Forstnerboor (35 mm) met diepte-aanslag

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.658
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
goeienavond, jan,
lijkt mij interessant omdat je dan geen boorstandaard nodig hebt + daarop de diepte moet instellen
eigenlijk zocht ik er een van wolfcraft
maar op amazon.de doken andere types op
ik kreeg een afschuwelijk lange link
dus zoek zelf op 'SNAP/MB/35DS'

1740688140433.png

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.658
2.407
spaanafvoer is omwille van de dieptestop inderdaad een aandachtspunt
ik verdiep mij in de forstnerboren 35 mm omdat ik een opdracht voor glijdeuren heb
om die te hangen is er een boorgat van 35 mm nodig . . . tot op een bepaalde diepte
voor kasten heb ik een ecodrill
daar is de afstand tot de rand meestal 5 mm
max 10 denk ik

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.658
2.407
Ik heb er een van festool. Zat volgens mij bij een oude lr 32 set. Lang geleden. Werkt prima op de bovenfrees.
'er komen andere tijden' zong bdg
als vertaling van 'times they are gonna changing'
geen forstner meer bij festool
tenzij je op de machine doelt ipv het mesje
nu ja, die dingen biedt festool meestal vanuit een leverancier aan met daarop zijn logo

1740700315557.png

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
196
131
Kapellen (Antwerpen)
Ik heb zowel de versie van Festool in gebruik (zat inderdaad bij de LR32 kit) als eentje van CMT en een Chinese die ik eigenlijk gekocht heb voor instelbare boormal.
De eerste twee zijn allebei zonder aanslag, die gebruik ik met de bovenfrees zodat de diepte heel precies ingesteld kan worden en het gat altijd exact recht "geboord" wordt. Met stofafzuiging werken is voor dit soort toepassingen echt een voordeel.

De Chinese gebruik ik eigenlijk alleen als ik in een deur werk die ik niet op de werkbank kan of wil plaatsen en daarvoor is die best geschikt. De tandjes zijn fijn scherp waardoor zelfs met een accuboormachientje heel gemakkelijk geboord kan worden. De aanslag is redelijk in te stellen - een inbus op een ronde schacht vastdraaien is nooit echt heel precies - en omdat de aanslag met de boor meedraait, laat die op het materiaal een lichte kring achter. Op een geschilderde deur is dat vervelend.

Ik vraag me af of dit zo werkt. Die aanslag verhindert de afvoer van materiaal. Je moet het dus in stapjes doen en hopen dat de aanslag en de spanen geen kringen maken rond het gat.
Dat klopt - de aanslag van de Chinese versie heeft daar uitsparingen voor, maar de spanen blijven daarin zitten en omdat je niet met geïntegreerde stofafzuiging werkt, heb je nadien wel wat stofzuigwerk.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.168
3.362
Gaanderen
Forstnerboor, beslagboor of cilinderkopboor zijn benamingen voor boren uit dezefde groep. Ik vermoed dat mijn oude beslagboor van festo bij Zobo/bruck of Leitz komt.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.169
608
Noord-Veluwe
Het is zeker niet goedkoop, maar Famag heeft keurige dieptestops voor Forstnerboren. Die zijn wel zo gemaakt dat de spanen netjes afgevoerd worden.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.658
2.407
een Chinese die ik eigenlijk gekocht heb voor instelbare boormal.
die boormal lijkt mij handig
gebruik ik met de bovenfrees zodat de diepte heel precies ingesteld kan worden en het gat altijd exact recht "geboord" wordt.
je geeft mij een nieuw idee
had er nog nooit aan gedacht om die 35 mm in een bovenfrees te stoppen
omdat de aanslag met de boor meedraait, laat die op het materiaal een lichte kring achter.
inderdaad een aandachtspunt

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.169
608
Noord-Veluwe
Als je die 35 mm Forstner in een bovenfrees gaat doen, dan hoop ik dat je het toerental van die frees flink omlaag kunt halen!

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
553
309
‘s-Hertogenbosch
Inderdaad met een lager toerental boort het wat rustiger, 10000 tpm is best veel om te boren…. echter omdat het vaak over een diepte gaat van 13-15 mm is een korte slag in de diepte en er heel snel weer uit niet belastend voor de boor dat hij warm wordt. Je moet een boor te vreten geven en niet laten verbranden ( is mij twee keer overkomen, en dan is de hardheid eruit)
Al doende leert men…. Mijn leergeld heb ik in het gulden tijdperk betaald en ligt ongeveer bij zo’n fl 35,— .
Hetzelfde geldt voor een gewone freesbit als je die te traag voert wordt hij ook te heet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.