Frencken Nova Col D4

Bertocello

Actieve deelnemer
4 aug 2023
49
47
Bree, Belgie
Mijn huidige bezigheid is houten bloembakjes maken voor buiten, balkon of terras. Tot nu gebruikte ik Poly-urethaan lijm (bruislijm) of titebond 3, beide voor de waterbestendige eigenschappen. Ik wil nu iets dat nog beter is, vandaar het lokaal geproduceerde Frencken nova col D4. Voor mij zijn de open tijd en perstijd/kracht prima. Ook de waterbestendigheid waardeer ik. Echter zie ik op het data blad dat de minimum verwerkingstemperatuur 15° zou zijn. Dat vindt ik extreem hoog. Dat zou betekenen dat ik alleen in de zomer die lijm kan gebruiken. (ik werk in een onverwarmde kelderruimte). Concurrerende vergelijkbare lijmen kunnen verwerkt worden tussen 5° en 10°. Heeft iemand ervaring met deze lijm?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.205
1.150
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat dat een goede instructie van Frencken is - PVAc lijmen werken niet goed bij lage temperaturen. Mocht je toch een lijm zoeken waarbij de fabrikant een ruimer temperatuurvenster 'toelaat' (of dat nou wel of niet aan te raden is), kijk dan naar Bison (Griffon) KM45, da's ook een D4 PVAc.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bertocello

jorisvh

Post veel
Rectavit zegt voor de 233 ultra (nog een D4 PVAc uit onze streken):
”ideaal tussen 15-25grC en 50-70% RV”
bij de D2 en D3 varianten staat hetzelfde en daar staat expliciet “min 5-7grC MMFT” (minimum film vorming temperature) bij.

ik interpreteer dat niet als dat de lijm onder 15gr niet gebruikt kan worden. open tijd en perstijd gaan wel zeker langer zijn.
bij 10-15gr zou ik het proberen en na enkele dagen testen of de eindsterkte voldoende is.

• Leuk
Waarderingen: Bertocello

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.796
3.437
In mijn ervaring heb je langer plezier van plantenbakken die met rvs nagels of schroeven in elkaar gezet zijn. Lijm en buiten zijn geen goede combinatie.

• Leuk
Waarderingen: ornament en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.