Frake tuintafel met kruispoot

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
88
53
Noordwijk
Graag zou ik een plannetje toetsen op haalbaarheid.
Ik heb een tuintafel in mijn hoofd van 100x100cm vierkant, zonder poten in de hoeken. Maar krijg ik dit stabiel genoeg?

Ik dacht nu aan:
- Een kruispoot opgebouwd uit 45x120mm vuren (geschilderd). Twee kruizen halfhouts verbinden, en dan inzagen zodat ik ze over elkaar kan schuiven. Verticaal asymmetrisch: buitenmaat kruis 70cm onder, 50cm boven.
- Een blad van thermo frake, met een verticale regel rondom. Ik vond hier in de buurt betaalbare delen van 18x90mm.

Zie hier twee plaatjes van wat ik in gedachten heb. Staat leuk op de tekening, maar ik heb er geen gevoel bij of dit tot een bruikbare tafel leidt. Zou het blad met deze constructie stijf genoeg worden? En is het kruis voldoende gedimensioneerd om de tafel niet bij het minste of geringste te laten kantelen?

En hoe gedraagt frake zich m.b.t. werken en schotelen? Is die 90mm oke, of kan ik deze toch beter nog een keer doormidden halen?

Bijlagen

• Screenshot 2025-05-03 224458.png
    Screenshot 2025-05-03 224458.png
    280,1 KB · Weergaven: 22
  • Screenshot 2025-05-03 224559.png
    Screenshot 2025-05-03 224559.png
    396,8 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.922
2.487
Klein-Brabant, Vlaanderen
een cafehouder heeft mij ooit verteld dat een 3-poot het beste is om een tafel stabiel te plaatsen
die man had uiteraard een reeks tafels die continu verschoven
gewicht van de poten, en dus de laagte van het zwaartepunt zijn voor stabiliteit een belangrijke faktor

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
88
53
Noordwijk
Dat kan ik me voorstellen, een driepoot wiebelt nooit. Maar het voeten- en stoelen-management vind ik een ramp bij driepootjes, net als bij vierpoten die diagonaal onder de vierkante poten staan.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
134
82
Zuid Holland
Het ziet er niet heel stabiel uit, zoals gezegd maakt het gewicht ook wat uit. Niet alleen dat, maar vooral de hoogte van het zwaarte punt is belangrijk voor stabiliteit. Een laag zwaartepunt geeft meer stabiliteit. Als je de lijn van onderkant van je poot projecteert op het blad, wat is dan de afstand vanaf de hoek van de tafel loodrecht op deze geprojecteerde lijn? Deze afstand bepaalt het kantelmoment wanneer er iemand een beetje op de hoek van de tafel leunt. Hoe kleiner hoe stabieler. Als je de poot 45 graden draait wordt deze afstand al wat kleiner.

1746341938668.png

Het lijkt me dat de kruis poot ook flink in de weg zit voor je voeten. Als je beenruimte wilt hebben bij dit soort kleine tafels kun je eigenlijk alleen werken met een centrale poot met een brede zware stalen plaat als voet.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.354
512
als je echt stabiel wilt gaat er niets boven 4 poten op de hoeken
dat kan je bereiken door het kruis een kwartslag te draaien en de afstand die hierboven gevraagd wordt 0 te maken

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
88
53
Noordwijk
Tja, de natuurkunde liegt niet natuurlijk. Ik begrijp dat de beste stabiliteit bereikt wordt op de genoemde manieren. Ik wil eigenlijk op zoek naar de grens en "net genoeg" stabiliteit hebben. Ik kwam bijvoorbeeld deze tafel van 100x100 tegen met dezelfde poot. Ziet er net zo slank uit maar zonder hem te voelen is het natuurlijk terecht de vraag hoe stabiel deze daadwerkelijk is.

3252baa1-c86e-5315-a70f-5d340926bc54

Ik denk dat ik eea toch nog wat groter maak en dan maar gewoon een proefje maak van de poot. Die kan ik dan altijd nog recht of diagonaal eronder zetten afhankeleijk van wat fijn voelt.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.354
512
hij blijft staan en een pot thee is geen probleem
maar als je er op wilt leunen komt er een moment dat hij kiept

jorisvh

Post veel
voor zo’n lichte tafel moet je grondvlak bijna even groot zijn als je tafelblad, vrees ik.
met deze poot is je grondvlak 0,7*0,7~0,5m2, maw de helft van het oppervlak van je tafelblad ligt erbuiten.

het zwaartepunt van je tafel ligt op ~35cm van de groene lijn in de schets van @michielr. het hoekpunt ligt ook op 35cm
m.a.w., komt er op dat hoekpunt meer gewicht dan het gewicht van je tafel, dan kiept ze om. ik schat dat de tafel 20kg weegt?
even op die hoek steunen bij het rechtstaan en ….

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.