Fineren is niet geheel gelukt. Wat is er nog aan te doen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.864
3.206
Gaanderen
Ik heb vandaag wat mdf gefineerd. Mooi gevlamd esdoorn. Gelijmd en in een vacuumzak gedaan en het resultaat was niet wat ik ervan verwachtte. De ene kant is perfect de andere niet zie de foto's. Is er nog wat aan te doen? Lijm is titbond coldpres
20241231_185119.jpg
20241231_185138.jpg

• Verdrietig
Waarderingen: rolandvs

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
200
42
Oss
Welke plaat heb je als drager gebruikt. Ben bang dat die lastig is om te herstellen zeker als lijm niet meer los te krijgen is

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.864
3.206
Gaanderen
Ja, ik heb nog fineer over. Genoeg om meerdere planken opnieuw te fineren.
Die hoogste bobbel is niet zo'n probleem. Als ik het kistje een of 2 mm lager maak, is die weg.
Dan zitten de kleine bobbels aan de andere kant en wel in het zicht.
Natte lap met strijkijzer een optie?
Welke plaat heb je als drager gebruikt. Ben bang dat die lastig is om te herstellen zeker als lijm niet meer los te krijgen is
MDF

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
200
42
Oss
Ja, ik heb nog fineer over. Genoeg om meerdere planken opnieuw te fineren.
Die hoogste bobbel is niet zo'n probleem. Als ik het kistje een of 2 mm lager maak, is die weg.
Dan zitten de kleine bobbels aan de andere kant en wel in het zicht.
Natte lap met strijkijzer een optie?
Proberen kan toch geen kwaad. Kwaad is helaas toch al geschied. Dat is nadeel van lijmen van fineer of hpl. Alleen door keuze van lijm ben ik er bang voor eerlijk gezegd. Wel opletten met vlekken van lijm op fineer omdat die nog niet afgewerkt is.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.864
3.206
Gaanderen
Kan altijd nog over op plan B en de binnenkant voorzien van leer. Wel zonde van de tekening aan de binnenzijde. Die zie je niet als de doos dicht is.

IMG-20240923-WA0000 (3)(1).jpeg

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.415
147
Ik kan het op afstand niet goed beoordelen, maar als je het flink nat maakt, kun je het voorzichtig terugpersen.
Als het dan droog is is de vouw weg.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.864
3.206
Gaanderen
Kan je er een volgende keer niet een vlak paneel op leggen? Zoals bij een normale fineerpers?
Chevy66 dat is de juiste opmerking.

Wat denk je dat ik gedaan heb? Ik pers altijd tussen hout. Dit keer heb ik er echter ook een stuk tapijt tussen gelegd op advies van een professionele doosjes maker. Misschien dat dit de reden is dat de ene kant wel goed is en de andere niet.:giggle::giggle::giggle: Het stuk fineer was niet volledig vlak, maar dit was de vorige keren ook geen probleem. Ik heb mij natuurlijk afgevraagd waarom het de vorige keren wel goed ging en nu niet. Dan kijk ik altijd wat heb ik anders gedaan. Laat de kant waar het tapijt zat nu niet glad zijn.
Aan deze wijsheid heb ik nu niets. Bij de volgende pogingen laat ik die weer weg.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.602
616
die tweede video is , denk ik, van toepassing op dierlijke lijm. dat is anders dan Titebond of onze moderne witte lijmen.

groeten

Ornament

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
123
126
65
Boechout (Prov. Antwerpen)
Als projectje in de school (module plaatmateriaal) hadden wij een kastje moeten maken uit MDF en dit moeten fineren. Helaas, na thuiskomst en enkele dagen in mijn garage, bleek dat het fineer met blazen getrokken was (en nog niet een beetje :( ).

Eerste oplossing: insnijden en opnieuw lijm aanbrengen; resultaat: nog erger dan de blazen. Tweede oplossing: strijkijzer (strijkbout) erop; resultaat: blazen weg (en ze zijn weggebleven).

Het fineer was in eerste instantie op het MDF gelijmd met contactlijm (Bison) en de lijm die ik thuis gebruikt heb om in de insnijding te lijmen was gewone Rectavit D3.

Als onderdeel van dezelfde module moesten we ook een bijzettafeltje maken en tafelblad fineren; hier is de fineer niet gaan blazen (nochtans ook in mijn garage gestaan, dus dezelfde omstandigheden als het kastje.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.864
3.206
Gaanderen
Als projectje in de school (module plaatmateriaal) hadden wij een kastje moeten maken uit MDF en dit moeten fineren. Helaas, na thuiskomst en enkele dagen in mijn garage, bleek dat het fineer met blazen getrokken was (en nog niet een beetje :( ).

Eerste oplossing: insnijden en opnieuw lijm aanbrengen; resultaat: nog erger dan de blazen. Tweede oplossing: strijkijzer (strijkbout) erop; resultaat: blazen weg (en ze zijn weggebleven).

Het fineer was in eerste instantie op het MDF gelijmd met contactlijm (Bison) en de lijm die ik thuis gebruikt heb om in de insnijding te lijmen was gewone Rectavit D3.

Als onderdeel van dezelfde module moesten we ook een bijzettafeltje maken en tafelblad fineren; hier is de fineer niet gaan blazen (nochtans ook in mijn garage gestaan, dus dezelfde omstandigheden als het kastje.
Luke dit zijn geen blazen. Je kan niets terug duwen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.864
3.206
Gaanderen
Ter info. Ik heb het fineer een uur of twee onder een vochtige theedoek gehad. De strijkbout erop op standje heet. Daar kreeg ik het fineer niet glad mee. Toch ga ik verder met deze methode.
Het fineer kwam op de plek waar ik de strijkbout op had staan los. We gaan de gehele laag fineer verwijderen met deze methode. Dan maar kijken of het mdf er tegen kan. Anders doen we de andere zijde ook maar.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.