Ik heb ooit eens een setje simpele freessjablonen gekocht en vroeg mij af of ik deze kan gebruiken met mijn (Katsu) bovenfrees? Ik heb het idee dat ze ontworpen zijn voor een onderfrees.

Deze zijn inderdaad bedoeld voor een freestafel(tje). Ik denk dat jij dat met "onderfrees" bedoelt. De meeste bovenfrezen kan je gemakkelijk inzetten als onderfrees. Schroef m simpelweg onder een plank met een gaatje. Gebruik daarvoor de al aanwezige gaatjes voor de verwisselbare/vervangbare zool. Fixeer deze plank op je werkbank of bijvoorbeeld in je workmate.
Gebruik een rechte frees met een kogellagertje. Stel m in de hoogte zo af dat de kogellager je freessjabloon raakt (zie afbeelding 2 in je link) druk het sjabloon tegen je materiaal (afbeelding 3) en haal m langs de draaiende frees.
Voor incidenteel gebruik heb je geen inlegplaat nodig. Als je vaker gaat toepassen en met verschillende freesbits gaat werken, heeft een inlegplaat zeker voordelen.klinkt goed, ik kwam op deze thread van iemand die een soortgelijke opstelling heeft gemaakt. Hier is gebruik gemaakt van een inlegplaat, die heb ik dan weer niet maar lijkt mij ook wel wat werk die strak in de plaat te positioneren.
poepsimpellijkt mij ook wel wat werk die strak in de plaat te positioneren.
Heb ik verdorie weer iets gemist....die sjaboon met een klem op het werkstuk vast zetten + er 2 schroeven doormurwen
klaar is kees