Nou, die blauwe freesblok kan je inderdaad gewoon gebruiken, het ziet er geen topkwaliteit uit, maar hij zal zijn werk wel doen.
Kijk eens op de site van Felder, daar zie je perfect hoe een veilige frees er moet uitzien, en je ziet ook het bijhorend prijskaartje. Je ziet zelfs het toepassingsgebied voor de desbetreffende frees. Overloop ze allemaal maar eens, zie je direct wat er allemaal op de markt is.
Het is wel zo dat je thuis doet wat je wil, en op de machine plaatst wat je wil, maar zeker als je niet al teveel ervaring hebt zou ik zeker opteren voor het veiligste materiaal. Zelfs een cirkelzaagblad op een zware haakse slijper zie je dan wel eens

Heb de man ineens stapelgek verklaart, maar die was zich van geen kwaad bewust.
Dat mec. frezen sneller verspanen is waar, de houtafname gebeurt namelijk veel agressiever, maar in onervaren handen levensgevaarlijk.
Vijf jaar geleden was ik getuige van een zwaar ongeval met een mec. verlijmfrees van 100mm hoogte, de man in kwestie gaat nu door het leven met 3 1/2 vingers minder aan de linkerhand, die waren gelijk gehakt.
De urgentiearts is nog komen kijken naar de resten, maar daar was niks meer van te recupereren

En nu we toch wat gruwelverhalen oplepelen, 22 jaar geleden heb ik een verticale freesmachine met een motor van 7.5pk, en op de spindel een grote profielfrees, weten blokkeren op de onderarm van een collega, die was met de linkerarm tussen voorste geleider en frees gesukkeld. Resultaat, onderarm geamputeerd op 10cm onder de elleboog, en voor de rest van zijn leven verder met een prothese.
Om maar te zeggen, die klomp ijzer op de spindel stopt voor niks, de krachten die hier vrij komen zijn niet te schatten. Bezint eer ge begint is in dit geval zeker van toepassing.
Mvg,
André