functie van de blok / bankschaaf en dunner maken van balken

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Hoi, dank voor alle reacties. Die Dicktum schaaf vind ik er ook wel mooi en handig uitzien en die Veritas is erg mooi lijkt mij, maar ook erg prijzig. Ik heb al een Kunz sponningschaaf, als ik het goed begrijp zou die ook bruikbaar moeten zijn voor het verwijderen van kleine laagjes hout om halfhout-achtige verbindingen passend te maken?
Waarom probeer je het niet gewoon? Niet ter plaatse meteen, maar op wat reststukken?
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
Schaven op een workmate achtige tafel, wil je niet. Zeker niet omdat een workmate 20cm te laag is. Zeker niet omdat een workmate veel te licht is qua gewicht.
Mijn huidige schaafprojectje maak ik op een workmate welke ik 20cm heb verhoogd met klossen. Geen gebogen rug meer zorgt voor ontspanning. Ontspanning die ik vervolgens inzet om het gebrek aangericht van de workmate te compenseren -> conclusie je wilt een werkbank.

Een beuken werkbank kost geld (ca 900 euro aan materiaal) en dan heb je een zeer goede werkbank die langer mee zal gaan dan de houtbewerker die de bank gebruikt.
 

PimH

Nieuw lid
26 aug 2016
8
7
Noord Veluwe
Voor sponningen gebruik ik sinds kort deze, nederlands fabrikaat en met wat oefenen geweldig resultaat. Ik heb m uit een kringloopwinkel voor weinig . . .
Daarnaast gebruik ik ook geregeld zo eentje:
 
Laatst bewerkt:

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@PimH: dank voor je reactie! Ik zal marktplaats in de gaten houden voor betaalbaar historisch tweedehandse schaven.

Ik heb ondertussen mijn Kunz sponningschaaf wat vaker gebruikt. Dit is momenteel de enige schaaf die ik uberhaupt bezit. Gisteren wilde ik een vurenhouten lat van 45 mm breed en 92,5 cm lang en 12 mm dikte wat dunner maken: verdunnen naar 10 mm, dus 2 mm er af.

Nou was dit handiger geweest met een wat bredere schaaf, want mijn schaaf was smaller dan de 45 mm breedte van het hout, dus heb ik aan beide zijden afgeschaafd. Ik krijg al wel wat meer handigheid en gevoel want zo hoefde ik de schaafbeitel ondanks aanwezigheid van noesten niet meer bij te stellen tussendoor. Het eindresultaat zag er aardig uit, maar het hout was niet overal perfect even dik, maar voor de toepassing was dit geen probleem. Ik heb er zelfs nog een schuine rand af geschaafd en een kleine sponning in geschaafd, want het latje komt ergens onder een raam. Het is dus vast nog niet perfect, maar ik merk dat ik wel vertrouwder raak met de schaaf.

Nu zou ik graag ten minste een schaaf willen kopen om hout wat dunner te maken en ook om ruw hout mooi glad te maken. Omdat ik een aantal Japanse zagen heb die ik veel gebruik en erg handig vind, overweeg ik een Japanse schaaf te kopen. Is dat nog iets waarvan jullie zeggen of je dat beter wel / niet kunt doen t.o.v. Westerse schaven?

Stel dat het wel iets kan zijn, dan heb ik nog een aantal vragen hier over:

1. Bij Baptist verkopen ze alleen Japanse schaven met dunne vervangbare mesjes, dus niet een schaafbeitel die je zelf moet slijpen. Op een andere webshop vind ik Japanse schaven die wel zelf na-slijp beitels hebben. Welke optie heeft de voorkeur? Ik heb zelf een Veritas slijphulpstuk en wetstenen, zelf neig ik naar een massieve schaafbeitel die ik zelf kan slijpen ipv vervangbare kleine mesjes.

2. Ik zou zowel een schaaf voor kleine precieze afwerking willen als ook een schaaf om wat meer materiaal (dikte) te kunnen wegnemen, bijv. enkele millimeters van een balk. Het is mij niet duidelijk welke schaaf ik moet hebben voor het wegnemen van wat meer materiaal, bij Baptist lijken de meeste Japanse schaven hetzelfde en dus voor wat fijner werk. Volgens deze website:


...zou ik een "Herashi-kanna" schaaf moeten hebben. Ik kan dit echter nergens in Nederlandse webwinkels vinden?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
2. Ik zou zowel een schaaf voor kleine precieze afwerking willen als ook een schaaf om wat meer materiaal (dikte) te kunnen wegnemen, bijv. enkele millimeters van een balk. Het is mij niet duidelijk welke schaaf ik moet hebben voor het wegnemen van wat meer materiaal, bij Baptist lijken de meeste Japanse schaven hetzelfde en dus voor wat fijner werk. Volgens deze website:
.. en dat is heel persoonlijk.
Voor grove voorbewerking waarbij ik veel wil afnemen wissel ik af tussen een Stanley nr. 5 en een houten schaaf met smalle beitel (35-40 mm. schat ik) - allebei met een iets ronde geslepen beitel. De nr. 5 heeft meer gewicht en lengte, wat soms prettig is. Het houten schaafje schaaft heel makkelijk repen omdat de beitel zo smal is.

Ik zou zeggen, staar je niet blind op Japanse schaven. Zeker als het gaat om snel veel afnemen, is een houten voorloper (40-50 cm. lengte) van Marktplaats net zo goed als een dure, nieuwe Japanner.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
699
734
de buurt van den bosch
De 5 en de 5 1/2 zijn echte werkpaarden,zeer geschikt voor grof werk,al hoewel ik de 5 1/2 gebruik als zoetschaaf.met houten schaven(japanse schaven)is het afstellen weer wat moeilijker.Voor wat je vraag betreft lijkt mijn de 5 1/2 het meest geschikt.Dieter schmid fine tools in berlijn heeft redelijk veel keus in japanse schaven.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor jullie reacties. Mijn oog is op Ulmia schaven gevallen, misschien geen goedkope keus, maar omdat ze van hout zijn ogen ze mooi. 2e hands is ook een optie maar ik zie momenteel geen voorloper in goede conditie op marktplaats...


Ik zie bijvoorbeeld een lange en minder lange versie van een houten voorloper van Ulmia (60 en 48 cm). Zou die 48 cm lange versie iets zijn? Of heb je liever direct 60 cm? Zelf neig ik naar 48 cm. Jammer genoeg niet bij Baptist te koop...
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi, ik zie nu een Stanley voorloper 5 te koop op Marktplaats samen met 2 andere schaven. (kopshoutschaaf en kabinetschaaf, is dit een andere naam voor een sponningschaaf?) Zou dit een afdoende kwaliteit schaaf zijn?

 
Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Dit is een vrij nieuwe inderdaad. Voor oude Stanley schaven is de vuistregel: kies er een met houten handvatten.
Er zijn nog veel meer nuances in de jaargangen, maar tenzij je daarin wilt verdiepen, is dat een handige houvast.

Voor houten schaven zou je ook eens bij een grotere kringloop kunnen kijken, daar ligt vaak wel oud gereedschap voor weinig.
Zolang de schaaf compleet is en het hout niet gescheurd is of vol houtworm zit, zijn die vaak weer makkelijk bruikbaar te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Zoals je ook tijd hebt moeten investeren in het leren slijpen van je schaafmes, zal je ook tijd moeten investeren in het leren afstellen van je schaaf. Zo ingewikkeld is het niet. Ik vindt het makkelijker dan een stanley. Je moet gewoon niet te hard slaan. Gewoon paar kleine tikjes, even over de zool kijken, kleine correctie, proef schaven en dan eventueel nog iets dieper zetten. Als je het regelmatig doet, dan weet je gevoelsmatig al hoe ver je mes uit moet steken. Het is gewoon een kwestie van doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit en mink

gvanheel

Nieuw lid
22 nov 2012
16
7
Dank voor jullie reacties. Mijn oog is op Ulmia schaven gevallen, misschien geen goedkope keus, maar omdat ze van hout zijn ogen ze mooi. 2e hands is ook een optie maar ik zie momenteel geen voorloper in goede conditie op marktplaats...


Ik zie bijvoorbeeld een lange en minder lange versie van een houten voorloper van Ulmia (60 en 48 cm). Zou die 48 cm lange versie iets zijn? Of heb je liever direct 60 cm? Zelf neig ik naar 48 cm. Jammer genoeg niet bij Baptist te koop...
henk boskoop op marktplaats, heeft er altijd wel een voorloper tussen zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.