Freesmachine met lift in de workmate

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.969
112
West-Friesland
Ik heb ook eindelijk weer eens een project(je) gedaan om hier te plaatsen.
afb 01 en 02.jpg
Het begon allemaal toen ik bij Lidl een kleine freesmachine na het verslag van Roeland voor mijn schoonzoon had gekocht, waarmee hij tot nu toe erg blij mee is, afb. 01.

Omdat ik zelf een freestafel heb besloot ik voor mijn schoonzoon een freestafeltje te maken die vanwege de kleine ruimte in een workmate geïnstalleerd kan worden, afb. 02.

Bij forumlid Vigier (Joris) heb ik via ons marktplein een freesplaat, lift en bijbehorende spullen overgenomen.
Freestafel lift en wat bijbehorende spullen

Na een tijdje YouTube filmpjes bekijken heb ik toch de meeste inspiratie en kennis hier van het forum gehaald en toen ben ik toch maar begonnen.
Omdat dit verslag gemaakt is nadat alles al gereed was zijn vele afbeeldingen later gemaakt.

afb 03 en 04.jpg
Alle spulletjes bij elkaar gezet maar wordt later nog aangevuld met een langere aanslag (fence), afb. 03.
Allereerst een plaat hout vinden dat ervoor geschikt is, nou die had ik gauw gevonden.
Van een oud hondje de wieltjes van slechte kwaliteit verwijderd en aan de gang, afb. 04.

1. Het bewerken van de bovenkant van de plaat voor de freeslift.
afb 5 en 6 en 7.jpg
De freesplaat vastgezet en afgetekend en de lift aan de andere kant vastgezet en afgetekend.
Het lift gat met de decoupeerzaag 10-15 mm groter eruit gezaagd (maar bleek later iets te klein) afb. 5.

Omdat de freesplaat maar 5 mm dik is wilde ik zoveel mogelijk hout onder de freesplaat behouden.
De ruimte voor de freesplaat eruit gefreesd, maar daar ging niet helemaal goed (zie rechterkant).
Dan de uitsparingen voor de verstelmoeren van de aanslag uitgefreesd en de gleuven voor de verstekgeleider
of de veerplank (featherboard), afb. 6.

Het koste enige tijd om mijn mis-kleum te repareren maar toch redelijk gelukt, afb. 7.

2. Het bewerken van de onderkant van de plaat voor de freeslift.
afb 8 en 9.jpg
De vier MDF-latjes vastgezet waarmee de plaat het in de workmate wordt geklemd afb. 8.

De 2 bovenste boutjes waarmee de freesmachine in de lift vastgezet wordt waren niet goed bereikbaar en staken te ver uit waardoor de lift niet prettig erin en eruit gehaald kan worden.
Door 2 gleufjes te frezen voor het vast en losschroeven van de freesmachine en 2 openingetjes in de gleuven te maken voor het in en uithalen van de lift was dat probleem verholpen, afb. 9.

3. Het samenbouwen en plaatsen van de lift en freesplaat.
afb 10 en 11 en 12.jpg
De losse onderdelen voor het samenbouwen, afb. 10 en 11 en 12.

afb 13 en 14 en 15.jpg
Eerst de lift aan de freesplaat, afb. 13, en 14 en 15

afb 16 en 17.jpg
Dan de boutjes om de freesmachine vast te zetten, afb. 16 en 17.

afb 18 en 19.jpg
Als laatste de batterij eronder, afb. 18 en 19.

afb 20 en 21.jpg
Een 10 mm rechte frees erin op de hoogste stand en op de laagste stand, afb. 20 en 21.

wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.969
112
West-Friesland
afb 22.jpg
Voor een juiste hoogte van de freesplaat een stukje dun karton en een zeer dun naamkaartje gebruikt, afb 22.

afb 23 en 24 en 25.jpg
De freesplaat in de houten plaat vastgezet, afb. 23 en 24 en 25.

afb 26 en 27.jpg
Een plastic pijpje in de afzuiging gelijmd en een stukje rubberslang met verloop voor de afzuiging, afb. 26 en 27.

afb 28 en 29.jpg
Keuze voor een veerplank (featherboard) of verstekgeleider, afb. 28 en 29

afb 30.jpg
Het eindresultaat, afb. 30.

Het ziet er goed uit maar ik heb mijn twijfels over de kwaliteit van de lift, het omhoog en omlaag draaien van de freesmachine gaat niet strak en ik vraag mij of deze goed op zijn plaats blijft zitten bij het frezen.

Maar de tijd zal het leren of dit toch een koopje is of niet, want aan de prijs ligt het niet.
Mvg, Ger.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.437
313
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb een soortgelijke freeslift van Ali en merkte idd dat tie langzaam naar beneden zakte, ik heb toen een kleine klemtang gepakt met een lapje rubber van 2-3mm diken die heb ik om de schroefdraad gezet waarmee de frees omhoog en omlaag gedraaid wordt, niet te strak maar genoeg om m tegen te houden het stukje slag dat hij dan nog heeft is zo klein dat het niet meer van belang is.die kun je er gewoon op laten zitten en toch verstellen.

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.969
112
West-Friesland
Ik heb een soortgelijke freeslift van Ali en merkte idd dat tie langzaam naar beneden zakte, ik heb toen een kleine klemtang gepakt met een lapje rubber van 2-3mm diken die heb ik om de schroefdraad gezet waarmee de frees omhoog en omlaag gedraaid wordt, niet te strak maar genoeg om m tegen te houden het stukje slag dat hij dan nog heeft is zo klein dat het niet meer van belang is.die kun je er gewoon op laten zitten en toch verstellen.
@fanitc
Bedankt voor je reactie, maar zou je hier een afbeelding van willen plaatsen?
ik heb nl. nog niet helemaal in beeld hoe je het precies gedaan hebt.
Alvast bedankt, mvg Ger

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.437
313
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb m er ff bijgepakt, ik had speling op de lift zelf, die ik blijkbaar nooit heb opgemerkt en opgelost, de motor hangt met zijn gewicht aan de lift dus die ging niet op en neer, dus had ik deze oplossing20250724_151528.jpg
Zoals ik eerder had verteld.
Toen ik m zo had liggen voelde ik plots de speling en dacht dat moet opgelost kunnen worden en dat klopt, het stelboutje wat onderaan de hoogteverstelbout zit hier in de blauwe 'cirkel'
20250724_151500~2.jpg
nadat ik die heb aangedraaid komt de kop van de verstelbout strak tegen de plaat te zitten en afhankelijk van hoe strak je hem zet kun je dus de kracht die nodig is, om de hoogte instelling te veranderen, aanpassen.
Ik hoop dat het zo duidelijker is.

• Leuk
Waarderingen: Spaander

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.