Fineren randen van gefineerde platen

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
123
13
Over enkele maanden wil ik een eigen keuken gaan maken. Hiervoor wil ik mooi gefineerde platen van een plaatselijke houthandel aanschaffen, die gespecialiseerd is in fineer. Na het op maat zagen van de platen, wil ik de randen fineren. De houthandel kan fineer aanleveren van dezelfde boom als de gefineerde platen, waardoor het een mooi geheel kan worden.

Mijn vraag gaat over het aanbrengen van het fineer op de kanten. Het fineer kan in 0,6 of 1,5 mm dikte aangeleverd worden en is niet voorgelijmd. Welke dikte raden jullie aan? Hoe kan ik dit het beste aanbrengen? Het is geen band en moet dus nog op breedte gezaagd (?) worden. Iemand hier ervaring mee?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.931
828
Enschede, Twente
Fineer bundelen, op breedte zagen met invalzaag werkt goed. Wel overmaat aanhouden van ongeveer een halve centimeter.
Je smeert de fineerband in met houtlijm. Laat dat drogen. Met een strijkijzer vastzetten op de rand. Overschot voorzichtig weghalen met beitel en of kantenfrees.
Dikker lijkt me beter, maar je moet er wel rekening mee houden mbt de eindmaten. Mijn ervaring is beperkt tot 0,8 of daaromtrent.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
123
13
Fineer bundelen, op breedte zagen met invalzaag werkt goed. Wel overmaat aanhouden van ongeveer een halve centimeter.
Je smeert de fineerband in met houtlijm. Laat dat drogen. Met een strijkijzer vastzetten op de rand. Overschot voorzichtig weghalen met beitel en of kantenfrees.
Dikker lijkt me beter, maar je moet er wel rekening mee houden mbt de eindmaten. Mijn ervaring is beperkt tot 0,8 of daaromtrent.
Dank! Werkt het met een strijkijzer wel goed en wordt de afwerking dan netjes? Lees daar nl. verschillende verhalen over. Las hier op het forum zelfs dat een voorfrees bij kantenverlijmers nodig is voor een mooie afwerking. Of werkt dat hier anders omdat het hier geen band betreft?
Heb zelf ook zitten kijken naar de Felder Forka 200 eco plus. Kan zo'n machine bij dit soort werk gebruikt worden en, nog belangrijker, biedt dit voordelen t.o.v. het werken met een strijkbout?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
957
Ulvenhout
Ik heb veel kantenband aangebracht met de strijkbout, zelfs panelen van 60x40cm en dat is tot op heden altijd prima gelukt. Overschot weghalen doe ik vaak met een schraapstaal. Dikker is natuurlijk robuuster, maar ik weet niet of de hitten van de strijkbout daar nog goed genoeg doorheen gaat. Dat zou je eigenlijk even moeten testen, of misschien weet iemand anders dat hier. Het is in ieder geval wel makkelijker om daar een radius aan te zetten.
Anders kan het natuurlijk wel met contactlijm, maar dat is iets meer gedoe.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.511
902
70
Veldhoven
In het verleden heb ik veel kasten en dressoirs gemaakt van blank eikenmeubelplaat. De kopse kanten werkte ik af met eiken latten van een mm of 7 dik die ik er tegenaan lijmde. dit naar voorbeeld van een blank eiken wandkast van Hülsta. Het kost wat tijd, maar je hebt een geweldig resultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sparrows

jorisvh

Post veel
in een keuken zou ik zeker voor 1,5 mm gaan en er een fase aan frezen. MDF met 0,6mm is nogal kwetsbaar.
je moet panelen dan uiteraard 3mm (laten) zagen dan de nodige eindmeten.

randen voorfrezen is omdat, vooral bij melamine of HPL de zaagsnede niet altijd 100% perfect is. bij fineer is dat minder nodig.
dwars op het fineer moet je wellicht war voorzorgen nemen om uitbraak te vermijden, afhankelijk van hoe je zaagt (invalzaag, formaatzaag, …).

houtlijm en strijkbout gaat vermoedelijk niet lukken met 1,5mm (hoewel ik het zelf niet geprobeerd heb).
witte houtlijm en klemmen.
als klemmen niet lukt, contactlijm.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
123
13
Dank voor alle reacties! Kort nog wat vragen.

in een keuken zou ik zeker voor 1,5 mm gaan en er een fase aan frezen.

Duidelijk! Nu is 0,6 wel een heel stuk goedkoper dan 1,5 mm. Het gebruik van 1,5 mm voor de fronten van laden en deurtjes en de front afwerking van de kabinetten begrijp ik (gezien het vele contact hiermee). De kabinetten zelf kunnen toch prima uit 0,6 mm gemaakt worden of evt. uit berken multiplex? (Ben hier nog niet over uit).

kant jouw houthandel niet af ?

Goede vraag! Ga ik eens informeren. Zou een hoop werk schelen maar vermoed dat dit wel prijzig zal zijn.

Fineer bundelen, op breedte zagen met invalzaag werkt goed. Wel overmaat aanhouden van ongeveer een halve centimeter.

Dit lijkt mij een goede optie en hier heb ik alle materieel voor.

Als laatste blijft staan het verlijmen. Klemmen met houtlijm. Ik heb een aantal kantenklemmen (stuk of 6) en corpusklemmen (stuk of 12). Er moet natuurlijk nogal wat fineer op de kanten aangebracht gaan worden. Hoe kan dit zo efficiënt mogelijk gedaan worden? De vraag blijft staan of zo'n Felder Forka, of een andere "minder professionele" machine, daar voordelen oplevert. Nog nooit met contactlijm gewerkt. Biedt het gebruik daarvan voordelen?

Dank maar weer voor de reacties.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.704
2.147
Klein-Brabant, Vlaanderen
berken multiplex?
ik ben gek van die strepen op de zaagkanten
maw die kant ik niet af
Als laatste blijft staan het verlijmen. Klemmen met houtlijm. Ik heb een aantal kantenklemmen (stuk of 6) en corpusklemmen (stuk of 12). Er moet natuurlijk nogal wat fineer op de kanten aangebracht gaan worden. Hoe kan dit zo efficiënt mogelijk gedaan worden? De vraag blijft staan of zo'n Felder Forka, of een andere "minder professionele" machine, daar voordelen oplevert. Nog nooit met contactlijm gewerkt. Biedt het gebruik daarvan voordelen?
stop een lat tussen de klemmen en het fineer
forka en contactlijm zijn 2 <> zaken
 

jorisvh

Post veel
Duidelijk! Nu is 0,6 wel een heel stuk goedkoper dan 1,5 mm. Het gebruik van 1,5 mm voor de fronten van laden en deurtjes en de front afwerking van de kabinetten begrijp ik (gezien het vele contact hiermee). De kabinetten zelf kunnen toch prima uit 0,6 mm gemaakt worden of evt. uit berken multiplex? (Ben hier nog niet over uit).
voor alle duidelijkheid: de 1,5mm zou ik enkel voor de kantafwerking gebruiken. voor de plaat is 0,6mm voldoende, ook voor de fronten, bij “normaal” gebruik.
voor de platen is het prijsverschil op het hele project tussen 2x 0,6mm of 2x1,5mm inderdaad stevig. voor de kantenband valt dat wel mee.
vooral de hoeken zijn kwetsbaar. een hoek van 90gr is veel kwetsbaarder dan 2 van 45gr of een afronding van 1,5mm. om de kantjes te kunnen breken moet je dikke kantafwerking hebben.
voor de korpussen zou ik ook naar ander materiaal kijken. Fineer is duur en ook niet top met vocht.
Goede vraag! Ga ik eens informeren. Zou een hoop werk schelen maar vermoed dat dit wel prijzig zal zijn.
richtprijs 2-3€/m voor afkanten + prijs kantenband
Als laatste blijft staan het verlijmen. Klemmen met houtlijm. Ik heb een aantal kantenklemmen (stuk of 6) en corpusklemmen (stuk of 12). Er moet natuurlijk nogal wat fineer op de kanten aangebracht gaan worden. Hoe kan dit zo efficiënt mogelijk gedaan worden? De vraag blijft staan of zo'n Felder Forka, of een andere "minder professionele" machine, daar voordelen oplevert. Nog nooit met contactlijm gewerkt. Biedt het gebruik daarvan voordelen?
je moet een uniforme persdruk krijgen over de hele lengte en kantenband is niet erg stijf. best is er een stijve lat tegen te leggen en die mee klemmen.
het voordeel van contactlijm is dat je niet hoeft te klemmen: 1x contact = voor altijd vast (maar, elk voordeel hep se nadeel, dus ook geen correctie meer)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.