Garage met palen en frames of enkel frames?

JosDeVerbouwer

Nieuw lid
21 jan 2024
10
0
hwzf2zJh39BHHD
Beste,

Ik wil een garage maken in houtconstructie van 6.40m x 8m met een plat dak waarbij er een sectionele poort zit over 1 van de korte zijdes (6 meter). Ik ben naar 3 houthandels gegaan voor advies over deze constructie + offerte. 2 zaken vertellen me een gelijkaardig verhaal over hoe dit stevig te maken, terwijl de 3e een ander verhaal vertelt. Daarom graag advies:

- Bij 1 zaak stellen ze me voor om dit met enkel een frame structuur te maken met SLS kepers van 38x89. Volgens hen is dit meer dan stevig genoeg en doen ze dit altijd zo. Ze willen de frames ook voor gemaakt leveren. Aan de ene kant lijkt me dit logisch dat dit stevig genoeg moet zijn gezien in de US huizen van meerdere verdiepingen met "2x4inch" frames gezet worden.

- De 2 andere zaken zeggen dat dit niet stevig genoeg is en dat ik eerst een palen structuur (6 tal palen) moet zetten en hiertussen in een frame structuur kan maken. Een van deze 2 zaken geeft me mee dat als ik het zonder palen wil doen, ik een "2x6 inch" frame constructie moet maken. Echter las ik online dat in houtskeletbouw in de US er vooral gekozen wordt voor 4x6 studs omwille van isolatiedikte en niet perse stevigheid.

De vraag is dus of ik inderdaad voor een palenconstructie + frames moet gaan of een frame constructie voldoende is?

Een bijkomende vraag over de paal constructie: 1 zaak raadt me aan om een paalvoet te gebruiken zodat de paal niet in aanraking komt met water. De andere zaak zegt dat een paalvoet altijd een scharnierpunt geeft en ik de geimpregneerde paal best rechtstreeks in de grond zet met kiezel en zand eronder en daarrond beton. Advies hierover is ook altijd welkom


Bedankt!
 
Laatst bewerkt:

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
864
219
Fundering ?
Ringbalk ?
Wat voor bodem heb je, zand, klei, nat of droog ?
En hoe ga je die breedte van 6,40 meter overspannen ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.004
2.994
Eerst betonnen fundering storten, daar frame op van 2 x 4 met eenzijdig underlayment. Buitenkant kan je dan bekleden naar keuze. Wat heb je in gedachte voor de dakconstructie? Ik zou een stalen balk boven de deur nemen en een in het midden. Dan kan je met balken van 4 meter in de lengte werken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.900
2.192
Klein-Brabant, Vlaanderen
volledig eens met @chevy66
betonplaat en daar de garage op zetten
buitenwand van de garage dient OVER de betonplaat te steken
uiteraard garage aan de betonplaat bevestigen 🤣
omwille van het opspattend regenwater geen beton rondom de garage, maar eerder kiezel oid
 

JosDeVerbouwer

Nieuw lid
21 jan 2024
10
0
hwzf2zJh39BHHD
dakconstructie is een EPDM dak. Dus bruggen/balken van 30cm hoog en 6.4m lang, daarop OSB, PIR isolatie en dan EPDM.

Er wordt inderdaad een beton fundering gestort. De ondergrond is klei grond.

Maar de hoofdvraag is dus eigenlijk of frames van 2x4 stevig genoeg zijn of als er, zoals de 2 houthandels aangeven, ook palen geplaatst moeten worden om het stevig genoeg te maken?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.004
2.994
Als je die wanden maakt zoals ik al aan gaf, voorzie ik geen problemen. Heb je al opgevraagd wat die balken van 300 hoog en 6300 lang kosten? Vergelijk dat even met mijn oplossing.
 

JosDeVerbouwer

Nieuw lid
21 jan 2024
10
0
hwzf2zJh39BHHD
Als je die wanden maakt zoals ik al aan gaf, voorzie ik geen problemen. Heb je al opgevraagd wat die balken van 300 hoog en 6300 lang kosten? Vergelijk dat even met mijn oplossing.
Wat jij aangaf voor wanden is "frame op van 2 x 4 met eenzijdig underlayment". Dat is dus vrij standaard zoals houthandel 1 aangeeft, maar de 2 andere houthandels van zeggen dat het niet zo stevig gaat zijn?


Ja ik heb de prijzen van balken. Zowel volhout van 50x300 alsook I-joists. Je suggestie met staal komen bijkomende uitdagingen bij lijkt me: hoe dik met de poutrel zijn? Zo een poutrel kost ook wel wat en is zwaar. Ga je die laten rusten op een 2x4 frame of zijn er dan ook weer kokers nodig? Hoe ga je de poutrel bevestigen op de houten constructie etc. Hoe bevestig je de 2 poutrels aan elkaar? Laswerk nodig?

Mij lijkt een dakconstructie volledig uit hout een gemakkelijkere oplossing.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.004
2.994
Hoeveel van die planken wil je op je dak leggen? Want die moeten eerder om de 30 dan om de 60. Stalen balk in het midden schat ik een hea 240. Maar daar heb je een constructeur voor. Weegt iets van 60 kg /m. Die koop je lokaal gebruikt. Boven de deur opening kom je vermoedelijk wel met een ipe 240 weg. Die stalen balken gaan gewoon op een dubbele bovenligger en worden daar aan vast gezet met een schetsplaat. Voor dit soort projecten moet je eerst met een constructeur praten, dan weet je daarna wat je bij de hout handel moet bestellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

JosDeVerbouwer

Nieuw lid
21 jan 2024
10
0
hwzf2zJh39BHHD
Over of 2x4 stevig genoeg is vind ik op deze website het volgende: Medeek Design Inc. - 2x6 Framing.

"In general, 2 x 4 wall framing is structurally sufficient for many small garages and sheds. When bearing wall heights do not exceed 10 ft. 2 x 4 framing is generally code compliant. Here at Medeek Design we typically only specify 2 x 4 studs @ 16" o.c. spacing, for small sheds and garages with a building widths less than 16 feet. All other larger structures are generally called out with 2 x 6 exterior studs @ 16" o.c. unless specified otherwise."


Gezien mijn garage breder is dan 16 feet (487cm) zou 2x4 dus niet volstaan en zou ik 2x6 frames moeten maken. Of zoals de houthandels aangeven extra palen zetten?
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.976
858
Enschede, Twente
dakconstructie is een EPDM dak. Dus bruggen/balken van 30cm hoog en 6.4m lang, daarop OSB, PIR isolatie en dan EPDM.

Er wordt inderdaad een beton fundering gestort. De ondergrond is klei grond.

Maar de hoofdvraag is dus eigenlijk of frames van 2x4 stevig genoeg zijn of als er, zoals de 2 houthandels aangeven, ook palen geplaatst moeten worden om het stevig genoeg te maken?
De praktijk in de VS is om voor meer soliditeit de h-o-h-afstand te verkleinen tot 40 cm. Sterkte krijgt een houten staketsel door het plaatmateriaal (of de planken) die erop getimmerd/geschroefd worden. Belangrijk is om voldoende bevestigingsmiddelen te gebruiken (om de 15 cm).
Voor extra sterkte kun je de boel in de constructie schoren. Dat kan met schuin ingezette en verzonken planken, of met stalen strips. Per zijde twee diametrale ( //. \\ ) schoren toepassen, bij voorkeur over de hele hoogte.

(Het antwoord op je hoofdvraag is dus ja, frames van 2x4 zijn stevig genoeg, mits… etc.)
 
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.004
2.994
De bouwnormen van de VS kan je niet een op een vertalen naar nederland. We hebben hier geen tornado's, hurricanes en sneeuwdekken van een meter.
 

JosDeVerbouwer

Nieuw lid
21 jan 2024
10
0
hwzf2zJh39BHHD
De bouwnormen van de VS kan je niet een op een vertalen naar nederland. We hebben hier geen tornado's, hurricanes en sneeuwdekken van een meter.
Dan zou je toch net verwachten dat als je het bouwt met 2x4 zoals in VS, het zeker stevig genoeg gaat zijn voor in NL/BE en de houthandel me niet komt vertellen dat er palen bij moeten om de stevigheid te garanderen?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.600
274
Als je houten frames bouwt en je zou ze wille bekleden met planken zoals in bericht #10 (2e zin) dan moet dat wel verticaal gedaan worden. Aan beide kanten. Dán alleen is het (de wand) bestand tegen knik. Horizontale planken geven hier geen enkele vorm van constructieve stevigheid.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.600
274
Dan zou je toch net verwachten dat als je het bouwt met 2x4 zoals in VS, het zeker stevig genoeg gaat zijn voor in NL/BE en de houthandel me niet komt vertellen dat er palen bij moeten om de stevigheid te garanderen?
Bij een beetje orkaan in de VS worden soms hele dorpen weggevaagd...
 

JosDeVerbouwer

Nieuw lid
21 jan 2024
10
0
hwzf2zJh39BHHD
Als je houten frames bouwt en je zou ze wille bekleden met planken zoals in bericht #10 (2e zin) dan moet dat wel verticaal gedaan worden. Aan beide kanten. Dán alleen is het (de wand) bestand tegen knik. Horizontale planken geven hier geen enkele vorm van constructieve stevigheid.
Er komt ook OSB tegen dus dat is allemaal geen probleem horizontaal of verticaal
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.600
274
Mijn verhaal blijft hetzelfde.
Mits je aan beide kanten plaatmateriaal gaar gebruiken.
Eén kant plaat en andere kant horizontale planken geeft nog steeds kans op knik.
Tenzij je alles zwaar overbemeet.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.126
432
Het punt wat iedereen over het hoofd lijkt te zien is dat de stevigheid van de lange wanden. Je hebt geen houten balken van 8 meter lang uit één stuk. In theorie moet een goed gemonteerd en stijf dak dat wel oplossen, maar ik denk dat dit de reden is dat twee bedrijven adviseren een kolom halverwege te plaatsen. Maar dat kun je ook oplossen door twee korte dwars muren te plaatsen, halverwege.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.900
2.192
Klein-Brabant, Vlaanderen
in praktijk zou ik aan een overspanning van 8 m niet beginnen
balk van die lengte zal altijd doorzakken
een reden voor zo'n lange overspanning zie ik niet
de kost is reeds een reden om ze niet te plaatsen
ze bestaan wel in die lengte
verwacht dat je een kraan of vorkheftruk nodig hebt om ze te plaatsen

1715927450116.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.