Garage/Werkplaats luchtvochtigheid probleem

vladnl

Actieve deelnemer
18 sep 2012
32
18
Beste forumleden, ik ben op zoek naar een oplossing voor de garage vochtigheid probleem.

Namelijk, het gaat om de blokmodule garage van beton, dus niet geïsoleerd, en is bijna niet te isoleren. Garage heeft 4 ventilatie roosters aan de achterkant, en metalen deur aan de voorkant.

Het probleem is natuurlijk als de lucht vochtigheid buiten hoog is, het maakt niet uit welke periode van het jaar is, ik krijg natuurlijk oppervlakkig rust op mijn draaibank, lintzaag, handschaven etc…

Preventief heb ik geprobeerd om alles met WD40 te behandelen, dat hielp niet, vervolgens heb ik van Shell een Tonna Leibaanolie gebruikt die wordt op de industriële werkplaatsen gebruikt als smeer en bescherm middel voor sledes, tafels en aanvoermechanismen van machinegereedschappen. Dit heeft ook niet geholpen, helaas.

Wat ik zoek is een controleerbare/(automated) oplossing, evt kachel met de lucht luchtontvochtiger die volledig geautomatiseerd zijn, gezien dat ik met mijn werk soms naar buitenland moet.

Op lang termijn, ben ik wel bewust van dat ik garage moet isoleren, echter, dit is heel oud garage die op gegeven moment moet gesloopt worden en in plaats daarvan zou een loods gebouwd worden, alleen, dat is op dit moment financieel niet mogelijk. Vandaar dat ik zoek voor AD-HOC oplossing, bewust van lopende kosten e.g. Electra, pellets (mocht ik voor pellet kachel kiezen), evt. zonneboiler systeem etc.

Ik verwarm de garage met gewoon gietijzeren houtkachel, en is er geen gas aansluiting beschikbaar, afmetingen van de garage zijn 3m x 6m x 2m (BxLxH).



Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen met soort gelijke probleem.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Garage heeft 4 ventilatie roosters aan de achterkant, en metalen deur aan de voorkant.
binnen moet de lucht door kunnen stromen
je zou kunnen beginnen met gewoon een ventilator te plaatsen
die kan je op een hygrometer aansluiten
roest komt door condens
ventilatieroosters aan tegenovergestelde zijden plaatsen
roosters tegen de grond + tegen het plafond
kachel met de lucht luchtontvochtiger
luchtontvochtigers worden meestal in gesloten ruimten geplaatst, zoals een kelder
ze hebben minder nut als er nieuwe lucht binnen kan komen
 

vladnl

Actieve deelnemer
18 sep 2012
32
18
Bedankt ZotVanHout,

Hoe zou je hygrometer instellen, gezin dat in NL gemiddelde luchtvochtigheid tussen 80-85% is? Vandaag toevallig 92%. In meeste gevallen zou ventilator dan constant moeten draaien, denk ik.

En als we toch gaan focusen op verlagen van RV waarde in de werkplaats, dan denk ik dat het verwarmen en luchtontvochtigen onvorkombaar is.

"Corrosie is een proces dat optreedt als zuurstof, water, zuren en zouten
gemengd worden. De temperatuur moet hoger zijn dan 0°C. Als de
relatieve luchtvochtigheid lager dan 40% is treedt er vrijwel geen corrosie
op. Bij 40-60% neemt het risico op corrosie proportioneel toe en boven
60% (relatieve luchtvochtigheid) kan aanzienlijke corrosie verwacht
worden."

1613466836338.png
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Continu electrisch of met cv verwarmen en ventileren zou de oplossing moeten zijn. De garage zelf zal zeer veel vocht vasthouden. Betonnen? vloer isoleren tegen optrekkend vocht (afh kruipruimte op of staal/zand gebouwd).
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
De kunst is de binnentemperatuur iets hoger te houden dan buiten en ventileren dan voorkom je condens.

Zelf heb ik een betonnen garage volledig geïsoleerd aan de binnenzijde, min of meer luchtdicht en een ontvochtiger geplaatst met een klein elektrisch kacheltje, rv is nu permanent omstreeks 50% en geen roestvorming meer. Bijkomend voordeel is dat het houtconditie bijna gelijk is aan binnen.
 

vladnl

Actieve deelnemer
18 sep 2012
32
18
Continu electrisch of met cv verwarmen en ventileren zou de oplossing moeten zijn. De garage zelf zal zeer veel vocht vasthouden. Betonnen? vloer isoleren tegen optrekkend vocht (afh kruipruimte op of staal/zand gebouwd).
Ja, betonnen, ouderwets pre-fab module. Zie je afbeelding.

1613477823532.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

vladnl

Actieve deelnemer
18 sep 2012
32
18
De kunst is de binnentemperatuur iets hoger te houden dan buiten en ventileren dan voorkom je condens.

Zelf heb ik een betonnen garage volledig geïsoleerd aan de binnenzijde, min of meer luchtdicht en een ontvochtiger geplaatst met een klein elektrisch kacheltje, rv is nu permanent omstreeks 50% en geen roestvorming meer. Bijkomend voordeel is dat het houtconditie bijna gelijk is aan binnen.
Ik zou graag willen isoleren, maar dat is echt een uitdaging... De deur, denk ik, is niet te isoleren (openingen rondom zijn veels te groot), die zou ik moeten vervangen, en de rest dan moet van binnen geïsoleerd moeten worden (net als bij jou), echter, vraag is of dat de best financieel-technisch oplossing is (gezien dat de garage op de lang termijn gesloopt zou worden), of is er bjv. kachel en ventilatoor bij de ventilatie rooster voldoende.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Als je financiën mee weegt voldoet een kachel die 1 of 2 graden boven buitentemperatuur verwarmt en vervolgens voldoende ventileren dan vallen de kosten reuze mee, je moet dus alleen iets maken met een temperatuur sensor buiten en binnen en een schakelmogelijkheid hierop gebaseerd.
 

vladnl

Actieve deelnemer
18 sep 2012
32
18
Ik maak gebruik al van verschillende temperatuur en vochtigheidsregelaars voor mijn droogkast :) Echter, heb ik nog niet tegen eentje gekomen die werkt op het basis van variatie tussen 2 metingen, buiten vs binnen.
Is er iets dat of de plank al gekocht kan worden, of moet ik me weer induiken in Arduino of Raspberry Pi oplossingen?
Het liefst koop ik zoiets als inkbird of sonoff die makkelijk mee te nemen zijn in de automatisering van de woning.
 

vladnl

Actieve deelnemer
18 sep 2012
32
18
Even een update:
Het project of het wel deel ervan is klaar. Sinds gisteren draai ik systeem die meet temperatuur buiten en binnen, en gebaseerd op het differentieel schakel het systeem de verwarming door middel van relais.
Dit heeft mij wat tijd gekost bjv. uitbreiden van mijn WiFi met een outdoor acces point, extender in garage (farad kooi), uitzoeken, bekabelen, prototypen, bouwen etc.
Het systeem stuurt de data in de cloud ook zodat ik verschillende parameters ook online kan bekijken.
Kachel is simpele keramische verwarmer van 1.8KW en gemiddeld staat die aan 240 minuten per dag, wat qua kosten komt op 4h*1.8KW= 7.2KWh * cca 0.22€ = 1.58€/d.

Op het gegeven moment, dit is enige oplossing die volledig geautomatiseerd werkt zonder dat ik fysiek in de werkplaats ben. Op lang termijn zou ik toch beginnen met het isoleren, ten minste van de meest kritische delen van de garage. Om te beginnen bjv. met metalen deur.

Graag lees ik jullie ervaringen met het isoleren van jullie werkplaatsen.

Foto's volgen nog.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
VLadnl,
Mooi stukje elektronica, ik loop tegen hetzelfde aan min of meer.
Heb je een lijstje wat je daar voor gebruikt heb aan onderdelen? Tutorial?
of een linkje naar een website?

groet Menno
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Continu electrisch of met cv verwarmen en ventileren zou de oplossing moeten zijn. De garage zelf zal zeer veel vocht vasthouden. Betonnen? vloer isoleren tegen optrekkend vocht (afh kruipruimte op of staal/zand gebouwd).
Ik lees het vaak: Betonnen vloer geeft (grote kans op) optrekkend vocht. Maar is een betonnen vloer voldoende poreus om optrekkend vocht op te leveren? Geloof er niks van! Zo''n vloer zal waarschijnlijk WEL heel koud zijn en op voorwerpen die op de vloer liggen zal makkelijk vocht condenseren. Maar dat is wat anders dan optrekkend vocht.

mvg
Klaas
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Even een update:
Het project of het wel deel ervan is klaar. Sinds gisteren draai ik systeem die meet temperatuur buiten en binnen, en gebaseerd op het differentieel schakel het systeem de verwarming door middel van relais.
Dit heeft mij wat tijd gekost bjv. uitbreiden van mijn WiFi met een outdoor acces point, extender in garage (farad kooi), uitzoeken, bekabelen, prototypen, bouwen etc.
Het systeem stuurt de data in de cloud ook zodat ik verschillende parameters ook online kan bekijken.
Kachel is simpele keramische verwarmer van 1.8KW en gemiddeld staat die aan 240 minuten per dag, wat qua kosten komt op 4h*1.8KW= 7.2KWh * cca 0.22€ = 1.58€/d.

Op het gegeven moment, dit is enige oplossing die volledig geautomatiseerd werkt zonder dat ik fysiek in de werkplaats ben. Op lang termijn zou ik toch beginnen met het isoleren, ten minste van de meest kritische delen van de garage. Om te beginnen bjv. met metalen deur.

Graag lees ik jullie ervaringen met het isoleren van jullie werkplaatsen.

Foto's volgen nog.
Cool gedaan, proficiat!

Qua budget tikt dat uiteindelijk toch nog best aan nee, als dit zo de helft van het jaar werkt zit je al makkelijk aan 200 EUR per jaar. Weet niet hoe tijdelijk het geheel is, maar dan was isolatie eventueel toch best handig, nee?
 

vladnl

Actieve deelnemer
18 sep 2012
32
18
VLadnl,
Mooi stukje elektronica, ik loop tegen hetzelfde aan min of meer.
Heb je een lijstje wat je daar voor gebruikt heb aan onderdelen? Tutorial?
of een linkje naar een website?

groet Menno
Beste Menno,

Ik heb het systeem helemaal zelf ontworpen, gebaseerd op wat ik eigenlijk wil. Sommige onderdelen had ik zelf al liggen, maar grote deel heb ik via amazon gekocht. De code heb ik gemaakt zo dat die, leest warde van twee temp sensoren, binnen en buiten, en nog van additionele sensor die ook temperatuur toont en als plus punt luchtvochtigheid.
De controle is gebaseerd op vergelijkings model van de eerste twee sensoren, en werkt op het principe als het verschil tussen buitenste en binnenste temperaturen kleiner is dan 2 graden, gaat de relais met de kachel aan, vervolgens als het verschil groter is dan 4 graden, gaat de relais met de kachel uit.
Dat is de basis.
Vervolgens voor de "nerds" onder ons, het systeem gaat de lezingen van alle sensoren op de thingspeak web site publiceren, iedere 30 seconden volgens mij. Dat is leuk om statistieken te volgen.
Er is nog een relais, die ik via een Blynk applicatie kan sturen, daarmee kan je nog een stekker aan/uit bedienen, dit is niet nodig, maar waarom niet als het kan :)

P.S. het hart/brein van de systeem is in mijn geval NodeMCU ESP8266, maar voor dit kan je best wel Arduino of ESP32 gebruiken. NodeMCU had ik al liggen.

Dit is dus concept, en die moet zich bewijzen, je kan altijd sterkere en andere componenten gebruiken, bjv relais mocht je wat krachtiger kachel willen aansluiten. Mijn relais zijn tot 10A, vandaar kachel van maar 1.8Kw. Will je sterkere kachel aansluiten, dan zou je zo en zo andere relais moeten gebruiken.

Bij interesse kan ik evt shopping lijst hier of per pb sturen van alle onderdelen die in mijn systeem geïnstalleerd zijn.

Groet,
Vladimir
 

vladnl

Actieve deelnemer
18 sep 2012
32
18
Cool gedaan, proficiat!

Qua budget tikt dat uiteindelijk toch nog best aan nee, als dit zo de helft van het jaar werkt zit je al makkelijk aan 200 EUR per jaar. Weet niet hoe tijdelijk het geheel is, maar dan was isolatie eventueel toch best handig, nee?
Bedankt!

Zeker, dat besef ik zelf ook, echter ik heb meer ervaring met electra dan met het isoleren van de garage. Isolatie is dan ook niet super duur, maar welke en hoe, daar heb ik geen idee over.
Omdat hier over middenste garage gaat, kan ik zijwanen alleen van binnen isoleren, wellicht met PUR en OSB.
Metalen deur, geen idee, Armaflex? Polystyreen? - no Idea.
Plafond, is ook van beton, relatief laag, goedkoopst is om die ook van binnen te gaan isoleren met PUR en OSB, anders van boven af waar ik in dat geval ook bitumen dakleer moet vervangen.
Achterwand kan van binnen en buiten.
Vloer, daar ben ik ook niet wijs van, moet wel super stevig zijn gezien de gewicht van de machines.

Vandaar ook beetje dit thema op de forum :)

En je heb absoluut gelijk, op lang termijn is de isolatie vele malen goedkoper dan het systeem dat ik heb gebouwd.

Groet,
Vladimir
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Bedankt!

Zeker, dat besef ik zelf ook, echter ik heb meer ervaring met electra dan met het isoleren van de garage. Isolatie is dan ook niet super duur, maar welke en hoe, daar heb ik geen idee over.
Omdat hier over middenste garage gaat, kan ik zijwanen alleen van binnen isoleren, wellicht met PUR en OSB.
Metalen deur, geen idee, Armaflex? Polystyreen? - no Idea.
Plafond, is ook van beton, relatief laag, goedkoopst is om die ook van binnen te gaan isoleren met PUR en OSB, anders van boven af waar ik in dat geval ook bitumen dakleer moet vervangen.
Achterwand kan van binnen en buiten.
Vloer, daar ben ik ook niet wijs van, moet wel super stevig zijn gezien de gewicht van de machines.

Vandaar ook beetje dit thema op de forum :)

En je heb absoluut gelijk, op lang termijn is de isolatie vele malen goedkoper dan het systeem dat ik heb gebouwd.

Groet,
Vladimir
Erg goed uitgevoerd, hou in gedachten dat alleen isoleren je in de winter onvoldoende brengt, je wilt eigenlijk altijd iets hogere temperatuur hebben dan buiten, als e.e.a. luchtdicht is hou je de luchtvochtigheid bij kou wel onder controle.

Condenseren van vochtige lucht is je vijand, 2 verdedigings linies, luchtvochtigheid onder de 60% houden en temperatuur binnen hoger dan buiten.

Ik heb mijn betonnen garage van binnenuit geïsoleerd met pirplaten met daarop gipsvezelplaat (osb of underlayment is nog handiger) een kleine kachel voornamelijk voor comfort en een ontvochtiger als noodzaak alhoewel deze in de winter weinig hoeft te doen. De werkplaats is bijna luchtdicht
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.