Fijnstof filter geinstalleerd.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb recent (voordat de vrieskou kwam) bij Kor (Kies voor minder fijnstof) wat spulletjes besteld voor de half size filterunit en daar een kastje omheen geknutseld. Daarvan zijn al meerdere voorbeelden van andere forumleden gepost, dus da's niet zo spannend. Bij de ventilator heb ik een Variac regeltransformator, zodat ik het debiet van de ventilator kan regelen. Dat is een nogal fors en looiig ding:oops:, dus daar moest even over nagedacht worden. Hoe en waar te plaatsen...
Ik heb er voor gekozen om een bakje aan de buitzijde van de filterkast te plaatsen, direct bij de ventilator:
IMG_0381.jpg
De filterunit staat nu bovenin m'n werkplaats, halverwege de lengte van de werkplaats. Als ik het debiet moet aanpassen, pak ik even een trapje erbij: dat hoeft immers niet dagelijks te gebeuren. En voordat ik commentaar krijg op de ventilatorbedrading: dit was de testopstelling:). Snoertje is netjes gebundeld en afgewerkt. Door de Variac buiten de kast te houden, kan ik deze apart wegnemen en plaatsen indien nodig om het gewicht o.a. van de filterkast hanteerbaar te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: kiesvoorhout

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Netjes! Maar de hamvraag: merk je verschil? Wat is ongeveer de inhoud van de werkplaats en is de "halve" filter kast genoeg?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Jazekers. De maatvoering is op advies van Kor. Mijn werkplaats is een garage van 7,5 m lang, 2,7 m breed en een puntdak dat op 2,7 m begint. De unit staat nu op ongeveer 60% van z’n capaciteit te werken. Het kriebelen van stof in m’n neus en keel is een heel stuk afgenomen, dus merk ik het verschil? Absoluut.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Kijk aan, bedankt voor de info! Filtering staat bij mij ook nog op de lijst, twijfel nog of ik het "nu" doe of pas als mijn definitieve werkruimte beschikbaar komt. Een positieve ervaring stuurt meer richting "nu" 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Jazekers. De maatvoering is op advies van Kor. Mijn werkplaats is een garage van 7,5 m lang, 2,7 m breed en een puntdak dat op 2,7 m begint. De unit staat nu op ongeveer 60% van z’n capaciteit te werken. Het kriebelen van stof in m’n neus en keel is een heel stuk afgenomen, dus merk ik het verschil? Absoluut.
Ik heb dezelfde maat werkplaats. Iets minder hoog. Heb ook de set van Kor ben er zeer te spreken over.
Gebruik hem eigenlijk alleen op standje 1. Moet soms wel het stof van het eerste filter afzuigen. Maar dan ben ik vaak vergeten de grote afzuiging aan te zetten. Het liefst werk ik zonder gehoor bescherming. Dan hoor ik als er iets niet goed gaat. Dat is niet altijd verstandig. Dus hij gaat al een tijdje wel op.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Nette oplossing voor de Variac, Ed! Ik ben met Kor in gesprek over een soortgelijke unit voor mijn werkplaats, en ben nog aan het nadenken of ik de variac in de kast wil verwerken, of toch ernaast ga hangen.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Interessant verhaal.
Maarrrrr, ik zou zonder er ook maar over na te hoeven denken de variac op een bereikbare plek buiten de stofzone plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Zoiets vermoedde ik al, geen kantoortje, zoals waar ik nu in zit, met een eigen luchtaanvoer van buiten af met een ventilator. Maar dan nog.

Zo'n variac is een open ding, er gaat een sleper over de windingen van de trafo.
Stof kan daar de boel flink verstoren, slechte contactovergang en potentiële brandstof, brrrrrr.

Afhankelijk van hoeveel verschillende standen er nodig zijn zou er met serie condensatoren gewerkt kunnen worden, zoals dat bij een huisventilator gedaan wordt. De waarde van C's hangt af van het vermogen.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
O verhip, ik heb hier nog een (even kijken) een ASF-1000B
Was ooit een bijvangst bij een aankoop van iets anders.
Die ga ik eens afstoffen ( :) ) en kijken of ik een passend filter kan vinden bij Kor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.