Freestafel met Incra freeslift

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Mijn huidige freestafel is aan vervanging toe (vind ik zelf).

Ik zit al een hele tijd te kijken naar de Incra freeslift. Maar het vinden van een passende frees daarvoor is wat lastig (het moet een USA-model zijn, dus met een ronde schacht). Gereedscappro verkoopt de AEG, maar die is maar 1400 watt; dat vond ik wat weinig (heb tot nu toe de Triton TRA001 gehad, die meer vermogen heeft).
Ik kwam in de UK de incra freeslift tegen met een AUK frees van 2400 watt, die (inclusief verzending en importheffingen) maar iets duurder was dan de combinatie met de AEG.
Dus ik heb mezelf getrakteerd op een (iets te vroeg) kerstkado:

IMG_2520.jpg

IMG_25231.jpg

INCRA Mast-R-II freeslift met AUK frees. Met apart besturingskastje met nullastschakelaar en snelheidsregeling.
Het is er een met een Engelse stekker, maar voor een paar euro ook een verloopstekker gekocht om 'm voor nu al te kunnen gebruiken.
Als ik 'm in de freestafel ga inbouwen, ga ik de Engelse kabel vervangen door een Europeese. In het kastje dit deze gewoon met vlakstekers aan de schakelaar vast, dus dat is makkelijk te zoen zonder verlies van garantie.

En het plan is om het geheel nog een leuke upgrade te geven (zoals jullie van mij gewend zijn dat ik dat vaker doe bij machines), maar daarover later meer...
(ik houd jullie nog even in spanning tot ik alle details daarvan heb uitgewerkt)
Eerst in de kerstvakantie de kast maar eens gaan bouwen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Gefeliciteerd. Goede keuze. Ik heb gewoon de stekker er af gehaald. Er zitten twee kleine nadelen aan deze combi. De hoogte instelling is gevoelig voor stof. Met name zwart en groen mdf. Verder was ik heel blij geweest met een toerenteller. Toen ik deze combi kocht waren er nog geen kantelbare freestafels. Die keuze had ik graag gehad. Of ik dan een andere keuze had gemaakt weet ik niet. Ik ben nog steeds blij met de combi.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
waarom onthou je ons de prijs ?
of wil je het spannend houden, zodat we het bij deze temperaturen warm krijgen ?
De prijs, zie de link die ik erbij plaatste, maar uiteindelijk met een kortingscode van een youtuber (10MINUTEWORKSHOP) nog steeds 1100 euro (helaas)
Ik wil het inderdaad spannen houden, maar meer ivm de plannen die ik er verder mee heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik heb al jaren zo'n AUKTools freesmotor en kan zonder enig voorbehoud zeggen dat ik er nooit spijt van heb die gekocht te hebben toen ze net uitkwamen. Dat was toen echt een gok, want ze hadden nog geen enkele naam opgebouwd. En zeker niet met deze Porter-Cable-stijl freesmotoren. Mijn Mark I versie is weliswaar niet zo krachtig als de nieuwere versies, maar sterk genoeg voor wat ik ermee doe. De spindel draait mooi stabiel (vrijwel geen run-out) en de motor is zeer betrouwbaar gebleken. Toen ik 'm kocht (overigens gewoon met Eurosteker) hadden ze de toerenregeling er nog niet bij, dus die heb ik er later bij gekocht. Montage was zo gebeurd en ook die heeft nooit problemen opgeleverd.

Ik ben het wel met de eerdere opmerking eens dat het fijn was geweest als er een betere indicatie van het aantal toeren was geweest. Maar, omdat ik ergens heb gelezen dat het toerental lineair zou verlopen heb ik zelf maar een stickertje gemaakt (zie bijlage). Het zal vast niet helemaal correct zijn, maar voor wat ik ermee doe is het toereikend.

Kortom: wat mij betreft zijn de prijs en kwaliteit goed in verhouding bij dit product. Het is bovendien zo'n beetje de enige motor die zonder geklooi in Amerikaanse freesliften past. Een alternatief is om eens te kijken op de site van Sauter bij onze Oosterburen. Daar hebben ze ook mooie freesmotoren/tafels/liften.
 

Bijlagen

  • label_toerenregeling_auk_tools_router_motor.pdf
    12,1 KB · Weergaven: 31

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Even een sneak preview van de vorderingen van het project.
De aanpassing is een elektrische hoogteverstelling.
Dus met een druk op de knop de hoogte veranderen.
Voor de test alleen nog maar met een omhoog/omlaag-knop, maar de bedoeling is om ook een knop te maken om de frees automatisch geheel omhoog (freeswissel) en omlaag (parkeerstand) te laten gaan. En als het lukt ook een functie om de bovenkant van het freesbit precies gelijk te laten stoppen als de bovenkant van de tafel, dus het 0-punt. Maar daarvoor ben ik nog aan het stoeien met de Arduino-code.

Met dank aan @Jan van den Broek, die afgelopen woensdag voor mij met de draaibank een gat in het uiteinde van de originele spindel geboord (met een stelschroef) om deze spindel te verlengen met een as 8 mm, die naar de motor gaat. En 2 verlengstukken gedraaid (met Amerikaans UNC-draad erin getapt) om de motor aan de onderkant van de freeslift te bevestigen.
IMG_2530.jpg

Hieronder de aanpassing die Jan voor mij heeft gedaan aan de draadspindel:
IMG_2532.jpg

Ik moet alleen een sterkere stappenmotor bestellen, degene die ik nog had liggen is te zwak. Dus het filmpje volgt later.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Dit is een mooie toevoeging aan je freeslift. Ik heb zo'n incra stofbak eronder gemaakt. Daar kan ik dit niet in kwijt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.