijven hebben om een toename in windbelasting of tak -en bladmassa (of beide) te kunnen (ver)dragen.
Jouw (te) starre verbinding zorgt ervoor dat de boom 'de indruk krijgt' dat alles ter hoogte van de verbinding dik onder controle is en dat er boven de verbinding naar hartelust in nieuwe twijgen, takken en bladeren geïnvesteerd mag worden zonder voor de nodige, ondersteunende diktegroei onderaan te zorgen. Gevolg op termijn: 2 nieuwe zwakke plekken, te weten op elke deelstam ter hoogte van de starre verbinding...

groet,
Tom

PS: ik heb het project helaas niet binnengehaald...😏
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dag Maarten,

Interessante opstelling.

Maar...
Omdat wij boomverzorgers (relatief) gemakkelijk en veilig tot bovenin de kroon van bomen kunnen klimmen, is het vele malen efficiënter om daarboven (op een hoogte boven de 'vork' van ongeveer 2/3 van de totale boomhoogte) een stevige maar iets of wat flexibele verbinding te maken tussen beide deelstammen. Dit gebeurt met behulp van een dynamische kroonverankering. Dit filmpje verduidelijkt één en ander:

We kunnen dus door hoog een verankering in te bouwen, goedkopere en lichtere materialen/systemen gebruiken waarmee alsnog grote krachten kunnen opvangen worden.

De draadeinden doorheen de stam dienen ter immobilisatie van de stamhelften aan weerszijden van de scheur, zodat de boom de scheurwonde op termijn kan overgroeien.

Een ander nadeel van jouw systeem is dat beide stammen net boven de splitsing geïmmobiliseerd worden door de starre verbinding. Het is namelijk zo dat de beweging van stammen (en takken) door windwerking ervoor zorgt dat de boom het nodige reactiehout (dmv diktegroei) aanmaakt zodat (deel)stam(men) en takken de nodige sterkte blijven hebben om een toename in windbelasting of tak -en bladmassa (of beide) te kunnen (ver)dragen.
Jouw (te) starre verbinding zorgt ervoor dat de boom 'de indruk krijgt' dat alles ter hoogte van de verbinding dik onder controle is en dat er boven de verbinding naar hartelust in nieuwe twijgen, takken en bladeren geïnvesteerd mag worden zonder voor de nodige, ondersteunende diktegroei onderaan te zorgen. Gevolg op termijn: 2 nieuwe zwakke plekken, te weten op elke deelstam ter hoogte van de starre verbinding...

groet,
Tom

PS: ik heb het project helaas niet binnengehaald...😏

Hey Tom,

jammer te horen, was een mooie klus geweest.

Leuk dat je eea nog even uitlegd, ik heb (zoals je al doorhad) wat dat betreft geen kennis van zaken, maar denk graag creatief mee

Ik wel heb ooit geleerd op school hoe ik ze moest om krijgen

MBCS Helicon /'t Vanck

vroeger.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik vind sommige reacties hier toch niet helemaal gepast. TS is boomverzorger en dan mag je er toch wel vanuit gaan dat hij weet wat hij doet. De beschreven technieken en het verankeren van de kroon van de boom is geen nieuwe techniek. Dit is iets wat boomverzorgers onder de knie hebben en wat ervaren mensen goed kunnen inschatten. Ik ga er van uit dat als een boomverzorger een boom onder handen genomen heeft, deze weer een aantal jaren veilig mee kan, ook al lijkt het voor een buitenstaander niet zo. Natuurlijk kan het tegenvallen door verborgen gebreken of extreem weer, maar over het algemeen is een boom die professioneel verankerd is, veilig. De uitleg over de toegepaste technieken verduidelijkt dit ook. Het grootste risico lijkt mij voor diegene die zulk een boom ooit tot brandhout gaat verwerken en niet op de hoogte is van de ingegroeide ankers.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik vind sommige reacties hier toch niet helemaal gepast. TS is boomverzorger en dan mag je er toch wel vanuit gaan dat hij weet wat hij doet. De beschreven technieken en het verankeren van de kroon van de boom is geen nieuwe techniek. Dit is iets wat boomverzorgers onder de knie hebben en wat ervaren mensen goed kunnen inschatten. Ik ga er van uit dat als een boomverzorger een boom onder handen genomen heeft, deze weer een aantal jaren veilig mee kan, ook al lijkt het voor een buitenstaander niet zo. Natuurlijk kan het tegenvallen door verborgen gebreken of extreem weer, maar over het algemeen is een boom die professioneel verankerd is, veilig. De uitleg over de toegepaste technieken verduidelijkt dit ook. Het grootste risico lijkt mij voor diegene die zulk een boom ooit tot brandhout gaat verwerken en niet op de hoogte is van de ingegroeide ankers.

kun je dan even uitleggen wat jij dan "niet helemaal gepast" vind?

ik kan je opmerking namelijk moeilijk plaatsen, is het de toonzetting van sommige reacties, of bedoel je het inhoudelijk?

feit is dat in de OP niet naar voren kwam dat @tt0081 boomverzorger was van beroep, dat kwam pas later ter sprake.

Daarnaast lees ik in alle reacties alleen mensen die met de beste intenties hier over willen meedenken en suggesties doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.