figuurzaagbladklemmen

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Heb hier ook al even naar gekeken. Vorige week een flink gebruikte Hegner MC1 met onderstel gekocht waaraan nog het een en ander moet worden vervangen en toegevoegd: balg, slang, zaagbladklemmen, veer... en dan is hij nog niet open geweest. Ben me het leplazerus geschrokken van de onderdeelprijzen. Dus de moeite waard om over alternatieven na te denken, inclusief zelf maken.
Iemand ervaring met het gebruik van een asmanchet / homokineethoesje als balg?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
De juiste balg is al een draadje over. Een beluchtingspompje voor een aquarium werkt ook. Daar hebben ze ook slang. Die hegner klemmetjes zijn wel goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Dit onderdeel lijkt mij ook prima te printen. Zul je het alleen even moeten tekenen. Als je het ook nog laat tekenen wordt het alsnog een duur blokje🙂
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Zelf vijlen/frezen?
(Makkelijk praten natuurlijk als je een metaalfreesbank hebt.)
Maarrrrr.... ik zal me er eens in verdiepen. momenteel zit ik toch alleen maar een beetje achter de geraniums met een buikgriepje.
Het zijn maar een paar bewerkingen en ik wilde toch al voor mezelf een reserveblokje hebben.
Ik ben meer bezig met gereedschap inspannen dan de daadwerkelijke bewerkingen, dus kan ik er misschien meteen een stuk of wat maken. Maar eerst van die buikgriep af zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Mishien een ander merk die ook die blokjes heeft , anders zelf maken of met hulp ,

Na een 3 wielen lintzaagje waar van de zaaglinten om de haverklap kapot gingen Heb ik zelf een
Figuurzaag machiene gemaakt van alle merken het beste uitgezocht wat mij het beste paste.
Zo dus ook die blokjes maar ook die zaagjes met die pennetjes er aan , en de kleine beugel ijzerzaagjes,
Kleine pennen er uit wat langere er weer in
Zelf een luchtpompje gemaakt buis met een zuiger en een klepje er in pvc buis met 2 eind doppen,
Maar met een rubber balletje kan je bij voorbeeld ook al wat maken

Dus ook zo een hegner is te veranderen voor meer mogelijkheden,
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
wat goedkoper bij HBM, maar of het de orginele of namaak is....

 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Afgaand op de foto's is de hoek die in de houder rust 60 graden? Een koppelmoer / verbindingsmoer lijkt me dan een heel aardig uitgangspunt voor een zelfbouw zaagbladklem.
1606494091481.png
Als je het een beetje deftig wilt, is de speciale zaagbladklem voor binnenzagen een mooi voorbeeld.
1606493801902.png

Het draadje over vervangingsbalgjes zal ik nog even opzoeken. Ik zag net bij de Hornbach wel een aquarium-beluchtingspompje voor 8 of 9 euro, alleen geen idee of dat hard genoeg blaast.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Zou dan gaan voor hbm voor dat geld kan je niet lopen sukkelen
En dan gelijk 2 a 3 setjes kopen voor het gemak kan je snel wisselen van soort zaag
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Arend b en fantic, hartelijk dank voor het meedenken.

De Hegner was eigenlijk een ongeplande aankoop. Ik had een klusje onder handen waarvoor een figuurzaag best handig zou zijn, keek op Marktplaats en zag een MC1 met origineel onderstel staan voor .. weinig. Was wel een stukje rijden maar toch gauw de knoop doorgehakt. Er bleek dus wel het een en ander aan te verbeteren maar met wat creativiteit krijg ik hem wel voldoende inzetbaar voor mijn voorgenomen gebruik.
Als ik 2-3 setjes van HBM, de blaasbalg van Sutacelot en een originele veer bestel, verdubbel ik zo'n beetje mijn investering. Daar eet ik geen boterham minder om, maar de lol van het koopje is er dan wel af 😊
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
wat goedkoper bij HBM, maar of het de orginele of namaak is....

1606544389616.png
Roept meer vragen op dan antwoorden. Zijn het er drie per besteling ?? Is de zaagsnede 0,5 - 0,7 -1 mm en wat heb je eigenlijk nodig voor standaard figuurzaagblaadjes.

1606544530359.png

Gelukkig "maar" 6,99 verzendkosten........................
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Afgaand op de foto's is de hoek die in de houder rust 60 graden? Een koppelmoer / verbindingsmoer lijkt me dan een heel aardig uitgangspunt voor een zelfbouw zaagbladklem.
Bekijk bijlage 93978
Als je het een beetje deftig wilt, is de speciale zaagbladklem voor binnenzagen een mooi voorbeeld.
Bekijk bijlage 93977

Het draadje over vervangingsbalgjes zal ik nog even opzoeken. Ik zag net bij de Hornbach wel een aquarium-beluchtingspompje voor 8 of 9 euro, alleen geen idee of dat hard genoeg blaast.
Dit is nog een optie inderdaard, gaan we in ieder geval even uitproberen
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
In de hegner zaagblad klemmen passen alle types , je hebt niet echt speciaal een apparte klem nodig voor nr5 tot nr9. Als je zaagjes koopt, zorg dan dat ze reversed zijn. Dus 5 tanden omhoog rest naar beneden. Scheeld je afwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Heb ik zelf een
Figuurzaag machiene gemaakt van alle merken het beste uitgezocht wat mij het beste paste.
Zo dus ook die blokjes maar ook die zaagjes met die pennetjes er aan , en de kleine beugel ijzerzaagjes,
Kleine pennen er uit wat langere er weer in
Zelf een luchtpompje gemaakt buis met een zuiger en een klepje er in pvc buis met 2 eind doppen,
Maar met een rubber balletje kan je bij voorbeeld ook al wat maken

Dus ook zo een hegner is te veranderen voor meer mogelijkheden,",,

Arend B, zou je hier wat foto's kunnen plaatsen... Ik heb nl. een Ferm figuurzaagmachine en wil er ook kleine figuurzaagjes zonder pennetjes in kunnen stoppen, dus wil ik ook op één of andere manier van deze soort blokjes erop maken.
Er valt mijn inziens wel het één en ander te verbeteren aan deze machine, maar de basis is goed!
En ook hier vind ik de Hegners véél te duur....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.