Flip Top mobiele werkbank

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
177
7
goeie dag,

Heeft er iemand al ervaring met het bouwen van een flip top mobiele werkbank?
Een foto zou leuk zijn van hoe jullie het hebben aangepakt.

1782301486896.png



Groetjes
Jan Mangelschots
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.739
3.177
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een foto zou leuk zijn van hoe jullie het hebben aangepakt.
helaas geen foto van mijn kant

voor de flipflop volstaat het idee van dat plaatje
het blad draait rond een staaf in het corpus
blad wordt op de 4 einden vastgehouden

1782309277035.png

op zich is het een leuk idee
aan ieder om af te wegen of het in zijn werkhuis of manier van werken past
mijn boorstandaard gebruik ik als mobiele kolomboor
die heeft dus geen vaste plek
maar bv 2 slijpmolens zou wel een idee zijn

wielen onder het corpus hoeven niet besproken te worden
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.739
3.177
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een paar jaar geleden was er geen Youtuber die dit niet maakte. Tegenwoordig kom je deze nooit meer tegen. Dat zegt genoeg, denk ik.
tja, op JouwBuis, wat niet mijn favoriete plek is, verwacht ik veel lui die iets 'nieuws' willen brengen, opvallen, of 'punten' sprokkelen
die flipflop is iets leuks, en als het je past, of je krijgt van het idee de kribbels, dan ga je er voor

ik heb deze van @Charel09 met veel interesse gevolgd
hij had een heel specifieke vraag
en heeft een heel specifieke oplossing uitgewerkt 👏

mogelijks is deze flipflop hier reeds aan bod gekomen
het idee en de mogelijke oplossingen bekoren mij
niettegenstaande ik het zelf niet ga uitwerken, omdat aan de praktische uitvoering geen nood heb, of er voor mijzelf geen nut in zie
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
177
7
helaas geen foto van mijn kant

voor de flipflop volstaat het idee van dat plaatje
het blad draait rond een staaf in het corpus
blad wordt op de 4 einden vastgehouden

Bekijk bijlage 169086

op zich is het een leuk idee
aan ieder om af te wegen of het in zijn werkhuis of manier van werken past
mijn boorstandaard gebruik ik als mobiele kolomboor
die heeft dus geen vaste plek
maar bv 2 slijpmolens zou wel een idee zijn

wielen onder het corpus hoeven niet besproken te worden
Het idee is om inderdaad de slijpmolen die nu in de kast staat erop te zetten en dan de bandschuurmachine.
Met het idee van meer plaats over te houden en toch flexibel te kunnen werken.
Groetjes
 

JochemK

Post veel
15 okt 2016
753
374
Het Groene Hart
In mijn werkplaats zijn alle horizontale oppervlakken altijd gevuld met spullen die ik 'even' uit m'n handen moet leggen. Ik verwacht dat als ik zo'n soort constructie zou maken, ik om te wisselen eerst een hoop spullen zou moeten verplaatsen.

Een slijpmolen (werkbankslijper) is niet zo heel groot toch? Kun je dan niet beter je karretje iets groter maken zodat beide apparaten er op kunnen? Dan hou je ook de ruimte onder het werkblad nog over voor lades / planken om iets op te bergen.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.123
117
Omgeving Amersfoort
Deze fliptop-banken komen ook in mijn feed op youtube naar voren.

In eerste instantie lijkthet een slimme oplossing maar ik heb wel altijd mijn bedenkingen.

allereerst nemen de 2 machines dezelfde plaatst in, of ze nu ondersteboven gemonteerd zijn of gewoon op 2 plankjes onder elkaar in een kastje.

met een beetje zware machine lijkt mij het draaien zowat net zoveel moeite te kosten als het spul wisselen met uitzondering dat je 1 machine eerst even ergens anders moet neerzetten.

ik vind zo'n workbench meer een gimmick, lijkt wel alsof dat een keer of wat door iemand op YT is gezet en de halve houtbewerkende goegemeente aan influencers is hier mee aan de haal gegaan.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.556
1.373
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In mijn werkplaats zijn alle horizontale oppervlakken altijd gevuld met spullen die ik 'even' uit m'n handen moet leggen. Ik verwacht dat als ik zo'n soort constructie zou maken, ik om te wisselen eerst een hoop spullen zou moeten verplaatsen.
Insgelijks
Een slijpmolen (werkbankslijper) is niet zo heel groot toch? Kun je dan niet beter je karretje iets groter maken zodat beide apparaten er op kunnen? Dan hou je ook de ruimte onder het werkblad nog over voor lades / planken om iets op te bergen.
Mijn werkbankslijpers staan onder mijn werkbank (Creusen met CBN wiel, voor beitels, met name houtdraaibeitels en herslijpen van schatbeitels) en in de gereedschapskast (Creusen met wit wiel voor grofstoffelijk werk). Beide machines worden niet regelmatig gebruikt en hoeven dan ook niet permanent opgesteld te staan. Het meeste slijpwerk is handwerk, op waterstenen, een CBN plaat, of een CBN wetsteentje. Dat CBN wetsteentje is wel een uitkomst voor het houtdraaien...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.