3x 90 watt dat is niet veel.
Volgens wat ik berekend heb moet ik 1200 wat hebben voor 24m2
En je zegt dat het heel lang duurt van 11 naar 14 graden te stoken met IR.
Hoe komt dat?
De termometer hangt niet op een plaats die aangestraald wordt door de ir-panelen. Opwarming in de buurt van de termometer gaat dus via ir opwarming van veelal houten voorwerpen (oa werkbank) die dan weer de luchttemperatuur een beetje verhogen. Hout warmt wel vrij makkelijk op maar staat de warmte minder snel af. Temperatuurwaarneming is ook iets wat behoorlijk subjectief is.
Eigenlijk is dus een temperatuurregeling van ir warmte met een traditionele kamertermostaat niet echt logisch. De termometer in de ir-straling hangen werkt ook niet. Het kostte dus wat tijd om een redelijk werkende instelling te vinden.
Vaak voelt het al aangenaam in de ruimte voordat de 14 graden bereikt is, maar metalen gereedschappen voelen dan nog vrij koud, dus laat ik de temperatuur nog wat oplopen.
Ik koos ook bewust voor de relatief kleine capaciteit: Stel dat de afkoeling erg groot is in een strenge winter en de panelen een hele periode van 12 uur in werking zijn dan kost dat bij mij 12 uur * 270 Watt * € 0,20 = € 0,65. In een absurd strenge winter van 10 koude weken die bij ons nooit voorkomt kost dat dan € 45,00. Dit is goed te overzien. Is 1200 Watt geïnstalleerd, dan gaat het in zo'n geval naar circa € 225,00 voor alleen die koude periode en dat ziet er al minder leuk uit. Dit zijn natuurlijk alleen de kosten voor dit hypothetische geval. Mijn conclusie is dat ook bij te weinig aandacht voor de werking bij ziekte of lange vakantie (!) de verbruikskosten niet uit de hand lopen.
Tot nu toe is bij mij de temperatuur nooit beneden 10 graden geweest, dus dat is veilig voor lijm en verfprodukten en vanaf die temperatuur is snel een behaaglijke temperatuur te bereiken. Uitgangspunt is wel dat ik ook over een andere warmtebron beschik om de temperatuur op te stoken. Die gebruik ik alleen als ik in de ruimte ben en dus controle uitoefen. Tot nu toe heb ik die kachel alleen nodig gehad om de temperatuur te verhogen van nachttemperatuur naar een aangename temperatuur en nooit om een werktemperatuur te handhaven.
Door de situatie in Nederland met de gasbel zijn wij sinds de jaren 60 erg opgegroeid met de gedachte dat een gasgestookte cv met convectiewarmte het ideaal is. Stralingswarmte is goeddeels uit beeld verdwenen, behalve als je over een vaak extreem dure massawarmtekachel (bijv. tegel- of leemkachel) beschikt.
Uiteraard zijn mensen die eens willen ervaren hoe het werkt welkom.
Rob