Gaten boren in boomstammen van 1m20 tot 1m50

tt0081

Nieuw lid
15 jan 2016
12
1
Beste Woodworkers,

Voor het plaatsen van statische verankeringen (in de vorm van draadstangen met een diameter van 20mm) in bomen, zou ik gaten met een doormeter van 21 of 22mm doorheen boomstammen met diameters gaande van 1m tot 1m50 willen boren. Ik meen begrepen te hebben dat ik dan best gebruik maak van slangenboren.
Bestaan er überhaupt slangenboren van die afmetingen en, zo ja, waar kan ik ze verkrijgen?

Daarnaast: waarmee drijf ik een slangenboor van die afmetingen best aan om zo efficiënt mogelijk een zo recht mogelijk gat te boren?

Alvast bedankt voor jullie reacties.


groet,
Tom
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik zou de 22 mm doen. Geen idee waar dat te krijgen is in die lengte.

Ik denk dat je hem moet gaan verlengen door er een stuk rond op te lassen nadat je een begin hebt gemaakt met de originele lengte, 60 cm(?)

HBM 6 Delige 600 mm Slangenborenset

Ik zie dat ie t/m 20mm gaat...


Ooit een keer bij de Lidle of de Aldi of Action een zeer goedkope set SDS-Betonboren gekocht, speciaal voor dit soort gevalletjes.
Uit m'n hoofd 1 meter lang geloof ik. Dan kan je je geboorde gat van 2 kanten opboren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: tt0081

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Vroeger had protool een systeem hiervoor verkrijgbaar in bijna elke maat en verlengbaar tot lang. Je zou dus bij festool kunnen informeren. Ik heb er vroeger een paar verkocht aan scheepsbouwers. Heeft wel een nadeel hoog koppel.
Neem er een met een tandkransboorkop en geen snelspankop.
Anders zelf een boor verlengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: olivier_a en tt0081

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Stuk naadloze hydrauliekbuis 12 x 2,5 in de lengte die je nodig hebt. Een korte slangenboor met open spiraal en 1/4 aansluiting. Vier stelboutjes m4 x 4 met kraterpunt. Je boort aan een kant een centimeter uit elkaar twee gaten door het hart van de buis, daar tap je m4 draad in. Dan klem je de boor in de bankschroef en sla je de buis er op. Zorg er voor dat de platte kanten van het 1/4 zeskant onder je tapgaten uit komt. Dan kan je de stelschroefjes er in draaien en kan je met een boormachine met een 13 mm boorkop je gaten boren. Je moet wel regelmatig je boorkrullen lossen. Een 1/4 opname heeft zo zijn beperkingen wat betreft het maximale koppel dat je er op kan zetten.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Gij zult niet in levende bomen boren en zeker niet dwars door een boom. Wil je dat ie verrot van binnenuit en omvalt?
Je zult een geleide rail moeten maken met je boormachine er op. Anders boor je niet recht. Boor verlengen is niet zo spannend, gewoon een stuk rondstaf en een lasapparaat.
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Helemaal eens met wat TonP zegt. Niet door of zelfs maar in levende bomen boren om dingen in vast te zetten. Zelfs bevestigingen rond levende bomen moeten regelmatig nagekeken worden dat deze niet worden overgroeid of afwijkingen veroorzaken.

Groetjes Petra
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Heb ooit een 22 mm slangenboor van 126 cm. Uit Duitsland besteld om een kabel doorvoering te maken tbv eiken verlichtingsplan , de boor zoekt zijn eigen weg, dus een goede geleiding is belangrijk, mafell heeft een boorgeleider met 6 lagers daar kom je recht Mee
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Je hebt niet echt een geleiding nodig. Je zet twee moeren op je draadeind m20 tegen elkaar vast en je draait het draadeind zo door de boom. Over 50 jaar zal iemand bij de zagerij vast wat lelijks zeggen, maar laat dat je nu niet weerhouden.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Geen idee waar zo'n zware verbinding door een (levende?) boomstam voor nodig is, ben eigenlijk wel benieuwd!

Wellicht dat TABs (Treehouse Attachment Bolts) een uitkomst bieden. Die gaan niet door en door en hebben een soort kraag waar de schuifkracht mee opgevangen wordt. Het beetje trekkracht wordt opgevangen door een paar honderd mm grove houtdraad.
In onderstaand filmpje uitleg, instructies en bijbehorende tools.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Er bestaan Van bahco Gewoon verleng stukken voor je slangen boor
Mocht je inde buurt wonen
Ik heb er drie liggen plus slangenboor 22
Mvg leroy
 

tt0081

Nieuw lid
15 jan 2016
12
1
Hallo,

Bedankt voor de talrijke reacties.

Ter verduidelijking: Ik ben boomverzorger van beroep en het plaatsen van 1 of meerdere zware draadeinden in een levende stam dient in casu om een opengescheurde vork van een stevige 2-stammige zomereik samen te houden. De eigenaar wilt de boom namelijk graag behouden. Mbv onder andere deze draadeinden moet dat mogelijk zijn zonder het gevaar te lopen dat een groot deel van de boom bij grote windbelasting zou uitscheuren en op het dak van de woning terecht komen zou.

Het enige zinvolle alternatief is het rooien van de boom. Heeft dan wel als voordeel dat later niemand hoeft te vloeken over dat stuk metaal dat zijn zaag om zeep hielp ;)
IMG_5503.jpgIMG_5504.jpgIMG_5505.jpgIMG_5506.jpg.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je door beide bomen heen werkt, zal de gene die de boom later rooit, wel alvast om het uitstekende ijzer heen zagen. Het zit niet echt verborgen. Een wilg die om een betonpaaltje is heen gegroeid is rottiger om om te zagen.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Bedankt voor de toelichting. Lijkt of deze forse boom liever een hele lange stang van M30 nodig heeft!

als je wil lever ik je draadstangen tot 6m uit een stuk. Kan ook de boor voor je verlengen tot elke gewenste maat.
 

tt0081

Nieuw lid
15 jan 2016
12
1
Hey hallo
Er bestaan Van bahco Gewoon verleng stukken voor je slangen boor
Mocht je inde buurt wonen
Ik heb er drie liggen plus slangenboor 22
Mvg leroy

Kom je met een korte slangenboor met verlengstukken na een tijd niet in de problemen met de afvoer van de boorspanen bij zo'n diepe boring?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou 1 van de twee stammen rooien.

gewoon een draadeind er doorheen boren geeft maar heel beperkt extra stevigheid.
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Terugsnoeien van de kruin zou ik ook doen en de draadeinden ver genoeg laten uitsteken dat ze niet te snel overgroeien maar dat was je misschien ook al wel van plan.
Ik wens je succes en het zou fijn zijn als je nog kan laten weten hoe je uiteindelijk hebt aangepakt.

Groetjes Petra.
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey zoals hier al vermeld werd gewoon vaak de boor in en uit
Deze verleng stukken zijn uit gerust met schroeven dus uit elkaar trekken zal niet gauw gebeuren
Wel een uitdaging die klus
Maar is het niet handiger om er een stalen strip om heen te maken een soort van xxxxl slangenklem dan heb je maximale steun
En hoef je niet in de gezonde boom te boren
Je zult hem alleen na verloop van tijd even moeten verplaatsen om in groei te voorkomen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.