Garage Verbouwen tot echte werkplaats.

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Heb je je platte dak hiermee geisoleerd? Of de wanden?

Heb zelf mijn schuine zolderdak hiermee geïsoleerd.
Dit materiaal kan voor zowel jouw wanden als dak gebruikt worden.
Mij is wel op het hart gedrukt om bij een bestaand plat dak buiten te isoleren.
Dit omdat bij na-isoleren van binnenuit eventuele condens die ontstaat tussen je isolatie en dak nergens naartoe weg kan lopen.
Als je daar dus een kleine zorgvuldigheidsfout in maakt kan dat op langere termijn een rot dak tot gevolg hebben.

Ben overigens geen isolatie-expert en de meningen verschillen her en der op het internet nogal.
Als je het principe van condensvorming begrijpt en logisch nadenkt is isoleren niet heel moeilijk.
Vermijd zoveel mogelijk luchtzones, en als je daar niet onderuit komt, zorg dat deze goed kunnen ventileren.
Dan kan zelfs als er condens ontstaat dit vocht 'wegventileren'.

En mocht je echt heel erg twijfelen vraag dan een echte expert!

Succes.
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Heb zelf mijn schuine zolderdak hiermee geïsoleerd.
Dit materiaal kan voor zowel jouw wanden als dak gebruikt worden.
Mij is wel op het hart gedrukt om bij een bestaand plat dak buiten te isoleren.
Dit omdat bij na-isoleren van binnenuit eventuele condens die ontstaat tussen je isolatie en dak nergens naartoe weg kan lopen.
Als je daar dus een kleine zorgvuldigheidsfout in maakt kan dat op langere termijn een rot dak tot gevolg hebben.

Ben overigens geen isolatie-expert en de meningen verschillen her en der op het internet nogal.
Als je het principe van condensvorming begrijpt en logisch nadenkt is isoleren niet heel moeilijk.
Vermijd zoveel mogelijk luchtzones, en als je daar niet onderuit komt, zorg dat deze goed kunnen ventileren.
Dan kan zelfs als er condens ontstaat dit vocht 'wegventileren'.

En mocht je echt heel erg twijfelen vraag dan een echte expert!

Succes.

Een schuin dak schijnt wel iets anders te zijn. On schuine dak was door de vorige bewoner met steenwol en zonder vochtdichte laag geisoleerd. Dit is in de jaren 80 geweest (de zoon kon zich nog herinneren dat hij het gedaan heeft) en daar is niets mee gebeurd, maar dat is een dak met pannen.

Met na-isoleren kun je de luchtzone niet vermijden.
Van een isolatiebedrijf heb ik begrepen dat je met pur spuiten geen luchtzone krijgt, maar of dat geschikt is voor een plat dak weet ik niet.
Toxiq heeft zijn platte dak ook geïsoleerd, misschien weet die meer https://www.woodworking.nl/showthread.php?13192-De-bouw-van-mijn-Mancave

Zal eens bij een professional te rade gaan.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Je kunt de ruimte inderdaad opvullen tussen isolatiemateriaal en dak, een alternatief voor de muur zou zijn om van de kleine isolatieroosters te installeren.
Dus gat in de muur maken om de lucht te kunnen laten circuleren.

Maar voor het platte dak het best eens een professional raadplegen ja, al zijn die soms alleen scheutig met informatie als ze er wat werk aan over kunnen houden. :)
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Een bekende is renovatie-architect. Die zal deze zaken mogelijk vaker voor zijn kiezen krijgen bij projecten waar het gebouw wel geïsoleerd moet worden, maar niet aangepast mag worden. Zal hem vragen.
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Houten garagedeur

Afgelopen weekend de stalen garagedeur van mijn werkplaats vervangen door openslaande deuren.
IMG_0577.jpg

Het kozijnhout bij de houthandel gehaald en het plaatmateriaal voor de deuren meegenomen.

Op vrijdag heeft m'n vader het kozijn gemaakt. Toen ik thuis kwam uit m'n werk zat deze dus al in elkaar.
Op zaterdag hebben we de deuren gemaakt. Deze zijn gemaakt van 18+12+12 ocume multiplex. Bovenin hebben we een ruimte vrijgelaten waar op termijn nog een keer glas in geplaatst kan worden. Daarna de deur verdeeld in 6 vakken met behulp van een puntfreesje .
Deur.jpg

IMG_0584.jpg

Op zondag hebben we het nieuwe kozijn geplaatst en de deuren afgehangen.
IMG_0599.jpgIMG_0600.jpg

Ik heb geen hang-en sluitwerk op de deur gemaakt omdat ik de deur nooit van buitenaf open wil maken. Het is een garage die ik alleen als werkplaats gebruik en de loopdeur zit aan de andere kant (de tuin-kant).
De hardhouten lat staat nog in de grondverf, die monteer ik vandaag of morgen. Verder maak ik in de komende dagen nog een weldorpel zodat het water dat van de deur loopt niet op het kozijn loopt. Standaard weldorpels vind ik echter te diep, dus is maak zelf eentje van 25 mm hardhout.

In het voorjaar kan ik hem helemaal aflakken in de juiste kleur.

Al met al een leuke klus en een goede stap richting een comfortabele werkplaats.

Tijdsinvestering bedraagt richting 20 uur (met 2 personen, verdeeld over het hele weekend):

Kozijn maken: 2,5 uur (1 persoon)
Deuren maken: 5 uur (2,5 uur x 2 personen)
Deuren frezen: 1 uur
Oud kozijn verwijderen en nieuw kozijn plaatsen: 4 uur (2 uur x 2 personen)
Deuren afhangen, afstellen, afwerken: 4 uur (2 uur x 2 personen)

Resterend: Weldorpel maken, monteren incl. afwerklat: 2 uur
 
Laatst bewerkt:

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Fraaie deur... maar ik mis toch wel wat beveiliging tegen inbraak.

Op de deur zitten 4 axa raamboompjes (staat er 1 op de foto). Vanaf de buitenkant kun je hem niet open maken, want er zit geen klink oid op. Als je hem open wilt maken moet je de complete deur er uit breken. Ik denk dat deze deur beter tegen inbraak beveiligd is dan een gemiddelde garagedeur:). Welke beveiliging zou je nog meer willen overwegen GH1?
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
hoi fijkejan

dat ziet er mooi uit zo.leuk om te volgen zelf hoop ik zo rond maart te starten met de bouw van m.n klusschuur dus dan is het zo fijn om lid te zijn van dit forum.�� als ik het goed begrijp heb je eerst een frame gemaakt van 18 mm en daarna aan weerszijden bekleed met 12 mm multiplex.
wel een goed idee. zou het meevallen met het kromtrekken van de deuren. Ik heb al is zitten kijken voor die multiplex deurplaten maar die zijn goed aan de prijs. dit lijkt me een mooi alternatief.
eventueel zou je hem ook nog kunnen isoleren.

met vriendelijke groet van Peter
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Buitenkant is 18 mm, dan een frame van 12 mm en dan een binnenplaat van 12 mm.
Tussenruimte is een laag stilstaande lucht. De meeste hardhouten deuren hebben ook geen aparte isolatie, dus er zit verder geen isolatiemateriaal tussen
Omdat ik watervast verlijmd multiplex heb gebruikt in meerdere lagen verwacht ik geen problemen en kromtrekken. Daarbij zitten boven- en onderkant vast met raambomen.
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Ik heb al een tijdje niet meer gepost, maar uiteraard wel gewerkt.

Inmiddels heb ik een vakkenkast gemaakt voor mijn elektrisch gereedschap. Vakkenkast is gemaakt van Underlayment, volgens het idee van de Paulk ART. Persoonlijk vind ik dit erg handig; gereedschap is direct te pakken en je duwt eventuele kabels en accessoires simpelweg in het vak.

Rond de afkortzaag heb ik een kap gemaakt, het zaagsel blijft zelfs zonder afzuiging redelijk goed binnen de opvangbak. Door de trechter onderin valt het zaagsel in de afvalbak. Rechtsonder zit een aansluiting voor de stofzuiger. De kap ga ik nog verder verbeteren door hem verder dicht te maken.

Bovenop de vakkenkast heb ik een kast gemaakt voor Ikea Trofast-bakken. Dit is in mijn optiek de snelste, makkelijkste en flexibelste oplossing.

Rechts komt nog een kast waarin ik mijn boortjes kan opbergen, met bovenop ruimte voor mijn accuboren. Helemaal rechts komt een ladekast voor schroeven en ijzerwaren.

Hieronder een (panorama-)foto.
photo.jpg
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Hierbij weer een (panorama-)foto van de indeling van de garage. Ik heb inmiddels een heel stuk meer (werk)ruimte.
Voorlopig ben ik even uitgeklust aan de garage.
Dit jaar komt er een nieuw dak met isolatie op (dat laat ik doen) en dan isoleer ik de muren van binnenuit.
Verder wil ik het meubel nog een keer een egale kleur schilderen/spuiten
IMG_0856.jpg
IMG_0857.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Pascal85

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Mooi werk , maar isoleren nu je alles klaar hebt ?

Zie wel wat ideeen voor mijn nog te bouwen werkplaats

De muur waar alles tegenaan gebouwd is, is de muur die tegen het huis aan staat. Die hoeft dus niet geisoleerd te worden. Het houtrek aan de wand hing er al. die moet ik dus even weg halen als ik de nieuwe isolatie ga aanbrengen. Alle overige wanden zijn nog vrij en het dak wordt van bovenaf geisoleerd.
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Ziet er goed uit! Handig ook zo'n werkbank in het midden. Kan je er langs alle kanten bij.
Dank. Als je de ruimte hebt is een werkbank in het midden ideaal. je hebt in feite meerdere werkplekken en je kunt veel opbergen onder de werkbank.
Enig nadeel: Bij een werkbank tegen de muur is de vrije ruimte in het midden ongeveer 2 meter, nu heb ik 2 stukjes van 80 cm + 120 cm. Als ik de zaagtafel aan de kant rij heb ik een vrij stuk van ongeveer 260x300cm. Dat is voor mij ruim voldoende.
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Ik merk al direct een groot voordeel; omdat alles nu af is (en een eigen plek heeft) ben ik veel meer geneigd om de garage netjes op te ruimen en gereedschap direct terug te leggen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dank. Als je de ruimte hebt is een werkbank in het midden ideaal. je hebt in feite meerdere werkplekken en je kunt veel opbergen onder de werkbank.
Enig nadeel: Bij een werkbank tegen de muur is de vrije ruimte in het midden ongeveer 2 meter, nu heb ik 2 stukjes van 80 cm + 120 cm. Als ik de zaagtafel aan de kant rij heb ik een vrij stuk van ongeveer 260x300cm. Dat is voor mij ruim voldoende.

Heb je toevallig ook overwogen om deze werkbank rijdbaar te maken en zo ja, wat was de overweging om dat niet te doen?

Reden van vragen is dat ik in overweging ben om mijn klusruimte opnieuw in te richten. Ik heb nu aan 1 kant een vaste werkbank (die ligt altijd vol met zooi) en aan de andere kant een vaste opstelling voor een afkortzaag en nog wat kasten, maar heb daardoor geen vaste plek voor een zaag-/freestafel hetgeen ik wel graag zou willen.
Ik ben in overweging om de werkplekken langs beide zijkanten te verwijderen (misschien 1 vaste wwerkbank maar dan slechts een 40-50cm diep) en te vervangen voor een verplaatsbare werkbank in het midden met een vaste opstelling voor een zaagtafel, freestafel (bovenfrees vast ingebouwd), afkortzaag en misschien nog 1-2 'fliptop' machines.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zou de raamboompjes van je deur vervangen voor degelijke sloten.
Deze trek je van buitenaf zo open met een koevoet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.