figuurzaagbladklemmen

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi Eric
Foto's op het forum zetten lukt mij niet dochter heeft een poging gedaan maar lukt haar ook niet,
Nu is het wachten op mijn zoon tot die een keer thuis komt ,deze woond niet meer thuis
,
Waar de zaagjes in komt heb ik zo als bij de hegner gemaakt een v met een geleufwaar dan de blokjes ,
In gaan heb ook stuken van een lintzaaf band gaten in gemaakt spijkertjes er door , Zo dat ik die in de v ,
Kan inspannen
Om gaten in die lintzaagband te krijgen heb ik de uiteinden heet gemaakt om er door te kunnen boren,
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Heb hier ook al even naar gekeken. Vorige week een flink gebruikte Hegner MC1 met onderstel gekocht waaraan nog het een en ander moet worden vervangen en toegevoegd: balg, slang, zaagbladklemmen, veer... en dan is hij nog niet open geweest. Ben me het leplazerus geschrokken van de onderdeelprijzen. Dus de moeite waard om over alternatieven na te denken, inclusief zelf maken.
Iemand ervaring met het gebruik van een asmanchet / homokineethoesje als balg?
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Hstraat, van welk merk koop jij je zaagjes? Ik heb er nu van Pégas, en die doen wel wat ze moeten doen, maar ik denk dat het nog beter kan?
Ik koop Hegner Niqua Fix reverse figuurzaagjes, meestal nr 5 bij Van Rossum ijzerhandel. Je krijgt ze echt in papierenzakjes :) Ik had contact gezocht met die shop in Belgie maar die reageerden totaal niet.


@Eric55 de hegner is misschien veel duurder maar kwalitatief veel beter, heb ook een goedkope ferm gehad en ergerde me al gauw. De Hegner die ik nu alweer aantal jaren in bezig heb is toch een secuur werkbeest dat amper trilt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik koop Hegner Niqua Fix reverse figuurzaagjes, meestal nr 5 bij Van Rossum ijzerhandel. Je krijgt ze echt in papierenzakjes :) Ik had contact gezocht met die shop in Belgie maar die reageerden totaal niet.


@Eric55 de hegner is misschien veel duurder maar kwalitatief veel beter, heb ook een goedkope ferm gehad en ergerde me al gauw. De Hegner die ik nu alweer aantal jaren in bezig heb is toch een secuur werkbeest dat amper trilt.
Bedankt, hstraat (y)
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Ik heb 'n freesbank, Maar voor dat geld ga ik 'm niet aan zetten om heel eerlijk te zijn.
Maar met wat handarbeid zou je 'm ook prima zelf kunnen maken.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Wat die klemmen kosten bij hbm is de moeite niet om zelf te maken aan euro als je de tijd rekend ,
Moeten ze er wel zijn voor dat geld,
Als je zelf een ijzerzaag en boor en draadtappen heeft kan je ze ook na maken als je het mooi vind om te
Doen het kost wel veel tijd , om zo een setje te maken met hand gereedschap zal dan voor de een met ander
Wel weer verschillend zijn , ik heb zelf een lang blok een punt aan gevijld en in stukken gezaagd zo had ik
4 in een keer ,
Als je geen ijzer op maat hebt kan het veel werk zijn om het op maat te krijgen met vijl en zaag ,
Hoe zo even maken ,
 
Laatst bewerkt:

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Wat is eigenlijk het verschil tussen die klem voor het binnenzaagwerk en de gewone? Dat er een knop aan zit in plaats van een sleuteltje?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Constructief verschil:
Bij de standaard klem wordt het zaagje geklemd doordat de "kaken" naar elkaar toe worden getrokken.
Bij de speciale klem drukt het daadeind de zaag vast tegen de andere kant (misschien via een tussenplaatje?).

Functioneel verschil:
Uit het filmpje begrijp ik dat het zaagje en de binnenzaagwerkklem bij het inspannen op hun plaats kunnen blijven, terwijl bij de standaard klem het zaagje daarvoor uit de machine wordt gehaald.
De binnenzaagwerkklem (wat een woord...) werkt dus sneller als je steeds opnieuw moet inprikken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aardappel

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
In Duitsland wel wat goedkoper, maar ja.... verzendkosten. Als men het als brievenbus kan verzenden: € 3,90 aan verzendkosten.
 
Laatst bewerkt:

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Bedankt Arend
Ik ben op dit moment nog bezig een Makita 2704 aan het reviseren, maar als deze klaar is ga ik eens bezig met de figuurzaag!
Zal dan hier ook eens bij v.Rossum binnenlopen en wat onderdeeltjes voor een projectje aanschaffen
Valt vast wel het één en ander aan te verbeteren.(y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.